ال کارنیتین - مجله فیت شیپ
تغذیه مکمل ها و نوشابه های انرژی زا

ال کارنیتین

مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

ال کارنیتین پروتئینی  است در بدن که از دو اسید آمینه ی لیزین و متیونین، در بافت عضلات و کبد ساخته می شود. همچنین برای سنتز کارنیتین نیاز به ویتامین های B6 ، C و B3 (نیاسین) در بدن نیاز است. کارکرد این فراورده به گونه ای است که به سوخت و ساز سلول ها و تبدیل غذا به انرژی کمک می کند و انرژی سلول های چربی را آزاد می کند. به این صورت که اسید های چرب بلند زنجیر را به منظور بتا اکسیداسیون به داخل میتوکندری ها انتقال می دهد. این فرایند به خصوص برای افرادی که قصد چربی سوزی دارند بسیار حائز اهمیت است زیرا انرژی آنها از چربی تامین می شود. بدن افراد سالم قادر است تقریبا ال کارنیتین مورد نیاز بدن را بسازد. اما در زمان هایی مانند دوران کودکی و ، دوران بارداری و مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، ممکن است بدن به مقدار بیشتری از این مکمل نیاز داشته باشد. استفاده از مکمل ال کارنیتین که به صورت های مختلف (قرص، کپسول، پودر و مایع) وجود دارند، می تواند فواید زیادی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

ورزشکاران با مصرف این مکمل با مصرف چربی به عنوان سوخت در دوره های کات موفق تر بوده، علاوه بر آن از گلیکوژن عضلات کمتر استفاده شده که باعث کاهش بروز خستگی بعد تمرین می گردد. با توجه به بررسی های انجام شده در تحقیقات، گفته شده است که مصرف این مکمل در دوز های مشخص (دوز مشخص عمومی آن برای افراد معمولی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز و در سه وعده) ، تا ۲۵% توان و قوای بدنی ورزشکاران را افزایش خواهد داد.

مصرف این مکمل همچنین برای افرادی که به دلایل ژنتیکی بدن آنها قادر به تولید مقدار کافی این مکمل نیست نیز توصیه می شود.

در کل میتوان به فواید پرشمار ال کارنتین  به این صورت اشاره کرد:

  • کاهش خستگی و افزایش نیرو
  • افزایش چربی سوزی و کمک به کاهش وزن
  • اثرات آنتی اکسیدانی
  • کاهش استرس و فشار روحی (به دلیل ایجاد حالت شادی و سرخوشی)
  • کمک به بهبودی اختلالات حافظه
  • بهبود عملکرد قلب و بیماری های قلبی (حملات قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی، لنگی متناوب، نارسایی های قلبی)
  • بیماری های کلیوی و دیالیز
  • بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی
  • کمک به بیماران دیابتی
  • افراد مبتلا به تالاسمی ماژور با مصرف ۱۰۰میلیگرم به ازای هر کیلو وزن بدن خود، به مدت سه ماه، باعث کاهش نیاز به پالایش خون این افراد می شود.
  • کمک به درمان ناباروری مردان

منابع تامین ال کارنیتین

منبع غنی ال کارنیتین گوشت قرمز و لبنیات می باشد. علاوه بر آن در موادی مانند حبوبات، آجیل ها و دانه ها نیز یافت می شود. اما به طور کلی غذاهای گیاهی منابع خوبی برای به دست آوردن این ماده نمی باشند.

اثرات جانبی مصرف

به طور کلی در رابطه با مصرف این ماده اثرات منفی خاصی گزارش نشده است. فقط در صورتی که مصرف مکمل بیش از ۳۰۰۰میلی گرم در روز باشد، ممکن است بدن فرد بوی ماهی بگیرد. عوارضی مانند سردرد، تهوع، اسهال و استفراغ نیز ور برخی از این افراد مشاهده شده است.

مصرف زیاد ال کارنیتین همچنین میتواند کمی باعث حالت سرخوشی شود که می تواند برای عملکرد ذهن مفید نیز باشد اما در ساعات نزدیک به شب و هنگام خواب ممکن است باعث بی خوابی شود. نکته ای که در مصرف این ماده بسیار حائز اهمیت است این می باشد که این مکمل همراه با ایزومر دی کارنیتین مصرف نشود و مصرف دی کارنیتین حتما زیر نظر پزشک متخصص باشد.

مصرف این مکمل در بیمارانی که دیالیز می شوند و همچنین بیمارانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند معمولا توسط پزشکان منع می شود. زیرا ممکن است با هورمون های تیروئیدی تداخل پیدا کند. به هرحال مصرف این ماده در این بیماران زیر نظر پزشک صورت گیرد.

 (برای مصرف هرگونه مکمل حتما با پزشک مشورت کنید)

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
ال کارنیتین
امتیازدهی نویسنده
۵1star1star1star1star1star

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید