خواص آلبالو | جدول ارزش غذایی آلبالو | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص آلبالو

خواص آلبالو , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

آلبالو

آلبالو نام میوه‌ای است بومی جنوب غرب آسیا و اروپا و میوه آن ترش مزه و سرخ رنگ است. برای آلبالو خواص زیادی ذکر کرده‌اند که می‌توان به ارزش آن در درمان التهاب کلیه، ناراحتیهای کبد و روده و نیز بیماری‌ های تب دار اشاره کرد.

صد گرم آلبالو ۱۶ گرم مواد قندی، ۰/۸۵ گرم پروتئین و ۸/۶ کالری دارد. بعلاوه صد گرم آن حدود ۵۰ میلی گرم کلسیم، ۲۰ میلی گرم فسفر، ۱ میلی گرم آهن، ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین آ، ۰/۱۴ میلی گرم تیامین، ۰/۱۲ میلی گرم ریبوفلاوین، ۵ میلی گرم ویتامین C و نیز مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس، روی و املاح دیگر دارد. از آلبالو برای تهیه آلبالو پلو، اشکنه آلبالو، شربت آلبالو و ترشی آلبالو و یکی از پر طرفدارترین لیکورهای جهان ویشنوکا و موارد دیگر استفاده می‌شود.

آلبالو برای اشخاصی که طبع گرم دارند و یا دچار حرارت و گرمی شده اند مفید است. ولی برای اشخاصی که سرد مزاج هستند مفید نمی‌باشد، مگر اینکه آن را با خوراکیهای گرم و خشک مثل ادویه جات و زعفران مصرف شود. آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و دفع غلظت خون و دفع صفرا مفید است. خون را صاف می کند. هرگاه آب آن را یا مربای آن را با یک دهم رازیانه مخلوط کنند، جهت دفع سنگ مثانه و حرارت مثانه و سوزش مجاری ادرار بوسیله بول بسیار نافع است.

سردی آن بیشتر از گیلاس است و برعکس گیلاس خشک است. برای افراد گرم مزاج مناسب است و حرارت صفرا را فرو می نشاند. برای افرادی که در گرما حالت تهوع پیدا می کنند مناسب است و معده آنها را تقویت می کند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص آلبالو

بیماری های قلبی

آلبالو منبسط كننده رگهای قلب و در نتيجه تسريع جريان خون مي باشد، لذا نارسایی های قلب را التيام بخشيده و رگ های مربوط به قلب خصوصا «كرونرها» را تقويت می نمايد.

نارسایی کبدی

استفاده از شربت آلبالو، تلخی دهان، بی اشتهایی، بوی نامطبوع دهان، يبوست و پریدگی رنگ را كه از اعلام بارز كبد می باشد، بر طرف می نمايد.

ناراحتی های کلیه

دم كرده، شربت یا مربای آلبالو، التهابات و ورم كلیه را التیام می بخشد و جوشانده آلبالو، بیماری های مثانه را درمان می نماید.

 

نکاتی درباره آلبالو

یک) مصرف آلبالو از بروز نقرس، روماتیسم و بیماری های کلیه پیشگیری می‌کند.

دو) مصرف آلبالو برای کسانی که بیماری هایی مثل ورم روده و ورم معده را دارا هستند، مضر است به دلیل اینکه نمی‌توانند به خوبی آن را هضم کنند.

سه) آلبالو برای سوء هاضمه های سر سخت بسیار مفید است.

چهار) آلبالو ضد مواد صفراوی، ضد حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است.

پنج) مصرف آلبالو برای افراد گرم مزاج سودمند است.

شش) مصرف آلبالو برای افرادی که خارش پوستی دارند موثر و مفید است.

هفت) این میوه، نیروبخش بوده است و اثر ضدعفونی‌کننده بر روده‌ها دارد و در ضمن ورم معده را نیز کم می‌کند.

هشت) خانم‌هایی که می‌خواهند دارای رنگ درخشانی شوند و زیبایی چهره آنها مورد توجه قرار گیرد برای صاف شدن خون خود باید آلبالو بخورند.

نه) کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند؛ چون آلبالو ادرارآور است پتاسیم آن از باقیمانده نمک در عروق جلوگیری می‌کند و به صورت ادرار آن را خارج می‌کند و در نتیجه به قلب کمک می‌کند.

ده) آلبالو که اشتها آور خوبی است؛ چربی خون، قند خون و فشارهای اکسیداتیو را که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است، کاهش می دهد.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۵۰ کیلوکالری ۲.۵ %
کربوهیدرات ۱۲.۱۸ گرم ۹ %
پروتئین ۱.۰۰ گرم ۲ %
چربی کل ۰.۳۰ گرم ۳ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۱.۶۰ گرم ۴ %

ویتامین ها

اسید فولیک ۸ میکروگرم ۲ %
نیاسین ۰.۴۰۰ میلی گرم ۲.۵ %
پیریدوکسین ۰.۰۴۴ میلی گرم ۳.۵ %
ریبوفلاوین ۰.۰۴۰ میلی گرم ۳ %
تیامین ۰.۰۳۰ میلی گرم ۲.۵ %
ویتامین (C) سی ۴۳ میلی گرم ۴۳ %
ویتامین (A) آ ۱۲۸۳ یکای بین‌المللی ۲.۵ %

الکترولیت

سدیم ۳ میلی گرم ۰.۲ %
پتاسیم ۱۷۹ میلی گرم ۴ %

مواد معدنی

کلسیم ۱۶ میلی گرم ۱.۶ %
مس ۰.۱۰۴ میلی گرم ۱۱.۵ %
آهن ۰.۳۲ میلی گرم ۴ %
منیزیم ۹ میلی گرم ۲ %
منگنز ۰.۱۱۲ میلی گرم ۵ %
فسفر ۱۵ میلی گرم ۲ %
روی ۰.۱۰ میلی گرم ۰.۱ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) ۰ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۷۷۰ میکروگرم
زآگزانتین ۸۵ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با آلبالو

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید