خواص انار | جدول ارزش غذایی انار | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص انار

خواص انار , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

انار

خواص انار , فیت شیپ

انار یکی از میوه‌های درختی است که دانه‌هایی اغلب قرمز، و گاهی سفید، و یا به رنگ‌هایی بین آن دو دارد. رنگ پوست آن نیز اغلب قرمز و گاه سیاه و یا تقریباً زرد است. تحقیقات در مورد خواص انار نشان داده است که انار ۳برابرچای سبز، آنتی‌اکسیدان دارد. نقش آنتی‌اکسیدان‌ها، حفاظت از بدن در برابر استرس‌ها، آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی، بیماری قلبی و سرطان‌هاست.

انار مانع تصلب شرایین و بیماری قلبی، کاهش کلسترول بد (LDL)، باعث کاهش فشارخون بالا و چربی بوده، خون را تصفیه و تقویت‌کننده قلب و کلیه و اشتهاآور است و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. انار در دفع اوره و کلسترول، دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهمی دارد. برگ انار در ضعف معده، کمی اشتها، تهوع، ضعف عمومی، تصفیه خون و در رفع میگرن بسیار مفید است. آزمایش‌ها نشان می‌دهند سرعت رشد سلول‌های سرطان پروستات در موش‌ها با مصرف آب انار کاهش می‌یابد و نیز از بروز سرطان ریه جلوگیری می‌کند

انار برای اشخاصی که دچار یبوست هستند، مضر و میوه‌ای سرد است بنابراین اشخاصی که سردمزاج هستند پس از خوردن آن، مقداری آب جوش با نبات باید بخورند. انار برای کسانی که دچار نفخ معده هستند، ضرر دارد. زیاده‌روی در مصرف انار ترش ایجاد زخم معده می‌کند. انار میوه‌ای خون‌ساز، مقوی قلب، مفرح، دفع‌کننده چربی، رفع کننده سموم اغلب عفونت‌های داخلی و دافع حرارت است.

ازجمله خواص انار سالم رقیق‌کننده خون است و جریان خون را به قلب تقویت می‌کند. از ایجاد پلاک در عروق خونی جلوگیری می‌کند و کلسترول خوب خون را افزایش و کلسترول بد و فشارخون را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار ضد سرطان بوده و احتمال بروز سرطان‌های سینه و پوست را کاهش می‌دهد. آب انار از ایجاد آلزایمر پیشگیری و نیز روند بیماری را کندتر می‌کند و مصرف این نوشیدنی از ایجاد پلاک‌های دندانی جلوگیری می‌کند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص انار

اختلالات گوارشی

انار ترش مقوی معده، مسكن حرارت معده، صفرا آور و هضم كننده غذا می باشد.

بیماری های چشم

شست و شوی چشم مبتلا به ملتحمه با آب انار ترش، موجب درمان این بیماری است.

جراحات

ضماد جوشانده ی آب انار مخلوط با عسل، التیام دهنده ی زخم ها و مسكن درد می باشد.

 

نکاتی درباره انار

یک) همچنین مصرف آب انار در دوران بارداری از بروز آسیب‌ های بعدی مغزی در جنین پیشگیری می‌کند.

دو) اگر مي خواهيد جوان بمانيد، انار مصرف کنيد، زيرا خوردن انار باعث مي شود که ۶ سال جوان تر به نظر آييد.

سه) آب انار از به هم پيوستن پلاکت هاي خوني جلوگيري مي کند، پس مانع از لخته شدن خون مي گردد.

چهار) انار شیرین سرفه را تسکین می‌دهد و صدا را باز می‌کند و انار شیرین خارش‌های بدن را تسکین می‌دهد.

پنج) برای درمان زخم داخل بینی یا گوشت اضافی روی زخم‌ها آب انار ترش مفید است.

شش) کسانی که کم خون هستند یا احساس خستگی زیاد می‌کنند از دم کرده یا جوشانده برگ انار به عنوان چای استفاده کنند.

هفت) اگر انار را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس کوبیده آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف می‌کند.

هشت) کسانی که می‌خواهند نوزادی زیبا داشته باشند در دوران حاملگی در فواصل غذا و ظهر و شب انار بخورند.

نه) برای درمان زخم‌های دهان روزی چندبار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزه مزه کنید.

ده) افرادي که در هفته ۲ ليوان يا بيشتر آب انار مي نوشند، احتمال پيشرفت و بروز آلزايمر در آن ها نسبت به افرادي که در هفته نصف ليوان آب انار مصرف مي کنند، ۷۶ درصد کمتر است.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۸۳ کیلوکالری ۴ %
کربوهیدرات ۱۸.۷۰ گرم ۱۴ %
پروتئین ۱.۶۷ گرم ۳ %
چربی کل ۱.۱۷ گرم ۶ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۴ گرم ۱۱ %

ویتامین ها

نیاسین ۰.۲۹۳ میلی گرم ۲%
پیریدوکسین ۰.۱۳۵ میلی گرم ۳ %
ریبوفلاوین ۰.۰۵۳ میلی گرم ۴ %
تیامین ۰.۰۶۷ میلی گرم ۵.۵ %
ویتامین (C) سی ۱۰.۲ میلی گرم ۱۷ %
ویتامین(K) کا ۱۶.۴ میکرو گرم  ۱۴%
ویتامین (E) ایی ۰.۶۰ میلی گرم ۴ %
ویتامین (A) آ ۰ یکای بین المللی ۰%

الکترولیت

سدیم ۳میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۲۳۶ میلی گرم ۵ %

مواد معدنی

کلسیم ۱۰ میلی گرم ۱ %
آهن ۰.۳۰ میلی گرم ۴ %
منیزیم ۱۲ میلی گرم ۳ %
منگنز ۰.۱۱۹ میلی گرم ۵ %
فسفر ۳۶ میلی گرم ۵ %
روی ۰.۳۵ میلی گرم ۳%

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) ۰ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۰ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با انار

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید