خواص انبه | جدول ارزش غذایی انبه | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص انبه

انبه، خواص انبه
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

انبه

انبه، فیت شیپ، بررسی خواص انبه

انبه در سراسر جهان مورد استفاده خوراکی قرار می‌گیرد و در برخی از کشورها از انبه برای پخت غذاهای اصلی نیز استفاده می‌شود. انبه میوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین ث، ویتامین آ و آنتی‌اکسیدان است. این میوه موجب تقویت دستگاه گوارش و کلیه نیز می‌شود، و به علت آهن فراوانی که دارد از آنمی جلوگیری می‌کند.

انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است. انبه تقویت کننده قوای جنسی است و رنگ صورت را درخشان و دهان را خوشبو می کند. انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است که سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند. انبه تمیز کننده خون می باشد و برای درمان بواسیر مفید است. انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند.

خوردن مغز هسته انبه اسهال را برطرف می کند و برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود و سرفه های سخت را درمان می کند. خانم هایی که دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند. انبه برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است و درمان کننده بواسیر خونی است.

این میوه از منابع بسیار خوب پتاسیم به حساب می آید، طوری که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود.این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد، یعنی وقتی مصرف شود، قند خون به یکباره افزایش پیدا می کند و موجب ترشح هورمون انسولین می شود. با ترشح این هورمون، قند به داخل سلول ها وارد شده و دوباره افت پیدا می کند. به همین دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می کند و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می شود.

افراد دیابتی این میوه را باید با احتیاط مصرف کنند، زیرا نیاز به انسولین با خوردن این میوه افزایش پیدا می کند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص انبه

اختلالات کلیه

ترشی انبه، دفع كننده سنگ كلیه و مثانه و بر طرف كننده اختلالات كلیه می باشد.

تقویت موی سر

ضماد برگ درخت انبه، پوست سر و مو را تقویت می كند و خاصیت رنگی (سیاه) نیز دارد.

ضد سرطان

مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم  پیش گیری می کند، زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

 

نکاتی درباره انبه

یک) برای تقويت دندان و لثه دم كرده برگ درخت انبه را مضمضه كنيد.

دو) برای برطرف كردن ريزش مو، آب برگهای درخت انبه را روی سر بماليد.

سه) صمغ درخت انبه را با روغن و آب ليمو مخلوط نمایید که برای انواع ناراحتی های پوست مفيد است.

چهار) اگر شكوفه درخت انبه را خشک كرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شكر بخورند سرعت انزال را معالجه می كند.

پنج) هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ايجاد خارش و دمل می کند.

شش) انبه رسيده از نظر طب قديم ايران گرم، خشک و نارس آن سرد و خشك است. انبه نارس توليد كننده بلغم و سودا در بدن می باشد.

هفت) این میوه به دلیل داشتن ویتامین C و بتاکاروتن، یک سیستم ایمنی بسیار قوی در بدن شما ایجاد می کند.

هشت) انبه جزو میوه هایی است که می توان آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مورد استفاده قرار داد.

نه) انبه بهبود دهنده بینایی بوده و مانع شب‌کوری و خشکی چشم می شود.

ده)  آب انبه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین‌کننده به خنک کردن بدن کمک می‌کند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۷۰ کیلوکالری ۳.۵ %
کربوهیدرات ۱۷ گرم ۱۳%
پروتئین ۰.۵ گرم ۱%
چربی کل ۰.۲۷ گرم ۱%
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۱.۸۰ گرم ۴.۵ %

ویتامین ها

اسید فولیک ۱۴میکروگرم ۳.۵%
نیاسین ۰.۵۸۴ میلی گرم ۳.۵ %
پیریدوکسین ۰.۱۳۴ میلی گرم ۱۰ %
ریبوفلاوین ۰.۰۵۷ میلی گرم ۴ %
تیامین ۰.۰۵۸ میلی گرم ۵ %
ویتامین (C) سی ۲۷.۷ میلی گرم ۴۶ %
ویتامین (A) آ ۷۶۵ یکای بین‌المللی ۲۵.۵ %
ویتامین(E) ایی ۱.۱۲میلی گرم ۷.۵%
ویتامین(K) کا ۴.۲میکرو گرم ۳.۵%

الکترولیت

سدیم  ۲میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۱۵۶ میلی گرم ۳ %

مواد معدنی

کلسیم ۱۰ میلی گرم ۱ %
مس ۰.۱۱۰ میلی گرم ۱۲ %
آهن ۰.۱۳ میلی گرم ۱.۵%
منیزیم ۹ میلی گرم ۲ %
منگنز ۰.۰۲۷ میلی گرم ۱%
روی ۰.۰۴ میلی گرم ۰ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) ۱۷ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۴۴۵ میکروگرم
زآگزانتین ۰ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با انبه

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۲ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید