خواص انجیر | جدول ارزش غذایی انجیر | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص انجیر

خواص انجیر , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

انجیر

خواص انجیر , فیت شیپ

درخت انجیر که نام لاتین آن فیکوس میباشد دارای ۶۰۰ گونه می‌باشد که اغلب انواع آن وحشی یا زینتی هستند بر اساس تحقیقات انجام شده، برگهای درخت انجیر بدلیل داشتن خصوصیات مدر بودن، تسکیندهندگی و دافع کرم روده مورد استفاده قرار گرفته و دم کرده برگ درخت انجیر مسکن بوده و برای معالجه سرفه تجویز شده‌است. میوه انجیر برای نرم کردن سینه و روده و دارای خاصیت ویژه‌ای می‌باشد.

انجیر تازه منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین C است که در جلوگیری از ابتلا به سرطان کاربرد دارند. جوشانده انجیر در التهاب دستگاه تنفسی و غرغره کردن آن برای گلو درد و سرماخوردگی مفید بوده و عفونت‌های لثه را نیز درمان می‌کند. خوردن انجیر تازه و خشک سبب لینت مزاج (شل بودن و نرم بودن مدفوع) شده و یبوست مزمن را درمان می‌کند و در طب جدید شربتی از آن برای رفع بیماری های یبوست کودکان تهیه شده‌ است.

انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است؛ مخلوطی از این دو ماده‌ی مغذی، آن را به یک میوه‌ی فوق‌العاده برای کم‌خون‌ها مخصوصا افراد مبتلا به کم‌خونی فقرآهن تبدیل کرده است. از طرفی انجیر به خاطر داشتن قند فراوان باعث فعالیت سلول‌ها و تولید انرژی زیاد در بدن می‌شود، همان چیزی که معمولا کم‌خون‌ها از آن شکایت دارند.

انجیر نیزدارای پتاسیم است و پتاسیم نیز عنصری است که به کنترل فشار خون کمک می‌کند. کمبود پتاسیم به خصوص زمانی که با افزایش مصرف سدیم همراه باشد، می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیایی بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است.

خوردن انجیر خشک همراه پسته، بادام و گردو موجب تقویت حافظه و قدرت تعقل و تفکر شده و گنجاندن آن در برنامه غذایی زنان باردار باعث تقویت حافظه جنین می‌شوداز این رو انجیر یکی از بهترین میوه‌ها برای افزایش تراکم استخوان است و از پوکی استخوان در دوران بارداری  پیشگیری می‌کند..سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیرده مفید است. برای تهیه سوپ، انجیر نارس را با گوشت بپزید. جوشانده انجیر خشک در شیر برای درمان آنژین، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثر است.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص انجیر

تقویت عمومی

انجیر میوه ای است مقوی و مغذی و برطرف کننده ضعف عمومی بدن می باشد و اصولا یک میوه چاق کننده و ضد لاغری است.

تقویت قوای جنسی

خوردن انجیر سبب تقویت و تحریک قوای جنسی می گردد و افراد عقیم را درمان می نماید.

بیماری های دهان

انجیر دندان ها را سفید، لثه را محکم و جرم دندان را می زداید. شیرابه انجیر نیز درد دندان ناشی از پوسیدگی را تسکین می دهد. انجیر موجب از بین رفتن بوی بد دهان‌ نیز می‌شود.

 

نکاتی درباره انجیر

یک) تعرق بدن و ادرار را زیاد می‌کند و برای درمان سوءهاضمه مفید است

دو)یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می‌باشد. این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد.

سه)  مخلوط انجیر با عسل در تسکین زخم معده بسیار مفید است.

چهار) انجیر برای بهبود مشکلاتی نظیر تب، گوش درد و ورم چرکی کاربرد دارد و برای کمک به کبد هم عالی است.

پنج) پزشکان در گذشته یبوست را ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها نامیده‌اند. پس اهمیت پیشگیری و درمان آن مشخص است. بهترین داروی آزمایش شده و خوش طعم در این زمینه انجیر است.

شش) شیره انجیر، میخچه زگیل و آثار جلدی را از بین می‌برد

هفت)شیره انجیر داروی خوبی برای افسردگی می باشد

هشت) انجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضر است.

نه) انجیر، منبع خوبی از فیبرهای غذایی می باشد. فیبر، اثر مفیدی بر کاهش وزن دارد و گرسنگی را به تاخیر می اندازد و مانع از سرطان سینه است.

ده)  امگا ۳ و امگا ۶ دارد. پس برای سیستم اعصاب، مغز و قلب بسیار مفید می باشد.

 

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۷۴کیلوکالری ۴ %
کربوهیدرات ۱۹.۱۸ گرم ۱۵ %
پروتئین ۰.۷۵ گرم ۱.۵ %
چربی کل ۰.۳۰ گرم ۱ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۲.۹ گرم ۷ %

ویتامین ها

اسید فولیک ۶ میکروگرم ۱.۵ %
نیاسین ۰.۴۰۰ میلی گرم ۲.۵ %
پیریدوکسین ۰.۳۰۰ میلی گرم ۶ %
ریبوفلاوین ۰.۰۵۰ میلی گرم ۴ %
تیامین ۰.۰۶۰ میلی گرم ۵ %
ویتامین (C) سی ۲ میلی گرم ۳ %
ویتامین (A) آ ۱۴۲ یکای بین‌المللی ۵ %
ویتامین(E)ایی ۰.۱۱ میلی گرم ۱ %
ویتامین(K)کا ۴.۷ میکرو گرم ۴ %

الکترولیت

سدیم ۱ میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۲۳۲ میلی گرم ۵ %

مواد معدنی

کلسیم ۳۵ میلی گرم ۳.۵ %
مس ۰.۰۷۰ میلی گرم ۸ %
آهن ۰.۳۷ میلی گرم ۵%
منیزیم ۱۷ میلی گرم ۴%
منگنز ۰.۱۲۸ میلی گرم ۵.۵%
روی ۰.۱۵ میلی گرم ۱ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا) ۸۵ میکروگرم
زآگزانتین ۹ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با انجیر

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید