خواص انگور | جدول ارزش غذایی انگور | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص انگور

خواص انگور , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

انگور

خواص انگور , فیت شیپمیوه انگور به نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود. هر یک از این دو جور در رنگهای سرخ و سیاه و زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند که بیش از ۶۰۰ گونه را داراست. دم کرده برگ جوان انگور جهت دفع ادرار، بیماری نقرس، زردی و استفراغ مفید است. قند انگور بطور مستقیم و آسان وارد خون می‌شود و در عضلات و کبد ذخیره می‌شود. در حالی که سایر قندها باید به قند خون تبدیل شده و بعد وارد خون شوند.

تمام خواص انگور در کشمش است. حتی ارزش غذایی کشمش از انگور بالاترست. خوردن انگور معده را کاملاً تخلیه کرده، ادرار را زیاد می‌کند و فضولات معده را از بین می‌برد. انگور از امراضی مانند ترش کردن، سوء‌هاضمه، امراض جلدی، خونریزی معده ،ایجاد سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می‌کند. شیره ی انگور بسیار مقوی است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند، بسیار مفید است.

مصرف روزی یک لیوان آب انگور می تواند حالت های تپش قلب را تسکین دهد. دانشمندان آمریکایی در انگور قرمز نوعی ماده شیمیایی را یافتند که می تواند قلب را از خطرات ناشی از پیری محافظت کند. تحقیقات نشان می دهند که انگور از پرفشاری خون پیشگیری نموده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

عصاره هسته انگور، پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند و از چروک شدن و ایجاد سرطان در آن جلوگیری می کند. این ماده موجب تقویت بافت پیوندی پوست و حفره های چربی شده و موجب جوانی پوست می شود. عصاره این هسته برای تقویت چشم مفید است و برای درمان لکه زرد تخریب شده، آب مروارید و فشار چشم بکار می رود.

خوردن انگور مواد زائد موجود در خون را که باعث ایجاد رسوبات مضر در اعضای بدن می‌شود دفع کرده و باعث تصفیه خون می‌شود انگور یکی از مقوی‌ترین میوه‌ها بوده و بهترین مرمت کننده اعضای بدن است و از حیث تولید انرژی در بدن بسیار قابل توجه است می‌توان به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای رفع کم خونی و ضعف عمومی بدن از انگور یا آب انگور و در فصولی که انگور وجود ندارد، از شیره انگور استفاده کرد.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص انگور

تقویت عمومی

آب انگور بر طرف كننده ضعف عمومی است و در دوران نقاهت عامل بسیار موثری در تقویت عمومی بدن به شمار می آید.

سرطان پروستات

نتایج پژوهشی جدید حاکی از آن است که ترکیب موجود در عصاره هسته انگور در از بین بردن یاخته‌های سرطان پروستات موثر است.

ناراحتی های کلیوی

آب انگور، مدر می باشد و اوره خون را كاهش می دهد و ورم كلیه را درمان می كند.

 

نکاتی درباره انگور

یک) تمام انواع انگورها در رنگ‌های مختلف و با گونه‌های متنوع، همگی دارای خواص مشابهی می‌باشند.

دو) آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد، نفخ و عوارض دیگر می گردد.

سه) اخلاط بدن را متعادل می کند. بسیار مقوی و مغذی است و خون را تصفیه می کند.

چهار) برطرف کننده یبوست است و برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می شود.

پنج) انگور بهترین میوه برای کسانی است که می خواهند لاغر شوند.

شش) زیاده روی در مصرف آّب انگور به طور مداوم ایجاد سنگ کلیه می کند.

هفت) هسته انگور برای آنهایی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است.

هشت) نوشیدن روزانه آب‌انگور به پایین نگه داشتن فشارخون کمک می‌کند. و نوشیدن آن در صبح بدون شکر به درمان میگرن کمک می‌کند.

نه) رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و بواسیر نیز مفید است.

ده) روغن هسته انگور گرم كننده بدن است، اين روغن ضد يبوست مي باشد.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۶۹ کیلوکالری ۳.۵ %
کربوهیدرات ۱۸ گرم ۱۴%
پروتئین ۰.۷۲گرم ۱ %
چربی کل ۰.۱۶ گرم ۵ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۰.۹ گرم ۲%

ویتامین ها

اسید فولیک ۲ میکروگرم ۰.۵ %
نیاسین ۰.۱۸۸ میلی گرم ۱%
پیریدوکسین ۰.۰۸۶ میلی گرم ۷.۵ %
ریبوفلاوین ۰.۰۷۰ میلی گرم ۵ %
تیامین ۰.۰۶۹ میلی گرم ۶ %
ویتامین (C) سی ۱۰.۸میلی گرم ۱۸%
ویتامین (A) آ ۶۶ یکای بین‌المللی ۳ %
ویتامین(E)ایی ۰.۱۹ میلی گرم ۱%
ویتامین(K)کا ۱۴.۶ میکروگرم ۱۲%

الکترولیت

سدیم ۱ میلی گرم ۰%
پتاسیم ۱۹۱ میلی گرم ۴ %

مواد معدنی

کلسیم ۱۰میلی گرم ۱%
مس ۰.۱۲۷ میلی گرم ۱۴ %
آهن ۰.۳۶ میلی گرم ۴.۵ %
منیزیم ۷ میلی گرم ۲ %
منگنز ۰.۰۷۱ میلی گرم ۳%
روی ۰.۰۷ میلی گرم ۰.۵ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) ۱ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۳۹ میکروگرم
زآگزانتین ۷۲میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با انگور

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید