خواص به | جدول ارزش غذایی به | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص به

به، خواص به
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

به

به، فیت شیپ، بررسی خواص به«به» میوه ای خوش‌طعم و عطر از خانواده سیب است. این میوه اگرچه به صورت خام نیز خوردنی است ولی اغلب، پخته آن را به صورت مربا و همچنین در غذاهایی همچون خورش و خوراك مصرف می کنند. به سرشار از ویتامین های A و B و C و همچنین قند و پپتیناست. به رسیده، دارای طبیعتی معتدل است، در حالی كه دانه آن یا همان به‌دانه طبیعتی  سرد و تر دارد.

برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله عفونت های روده ای و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خونی، سوزش مجاری ادرار، تنگی نفس، سردرد های مزمن و التهاب‌های مختلف مفید است. می گویند با خوردن آن، عرق بدن خوشبو می شود. علاوه بر گوشت، دانه آن نیز اثر شفابخشی برای التهاب های دستگاه گوارش و مخاط‌ها، سرفه‌های خشك، سینه درد، تب و گرفتگی صدا دارد ولی مراقب باشید از جویدن و بلعیدن به‌دانه بپرهیزید زیرا به‌دانه، حاوی یک ماده سمی است كه برای بدن مضر است.

این میوه همونطور که بالا هم گفتیم غنی از ویتامین C هست که برای افزایش سطح ایمنی بدن است و همچنین دارای خواص ضد آلرژی هست و برای افراد مبتلا به آلرژی مفیده. میشه از عصاره دانه های به برای رفع عفونت مثانه استفاده کرد. این میوه سرشار از فیبر است و در عین حال کالری بسیار کمی داره. بنا بر این میتونه در رژیم لاغری بسیار موثر باشد.

به دارای خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیزی است و دلیلش هم وجود ترکیبات پلی فنلی است. این آنتی اکسیدان ها در مبارزه با رادیکال های آزاد بدن و همچنین کند کردن روند پیری و همچنین پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار موثر است. فنول موجود در به در تسکین زخم معده موثره. همچنین آب این میوه برای افراد مبتلا به زخم معده میتونه کمک کننده باشه. وقتی این میوه با عسل مخلوط بشه میتونه برای درمان اسهال، یبوست و عفونت های روده موثر باشد.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص به

اختلالات عصبی

به، اعصاب را تقویت نموده، نشاط آور و ضد وسواس و افسردگی است.

تقویت چشم

جوشانده غلیظ برگ درخت به، ضد عفونی كننده چشم و درمان كننده زخم های چشم و ورم ملتحمه چشم می باشد.

ناراحتی های پوستی

به، پوست را تقویت، نرم و لطیف می سازد. مالیدن آب به توام با روغن زیتون، ناراحتی های پوست، جرب، اگزما، آلرژیهای خارش دار، شوره سر را التیام می بخشد.

 

نکاتی درباره به

یک) همچنین این میوه سرشار از خواص ضد ویروسی است. فنول موجود در “به” یک ضد آنفولانزای قوی هست و می تواند در پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری های ویروسی موثر باشد.

دو) به کاهش فشار خون میشه و همچنین کلسترول بد رو در خون کاهش میده و در حفظ سلامت قلب موثر می باشد.

سه) دانه میوه “به” در درمان گرفتگی صدا و همچنین دیگر بیماری های گلو و نای موثره. همچنین برای تقویت قلب و کبد و معده بسیار مفید است.

چهار) به، تقویت كننده قلب و اعمال قلبی و درمان كننده طپش قلب می باشد.

پنج) لعاب به دانه را روی زخم‌ها و سوختگی‌ها بگذارید تا باعث شفای سریع آن‌ها شود.

شش) برای التیام ترک پوست دست و بدن، نوک پستان، لب و بواسیر، لعاب به دانه را روی موضع بمالید.

هفت) برای درمان بی خوابی دم کرده گل به را با آب بهار نارنج مخلوط کرده و قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.

هشت)  به سینه را صاف و تقویت می‌کند و سرفه کودکان را برطرف می‌سازد.

نه) اگر به را قطعه قطعه کنید ودر آب بجوشانند، جوشاندهء مقوی بدست می آید که در عین حال قابض است ودر مواردی که عمل هضم به زحمت صورت می گیرد مصرف می گردد.

ده) خوردن به و فراوده های آن مانع انداختن جنین زنها می شود.(باعث تقویت رحم میشود)

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۵۷ کیلوکالری ۳ %
کربوهیدرات ۱۳.۸۱ گرم ۱۱ %
پروتئین ۰.۴۰ گرم ۱ %
چربی کل ۰.۱۰ گرم ۰.۵ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۱.۹ گرم ۴ %

ویتامین ها

نیاسین ۰.۲۰۰ میلی گرم ۱ %
پیریدوکسین ۰.۰۴۰ میلی گرم ۳ %
ریبوفلاوین ۰.۰۳۰ میلی گرم ۲ %
تیامین ۰.۰۲۰ میلی گرم ۲ %
ویتامین (C) سی ۱۵ میلی گرم ۲۵ %
ویتامین (A) آ ۴۰ یکای بین‌المللی ۱ %
ویتامین (E) ایی ۰.۱۲ میلی گرم ۱ %
ویتامین (K) کا ۴.۵ میکرو گرم ۴%

الکترولیت

سدیم ۱ میلی گرم ۰.۲ %
پتاسیم ۱۱۹ میلی گرم ۲.۵ %

مواد معدنی

کلسیم ۱۱ میلی گرم ۱ %
مس ۰.۱۳۰ میلی گرم ۱۴ %
آهن ۰.۷۰ میلی گرم ۹ %
منیزیم ۸ میلی گرم ۲ %
فسفر ۱۱ میلی گرم ۲ %
روی ۰.۰۴ میلی گرم ۱ %

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با به

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید