خواص خرمالو | جدول ارزش غذایی خرمالو | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص خرمالو

خرمالو، خواص خرمالو
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

خرمالو

خرمالو، فیت شیپ، بررسی خواص خرمالوخرمالو درختی از گیاهان گلدار است که بیشتر این گونه‌، بومی مناطق گرمسیر است. خرمالو سرشار از ویتامین آ و بتاکاروتن است. همچنین دارای مقدار قابل توجهی ویتامین های ب۱، ب۲، ب۳ و ث می باشد. در ضمن این میوه خوش رنگ و خوش طعم دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم است که هر یک از این مواد معدنی فوق نقش مؤثری در سلامتی و تندرستی بدن ما دارند.

خرمالو سرشار از ویتامینA است. چنانچه این ویتامین به مقدار کافی به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایی را کم می کند، بلکه باعث شکننده شدن پوست، ناخن و موها می شود. همچنین در میزان هوش و سلامت بدن نیز اختلال ایجاد می شود. کلسیم موجود در خرمالو باعث رشد در کودکان و حفظ انرژی در بزرگسالان می شود. این میوه در افراد مبتلا به نقرس و بیماری های کبدی و کلیوی بسیار مؤثر است.

خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند. رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است. از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد. توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید. البته حواستان به قند موجود در آن باشد.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص خرمالو

تقویت عمومی

خرمالو، تقویت کننده عمومی و انرژی دهنده سلولهای بدن و رشد دهنده کودکان است. خرمالو ضعف عمومی و لاغری را برطرف نموده و کمبود ویتامین A را جبران می سازد.

اختلالات پوستی

خرمالو، پوست را نرم و لطیف ساخته و از خشکی و بروز خارشهای پوستی جلوگیری نموده و اختلالات پوستی را درمان می سازد. میوه خام خرمالو، به سبب داشتن تانن در التیام زخمهای پوستی بسیار موثر می باشد و از پیشرفت میکروبها، جلوگیری می کند.

یبوست

خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌ توجهی فیبر پکتین می‌باشد. اگر از یبوست رنج می‌برید می‌توانید به این میوه اعتماد کنید.

 

نکاتی درباره خرمالو

یک) موادقندی خرمالو شامل لوولز و گلوکز است و با آن که مقدار آن ۲۰ درصد است، برای مبتلایان به بیماری قند ، زیان بخش نیست.

دو) خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین یکی از انواع فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی های خون می شود.

سه) اسیدهای موجود در خرمالو عبارتند از: اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید تارتاریک. سلولز موجود در خرمالو به طور نسبی کم است و از این نظر هضم آن آسان تر می باشد.

چهار) فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

پنج) می توان از آب خرمالو برای درمان زخم ها استفاده کرد. همچنین این میوه برای آفت دهان و گلودرد بسیار مفید است.

شش) خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا مناسب است.

هفت) خرمالو یک میوه‌ی شیرین و حاوی قند است. برای همین زیاده‌روی در مصرف آن برای دیابتی‌ها خوب نیست.

هشت) اگر اهل مصرف میوه‌های یخ زده هم هستید باید بدانید می‌شود این میوه را نیز فریز و بعدها مصرف کرد.

نه) این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب، و ادرارآور است.

ده) اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید و نمی‌خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می‌رساند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۷۰ کیلوکالری ۳.۵ %
کربوهیدرات ۱۸.۵۶ گرم ۱۴ %
پروتئین ۰.۵۸ گرم ۱ %
چربی کل ۰.۱۹ گرم ۱ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۳.۶ گرم ۹.۵ %

ویتامین ها

نیاسین ۰.۱۰۰ میلی گرم ۱۵ %
پیریدوکسین ۰.۱۰۰ میلی گرم ۷.۵ %
ریبوفلاوین ۰.۰۲۰ میلی گرم ۱.۵ %
تیامین ۰.۰۳۰ میلی گرم ۲.۵ %
ویتامین (C) سی ۷.۵ میلی گرم ۱۲.۵%
ویتامین (A) آ ۸۱ یکای بین‌المللی ۳ %
ویتامین (E) ایی ۰.۷۳ میلی گرم ۵%
ویتامین (K) کا ۲.۶ میکرو گرم ۲%

الکترولیت

سدیم ۱ میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۱۶۱ میلی گرم ۲.۵ %

مواد معدنی

کلسیم ۸ میلی گرم ۰.۸ %
مس ۰.۱۱۳ میلی گرم ۱۲.۵ %
آهن ۰.۱۵ میلی گرم ۲%
منیزیم ۹ میلی گرم ۲ %
منگنز ۰.۳۵۵ میلی گرم ۱۵ %
فسفر ۱۷ میلی گرم ۴.۵ %
روی ۰.۱۱ میلی گرم ۱ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) ۰ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۲۵۳ میکروگرم
زآگزانتین ۸۳۴ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با خرمالو

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید