خواص خیار | جدول ارزش غذایی خیار | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص خیار

خیار، خواص خیار
 

خیار

خیار، فیت شیپ، بررسی خواص خیارخیار گیاهی از تیره کدوییان است و بومی کشور هند است که اقسام گوناگونی دارد. مصرف روزانه آب خیار، در کنترل بیماری اگزما، آرتروز و نقرس نقش دارد. خیار برای افرادی که از بیماری ریه، معده و سینه رنج می‌برند، مفید است. خیار حاوی آنزیمی به نام ارپسین است که در هضم پروتئین کمک می‌کند. مخلوطی از آب خیار، هویج، کاهو و اسفناج در رشد مو مؤثر است.

پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص خواص ضدسرطانی خیار نشان داداه است که ترکیبات موجود در خیار به نام «کوکوربیتاسین‌ها» داروهای ضدسرطانیرا نیز تشیکل میدهد. محققان معتقدند که این ترکیبات می‌توانند جلوی ظهور و رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند. از این گذشته این میوه سبزی حاوی مواد مغذی ضدسرطان دیگری به نام لیگنان‌ها هم می‌باشد. اگر می‌خواهید سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان پروستات از شما دور باشد خیار بیشتری میل کنید.

خیار کم کالری و در عین حال سرشار از آب است. برای همین هم برای افرادی که قصد لاغری دارند بسیار مفید است. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث می‌شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد. اگر دچار یبوست هستید توصیه می‌کنیم که هر روز خیار میل کنید. به خاطر این که مصرف منظم خیار یک درمان طبیعی برای یبوست محسوب می‌شود.

آب خیار حاوی هورمونی است که سلول‌های پانکراس برای تولید انسولین به آن نیاز دارند. انسولین نیز برای بیماران دیابتی مفید است. محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از ترکیبات خیار به نام استرول می‌تواند به کاهش کلسترول بالا کمک کند. از این گذشته این سبزی حاوی میزان زیادی پتاسیم، منیزیم و فیبرها است. حتماً می‌دانید که فیبرهای غذایی برای تنظیم فشار خون بالا بسیار مفید است.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص خیار

اختلالات عصبی

خیسانده تخم خیار، تسکین دهنده اعصاب بوده و با اثر آرام بخش، خواب آور می باشد و اضطراب و دلهره و تشویش را برطرف می سازد. بوئیدن خیار، هیجان و عصبانیت را تخفیف می دهد.

اختلالات پوستی

ماساژ با آب خیار، سبب نرمی و لطافت پوست می شود. ماسک پوست خیار نیز همین خاصیت را دارا می باشد. ضماد گوشت خیار، خارشها و آلرژی های پوستی را التیام می بخشد. ضماد آب خیار توام با عسل و موم، درمان کننده جوش صورت و خشکی پوست می باشد. ضماد تخم خیار توام با عسل، ورمهای پوستی را برطرف ساخته و لطافت خاصی به پوست می دهد.

بهبود مفاصل و نقرس

خیار یکی از منابع سیلیس است که برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. ترکیب آب خیار با آب هویج برای تسکین نقرس و دردهای آرتریتی مفید است به خاطر اینکه میزان اسید اوریک را کاهش می‌دهد..

 

نکاتی درباره خیار

یک) یکی از نقاط منفی خیار سموم و آفت‌کش‌های موجود در آن است. متأسفانه این ترکیبات شیمیایی تأثیر بدی روی سلامت دارد. برای همین حتماً سعی کنید خیار ارگانیک مصرف کنید.

دو) خیار حاوی حدود ۹۰ درصد آب است و برای همین هم مانند یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند یعنی اینکه ادرارآور است. برای همین هم از طریق ادرار ضایعات بدن را دفع می‌کند. مصرف منظم خیار برای دفع سنگ کلیه نیز مفید است.

سه) یک حلقه خیار را به سقف دهانتان چسبانده و به مدت سی ثانیه با زبانتان نگه دارید. ترکیبات فیتوشیمیک موجود در این سبزی باکتری‌های دهان را که باعث بوی بد میشود را از بین میبرند.

چهار) آب خیار هم برای افرادی که از مشکلات مربوط به لثه و دندان‌ها رنج می‌برند مفید است. خیار منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای غذایی است که این فیبرها هم برای حفظ سلامت دهان و دندان موثر است.

پنج) اگر ناخن‌های دست و پاهایتان زود می‌شکنند باید بدانید که میزان بالای سیلیس موجود در خیار مانع از سستی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

شش) بوییدن خیار شدّت هیجان،شهوت و تا حدّی لرزش اندام را تخفیف می دهد و برای درمان درد سر نیز مفید است.

هفت) خیار برای اشخاص سرد مزاج و اطفال مضر است.

هشت) خيار نفاخ است چون سريعا در معده فاسد مي شود هميشه بايد آنرا قبل از غذا خورد كه به هضم غذا كمك كند. كسانيكه نمی توانند خيار را خوب هضم كنند بايد آنرا با نمک بخورند.

نه)خيار خون را تصفيه مي كند و عطش را تسكين مي دهد.

ده) اگر مشروب خورده اید و سردرد و سرگیجه دارید قبل از خواب چند خیار بخورید. عطف به ویتامین ب و شکری که دارد و الکترولیتهای موجود سردرد و سرگیجه را حل می کند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۱۵ کیلوکالری ۱ %
کربوهیدرات ۳.۶۳ گرم ۳ %
پروتئین ۰.۶۵ گرم ۱ %
چربی کل ۰.۱۱ گرم ۰.۵ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۰.۵ گرم ۱ %

ویتامین ها

نیاسین ۰.۰۹۸ میلی گرم ۱ %
پیریدوکسین ۰.۰۴۰ میلی گرم ۳ %
ریبوفلاوین ۰.۰۳۳ میلی گرم ۳ %
تیامین ۰.۰۲۷ میلی گرم ۲ %
ویتامین (C) سی ۲.۸ میلی گرم ۴.۵ %
ویتامین(K) کا ۱۶.۴ میکرو گرم  ۱۳.۶%
ویتامین (E) ایی ۰.۰۳ میلی گرم ۰ %
ویتامین (A) آ ۱۰۵ یکای بین المللی ۳.۵ %

الکترولیت

سدیم ۲ میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۱۴۷ میلی گرم ۳ %

مواد معدنی

کلسیم ۱۶ میلی گرم ۱.۶ %
آهن ۰.۲۸ میلی گرم ۳.۵ %
منیزیم ۱۳ میلی گرم ۳ %
منگنز ۰.۰۷۶ میلی گرم ۳.۵ %
فسفر ۲۴ میلی گرم ۳ %
روی ۰.۲۰ میلی گرم ۲ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا) ۲۶میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با خیار

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره نویسنده

تیم تحریریه فیت شیپ

تیم تحریریه فیت شیپ متشکل از مربیان و کارشناسان تغذیه جوان و با استعداد در زمینه های مختلف مجله تناسب اندام فیت شیپ به محتوا زایی مقالات علمی و کاربردی به زبان شیرین فارسی می پردازند و امید دارند در زمینه فرهنگ سازی و بهبود سبک زندگی ورزشی / غذایی مخاطبان خود گامی موثر برداشته باشند.

۲ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید