زردآلو | جدول ارزش غذایی زردآلو | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص زردآلو

خواص زردآلو , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

زردآلو

خواص زردآلو , فیت شیپزردآلو یک گونه از خانواده گلسرخیان است. این درخت کوچک که میوه آن خوراکی است از دوران پیشا تاریخی کشت می‌شده است و در زبان ارمنی (دزیران)، در ترکی آذربایجانی اریک (ərik) و در ترکی استانبولی (Kayısı) نامیده می‌شود.

درخت زردآلو برای هزاران سال در دامنه های کوه ها در آسیا و حداقل برای دو هزار سال در اروپا رشد کرده است. گونه زردآلو متعلق به جنس Prunus می باشد. گونه زردآلو به منطقه جغرافیایی وسیعی تعلق دارد. در حفاری های باستان شناسی در منطقه گارنی (Garni) در ارمنستان دانه آن پیدا شده است. با وجود تعداد زیاد گونه های این میوه که در ارمنستان می رویند (حدود ۵۰ گونه)، تصور می رود که منشا آن در ارمنستان باشد. اما بر طبق اظهارات واویلوف مبدا پیدایش زردآلو منطقه ای از چین است و اهلی شدن آن نیز در این منطقه صورت گرفته است.

با مرور زمان و از طریق روش انتخاب، درختان زردآلوی برتر تکثیر شدند. مشخص شده است که درختانی که امروزه در آمریکا کشت می شوند، منشا اروپایی دارند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص زردآلو

گوش درد

چكاندن چند قطره روغن مغز تلخ هسته این میوه در گوش ، سبب تسكين درد گوش مي شود.

ناراحتی های پوستی

زردآلو پوست، مخاط و مو را تقويت می كند و آلرژيهای پوستی را برطرف می سازد و روغن هسته آن پوست را لطيف می سازد.

ضماد شكوفه زردآلو، زخم هاي پوستی را التيام می بخشد و درد و ورم را تسكين می دهد.

ضماد برگ این میوه نيز ورم های پوستی را درمان می نمايد.

اختلالات صفراوی

زردآلو كبد را فعال نموده و ترشح و دفع صفرا را آسان می سازد و كبد را در انجام فعاليت حياتي تحريك می كند.

 

نکاتی درباره زردآلو

یک) سرشار از ویتامین های A و C است.

دو) کالری موجود در خشک شده ی این میوه چندین برابر کالری تازه ی آن است.

سه) برای درمان و رفع کم خونی مصرف بسیار بالایی دارد.

چهار) ویتامین B17 هسته زردآلو برای معالجه و پیشگیری از سرطان مفید است.

پنج) ۶۴ درصد زردآلو را ویتامین A تشکیل می دهد! از این رو برای تقویت بینایی و جلوگیری از آب مروارید مفید است.

شش) برای جلوگیری از تخریب سلول های سالم کاربرد دارد.

هفت) شکوفه آن ضد خونریزى است.

هشت) زردآلو را بعد غذاهای سنگین نخورید و بعد از خوردن آن، آب سرد ننوشید، زیرا در این صورت در معده زود تخمیر مى شود و ایجاد گاز و نفخ مى نماید.

نه) کسانى که عطش فراوان دارند و در شکم خود احساس حرارت زیاد مى نمایند و همچنین آنهایى که حرکات دودى در شکمشان زیاد است، از خوردن زردآلو خودداری نکنند.

ده) آشامیدن جوشانده برگ زردآلو کرم معده را از بین مى برد و ادرار را زیاد مى کند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۵۰ کیلوکالری ۲.۵ %
کربوهیدرات ۱۱ گرم ۸.۵ %
پروتئین ۱.۴ گرم ۲.۵ %
چربی کل ۰.۴ گرم ۱ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۲ گرم ۵ %

ویتامین ها

اسید فولیک ۹ میکروگرم ۲ %
نیاسین ۰.۶۰۰ میلی گرم ۴ %
اسید پانتوتنیک ۰.۲۴۰ میلی گرم ۵ %
پیریدوکسین ۰.۰۵۴ میلی گرم ۵ %
ریبوفلاوین ۰.۰۴۰ میلی گرم ۳ %
تیامین ۰.۰۳۰ میلی گرم ۲.۵ %
ویتامین (A) آ ۱۹۲۶ یکای بین‌المللی ۶۴ %
ویتامین (C) سی ۱۰ میلی گرم ۱۶ %
ویتامین (E) ای ۰ میلی گرم ۰ %
ویتامین (K) کا ۳.۳ میکروگرم ۳ %

الکترولیت

سدیم ۱ میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۲۵۹ میلی گرم ۵.۵ %

مواد معدنی

کلسیم ۱۳ میلی گرم ۱.۳ %
آهن ۰.۳۹ میلی گرم ۵ %
منیزیم ۱۰ میلی گرم ۲.۵ %
منگنز ۰.۰۷۷ میلی گرم ۳ %
فسفر ۲۳ میلی گرم ۳ %
روی ۰.۲ میلی گرم ۲ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-α (آلفا) ۱۹ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۱۰۹۴ میکروگرم
کریپتوزانتین-β (بتا) ۱۰۴ میکروگرم
زآگزانتین ۸۹ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با زردآلو

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید