خواص سیب زمینی | جدول ارزش غذایی سیب زمینی | قیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص سیب زمینی

خواص سیب زمینی , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

سیب زمینی

خواص سیب زمینی , فیت شیپسیب زمینی گیاه بومی آمریکای جنوبی است. سیب زمینی درتمام طول سال وجود دارد و انواع مختلف سیب زمینی بر حسب رنگ گل و پوست تقسیم بندی می شود.  مهم‌ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته‌است که معمولاً ۹ تا ۲۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد، از این رو برای تأمین انرژی، ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تأثیر آفات قرار می‌گیرد و پرورش آن آسان تر است.

سیب زمینی تقویت کننده قلب، محکم کننده لثه، مسکن درد و زخم معده است. سیب زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین ث بالایی است و برای تأمین ویتامین ث مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین ث آن به هدر می‌رود. سیب زمینی علاوه بر ویتامین ث حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم،فسفر، آهن و … است.همچنین وجود برخی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، کلسیم و منیزیم در این ماده غذایی کمک خوبی برای درمان روماتیسم محسوب می‌شوند.

با این حال سیب زمینی سرخ کرده همچنان حاوی پتاسیم و ویتامین ث است. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است و به تولید پروتئینی به نام کلاژن که تشکیل دهنده استخوان، غضروف مفاصل، عضلات و رگ‌های خوناست کمک می‌کند. سیب زمینی علاوه بر نشاسته که قسمت عمده اش را تشکیل می دهد، دارای آب فراوان و املاح معدنی، اسیدهای آلی، آنزیم ها و ویتامین های مختلف می باشد. از این گیاه، نشاسته ای موسوم به فکول تهیه می کنند که نسبت به نشاسته گندم، شفاف تر و روان تر است. با توجه به ترکیب غذایی که داراست، ماده غذایی مفید، سالم، نیروبخش و زودهضم بوده و مصرف آن برای مبتلایان به مرض قند نیز زیان بخش نمی باشد.

اصولا عملکرد مناسب مغز به ذخیره اکسیژن، سطح گلوکز، منیزیم، برخی از اعضای ویتامین‌ ب کمپلکس و برخی هورمون‌ها مانند اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مانند اسیدهای چرب امگا ۳بستگی دارد و سیب‌زمینی نه تنها حاوی تمام این خواص است بلکه دارای ترکیبات دیگری مانند روی و فسفر نیز هست که برای مغز مفیدند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص سیب زمینی

دستگاه گوارشی

جوشانده سیب زمینی، اسهال، ورم روده و التهام دستگاه گوارش را برطرف می سازد. جوشانده نشاسته سیب زمینی نیز، درمان کننده اسهال و رودل می باشد.

درمان سوختگی

برای تسکین سوختگی ها ، سیب زمینی خام را رنده کرده و به عنوان ضماد روی قسمت سوختگی بگذارید و هر چند دقیقه آنرا عوض کنید و ضماد تازه روی آن قرار دهید.

ناراحتی های پوستی

ضماد سیب زمینی، درمان کننده سوختگی، آفتاب زدگی، ضرب خوردگی، اگزما، چروک پوست، ترک خوردگی پوست، جوش صورت، گوشه کردن ناخن، خراشهای سطحی پوست و دیگر التهابات پوستی است.

 

نکاتی درباره سیب زمینی

یک) سیب زمینی دارای آنزیم مهار کننده می باشد بنابراین ضد سرطان وضد ویروس است مخصوصا سیب زمینی در این مورد از شیر یا سویا قوی تر است.

دو) پوست سیب زمینی ماننده پوست میوه ها وسبزیجات دارای ماده آنتی اکسیدان است بنابراین از پیر شدن سلولها و نیز از بوجود آمدن سلولهای سرطانی جلوگیری می کند.

سه)سیب زمینی بعلت دارا بودن پتاسیم زیاد تمیز کننده کبد نیز می باشد.

چهار) سیب زمینی بعلت داشتن ویتامین C زیاد برای مقابله با بیماری اسکوربیت بکار می رود.

پنج) سیب‌زمینی‌ها به خاطر اینکه سرشار از کربوهیدرت‌ها هستند هضم آن‌ها آسان است از این رو،‌ این ماده غذایی به بیماران و کودکان که نیاز به غذایی با هضم راحت و انرژی‌زا دارند، توصیه می‌شود.

شش) اگر پوست سیب زمینی را در کتری جرم گرفته بجوشانید قشر آهکی را بر طرف می کند.

هفت) سیب زمینی به علت داشتن فسفر، تقویت کننده نیروی جنسی و مغز می باشد.

هشت) سیب زمینی پوست کنده، ویتامین «ث» خود را از دست می دهد، لذا بهتر است سیب زمینی را با پوست بپزند و بعد از آن میل کنند.

نه) زیاد خوردن سیب زمینی، تعادل فکری را به هم می زند و روح را پژمرده می سازد. ضمنا اگر خوب پخته نشود و یا با روغن سرخ گردد، هضم آن دشوار است.

ده) قسمت های سبز سیب زمینی دارای مواد سمی است. از همین رو، خوردن آن ایجاد اسهال و استفراغ می کند، مردمک چشم را گشاد می نماید، موجب سردرد و سرگیجه می شود، چهره را برافروخته می نماید و ایجاد تشنج و ضعف می کند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۷۰ کیلوکالری ۳.۵ %
کربوهیدرات ۱۵.۹۰ گرم ۱۲ %
پروتئین ۱.۸۹ گرم ۳ %
چربی کل ۰.۱۰ گرم ۰.۵ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۲.۵ گرم ۷ %

ویتامین ها

نیاسین ۱.۱۴۹ میلی گرم ۷ %
پیریدوکسین ۰.۲۳۹ میلی گرم ۱۸ %
ریبوفلاوین ۰.۰۳۸ میلی گرم ۳ %
تیامین ۰.۰۸۱ میلی گرم ۷ %
ویتامین (C) سی ۱۱.۴ میلی گرم ۲۰ %
ویتامین (A) آ ۷ یکای بین‌المللی ۱ %
ویتامین (K) کا ۲.۹ میکرو گرم ۲.۵ %

الکترولیت

سدیم ۶ میلی گرم ۰.۴ %
پتاسیم ۴۵۵ میلی گرم ۱۰ %

مواد معدنی

کلسیم ۱۰ میلی گرم ۱ %
آهن ۰.۷۳ میلی گرم ۹ %
منیزیم ۲۲ میلی گرم ۵.۵%
منگنز ۰.۱۴۱ میلی گرم ۶ %
فسفر ۶۱ میلی گرم ۹ %
روی ۰.۳۳ میلی گرم ۳ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا) ۴ میکروگرم
زآگزانتین ۲۱ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با سیب زمینی

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید