خواص ماهی سالمون و فواید آن + نکات مهمی که نمی‌دانید - مجله فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص ماهی سالمون و فواید آن + نکات مهمی که نمی‌دانید

خواص ماهی سالمون - مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

سالمون از جمله ماهی‌های بسیار مغذی و پر خاصیتی است که مصرف آن حتما پیشنهاد می‌شود. در این مطلب پرطرفدار مجله فیت شیپ، به بررسی خواص ماهی سالمون که یکی از محبوب ترین و پرخاصیت ترین ماهی هاست خواهیم پرداخت؛ همراه ما باشید.

 

ماهی سالمون

سالمون (Salmon) یا ماهی آزاد دریای شمال در رده آزادماهیان قرار دارد و نوعی ماهی روغنی است. گوشت آن سفت و پرچرب بوده و چربی در تمام قسمت‌های گوشت پراکنده است. آزادماهی‌ها به طور معمول در آب‌های شیرین به دنیا می‌ آیند، سپس به اقیانوس‌ها رفته و برای تخم‌گذاری دوباره به آب های شیرین باز می‌ گردند.

تحقیقات نشان داده‌است که آنها برای تخم گذاری به نقطه‌ای که در آن متولد شده‌اند باز می‌‌گردند.

ماهی سالمون از دسته ماهی های آزاد محسوب می شود. کم کالری ولی سرشار از پروتئین، اسید چرب امگا۳، کلسترول مفید و ریز مغذی هایی نظیر ید، فسفر، کلسیم، سدیم، پتاسیم، سلنیوم، آهن، ویتامین آ، ب، د می باشد.

چربی های ماهی به طور کلی از نوع غیر اشباع می باشد و مقدار چربی اشباع در آن ناچیز است. همچنین ماهی سالمون حاوی مقادیر بسیاری اسید چرب امگا ۳ می باشد که مصرف ۱۱۳ گرم از این ماهی ۸۷% نیاز روزانه بدن به این ماده‌ی ارزشمند را تامین می‌کند که بدن قادر به تولید آن نیست.

این اسید چرب ضروری در سلامت پوست (حفاظت در مقابل اشعه UV) و عملکرد بهتر و قوی‌تر قلب نقش حیاتی دارد.

به عنوان مثال از بروز سکته ی قلبی، لخته شدن خون درون رگ ها و ریتم های نامنظم قلب جلوگیری می کند. همچنین بنابر مطالعات انجام شده سطح استرس فرد را کاهش می‌دهد.

 

سالمون و خواص ماهی سالمون | ماهی آزاد | مجله فیت شیپ

 

خواص ماهی سالمون و نکاتی دیگر

از جمله مهمترین خواص ماهی سالمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشت ماهی سالمون حاوی رنگدانه های کاروتینوئیدی می باشد که خاصیت ضد سرطانی دارند و با ورود به بدن با جذب رادیکال های آزاد از ایجاد سلول های سرطانی و تکثیر آنها جلوگیری می کنند.
  • سلنیوم موجود در گوشت ماهی سالمون که حتی از ماهی تن و هرینگ نیز بیشتر است، با تقویت سیستم ایمنی بدن از ایجاد عفونت ها جلوگیری می کند.
  • همچنین سلنیوم موجود در گوشت ماهی سالمون باعث افزایش قوای جنسی نیز می شود.
  • ید موجود در ماهی سالمون به سنتز هورمون های تیروئیدی کمک می کند.
  • ویتامین D اش نسبت به سایر ماهی‌ها بیشتر بوده و به جذب کلسیم و رسوب مواد معدنی به داخل سیستم اسکلتی کمک می‌کند.
  • ویتامین ب۱۲ موجود نیز از کم خونی جلوگیری می کند.
  • مصرف این ماهی برای پیشگیری از سرطان سینه توصیه می شود.
  • میزان ید آن که از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر است.
  • ماهی سالمون به واسطه ی کلسترول خوبی که دارد، می تواند بخصوص برای ورزشکاران حائز اهمیت باشد. علاوه بر آن سطح کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد.
  • علاوه بر موارد گفته شده این ماهی برای عملکرد مغز نیز مفید است.
  • سالمون جزو پرچرب ترین ماهی هاست. پس برای کسانی که می‌خواهند به کاهش وزن برسند توصیه نمی‌شود.
  • مصرف این ماهی برای دارندگان هر چهار گروه خونی O-A-B-AB مفید می‌باشد.
  • ماهی سالمون برای پیشگیری از فشار خون مفید می‌باشد.
خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
خواص ماهی سالمون و فواید آن + نکات مهمی که نمی‌دانید - مجله فیت شیپ
امتیازدهی نویسنده
۵1star1star1star1star1star

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید