خواص موز | جدول ارزش غذایی موز | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص موز

خواص موز , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

موز

خواص موز , فیت شیپموز نام میوه و گیاهی است که بومی مناطق حاره‌ای جنوب شرق آسیا، شبه جزایر مالزی، و استرالیا است. امروزه این گیاه در تمام مناطق گرمسیری که از رطوبت مطلوبی برخوردار باشند کاشت می‌شود.

گیاه موز در وهله اول برای میوه‌اش و ضمناً برای تولید فیبر و نیز زیبایی کاشته می‌شود. از آنجائی که گیاه موز نسبتاً بلند و مستقیم و محکم می‌باشد، اشتباهاً به آن درخت می‌گویند، در حالی که واقعیت آن است که آنها فقط شاخه‌هایی هستند که پس از دادن میوه خشک شده و از بین می‌روند. این شاخه‌ها می‌توانند به بلندی بین دو تا هشت متر برسند و برگ‌های آن نیز به حدود سه و نیم متر می‌تواند برسد. میوه موز به صورت خوشه در انتهای ساقه تشکیل می‌شود.

موز همیشه یک بخش اساسی از زندگی مردم جزایر اقیانوس آرام بوده است. علاوه بر میوه، همه بخش های این گیاه مفید است. موز هنوز هم قسمت مهمی از مواد ساخت خانه و باغ در جزایر اقیانوس آرام است. در این جزایر، موز به صورت تجاری در مقیاس نسبتا کوچک و عمدتا برای مصرف محلی پرورش داده می شود. در زمان جنگ جهانی اول با بکارگیری کشتی ها برای جنگ، به خاطر مشکلات عملی در رساندن محصول به مناطق شهری، پیشرفت تجاری موز در مناطق گرمسیری به پایان رسید و این امر به تولید موز خوراکی و موز پختنی ضربه وارد نمود.

اولین گام در وارد کردن و کاشت ارقام موز به صورت تخصصی به سال ۱۳۴۸ برمی گردد که تعداد ۵۰۰۰ موز از پاکستان وارد کشور گردید که همچنان کشت و کار آنها در برخی مناطق جنوبی کشور رونق دارد.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص موز

تقویت عمومی

موز، میوه ای مقوی و انرژی زا و درمان کننده خستگی های فکری و جسمی و عوارض دوران نقاهت و کم خونی است.

موز، مغز و اعصاب، عضلات، استخوان ها، دستگاه گوارش، دستگاه تنفس، قلب و عروق، قوای جنسی و دیگر اندام های بدن را تقویت نموده و اختلالات آنها را برطرف می سازد و لاغری را درمان می نماید.

اختلالات تنفسی

موز، تسکین دهنده سرفه و سینه درد و التهاب حلق است.

اختلالات پوستی

ضماد موز مخلوط با سرکه، خارش های پوستی را التیام بخشیده و لکه های پوستی را برطرف می سازد.

پودر سوخته موز نیز التیام دهنده زخمها است و از خونریزی جلوگیری می نماید.

قوای جنسی

موز و موز خشک شده هر دو محرک جنسی به شمار می روند.

اختلالات معده

موز تقویت کننده معده و روده بوده و زخم معده را درمان می کند.

موز برای جلوگیری از التهابات معده مفید است.

 

نکاتی درباره موز

یک) به نسبت سایر میوه ها، موز دارای سطح انرژی بیشتری است که از این رو به ورزشکاران پیشنهاد می شود. همچنین موز تقویت کننده ماهیچه ها می باشد.

دو) موز دارای مقادیر بالایی از منیزیم و پتاسیم است. از این رو موز ضد استرس بوده و به کاهش فشار خون کمک می کند.

سه) موز چاق کننده است و برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود (به علت شاخص گلیسمی بالا)

چهار) موز برای کسانی که در دوره ترک سیگار هستند بسیار مفید است.

پنج) جوشانده موز خونریزی را قطع می کند.

شش) موز خود تنها ۰.۵ درصد دارای کلسیم است اما باعث می شود که جذب کلسیم توسط بدن افزایش پیدا کند. (به علت وجود فروکتوالیگوساکارید ها)

هفت) موز گیاهی ضد سرطان است.

هشت)  موز خشک شده سرشار از کربوهیدرات است.

نه) نتایج یک مطالعه جدید در کالج سلطنتی لندن نشان داده است که مصرف یک عدد موز در روز به میزان قابل توجهی خطر بروز علائم آسم را در کودکان کاهش می‌دهد.

ده) موز منبع خوبی از فیبر بوده و آهن موجود در آن برای خونسازی مفید است.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۹۰ کیلوکالری ۴.۵ %
کربوهیدرات ۲۲.۸۴ گرم ۱۸ %
پروتئین ۱.۰۹ گرم ۲ %
چربی کل ۰.۳۳ گرم ۱ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۲.۶۰ گرم ۷ %

ویتامین ها

اسید فولیک ۲۰ میکروگرم ۵ %
نیاسین ۰.۶۶۵ میلی گرم ۴ %
اسید پانتوتنیک ۰.۳۳۴ میلی گرم ۷ %
پیریدوکسین ۰.۳۶۷ میلی گرم ۲۸ %
ریبوفلاوین ۰.۰۷۳ میلی گرم ۵ %
تیامین ۰.۰۳۱ میلی گرم ۲ %
ویتامین (C) سی ۸.۷ میلی گرم ۲ %
ویتامین (A) آ ۶۴ یکای بین‌المللی ۱۵ %
ویتامین (E) ای ۰.۱۰ میلی گرم ۱ %
ویتامین (K) کا ۰.۵ میکروگرم ۱ %

الکترولیت

سدیم ۱ میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۳۵۸ میلی گرم ۸ %

مواد معدنی

کلسیم ۵ میلی گرم ۰.۵ %
مس ۰.۰۷۸ میلی گرم ۸ %
آهن ۰.۲۶ میلی گرم ۲ %
منیزیم ۲۷ میلی گرم ۷ %
منگنز ۰.۲۷ میلی گرم ۱۳ %
فسفر ۲۲ میلی گرم ۳ %
سلنیوم ۱ میکروگرم ۲ %
روی ۰.۵ میلی گرم ۱ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) ۲۶ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۲۶ میکروگرم
زآگزانتین ۲۲ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با موز

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید