خواص هندوانه | جدول ارزش غذایی هندوانه | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص هندوانه

هندوانه، خواص هندوانه
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

هندوانه

هندوانه، فیت شیپ، بررسی خواص هندوانههندوانه نوعی بوته و میوه از دسته صیفی جات است که در جالیز رشد می‌کند. اصل این میوه از هندوستان بوده‌است. هندوانه منبعی غنی از ویتامین ث و ویتامین آ است. همچنین مقدار زیادی ویتامین ب۶ و ب۱ دارد. هندوانه حاوی میزان بالایی از سدیم و پتاسیم است به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت می‌کند.

هندوانه میوه‌ای است که مزاج سرد و تر دارد و رنگ آن در ویتامینش تأثیری ندارد به همین دلیل، مهم این است که هندوانه کاملاً رسیده و شیرین باشد و نسبت به سایر میوه‌ها و سبزی‌ها، مقدار بیشتری بتاکاروتن دارد. هندوانه دارای آنتی ‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکال‌های آزاد و مضر را از بین می‌برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند.

هندوانه باعث رقیق شدن خون می شود و مصرف آن، برای افرادی که خون غلیظ دارند مناسب است.همچنین چون برای تعدیل مزاج مناسب است افرادی که صفرا در معده و کبدشان زیاد تولید می‌شود بیشتر از این میوه مصرف کنند مصرف هندوانه برای افرادی که دارای بدنی لاغر، خشک و گرم هستند بهتر است چون جلوی ضعف آنها را می گیرد. هندوانه می تواند به بهبود خشکی و درد ماهیچه ها کمک نماید

در عین حال خوردن هندوانه برای افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می شود بنابراین بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند. هندوانه ممکن است بتواند به درمان اختلال نعوظ در مردان کمک نماید.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص هندوانه

دستگاه گوارش

هندوانه، لینت بخش مزاج، بر طرف كننده یبوست و پاك كننده دستگاه گوارش است.مغز تخم هندوانه و مربای پوست هندوانه، تقویت كننده معده و روده است.

ناراحتی های کلیه ای

هندوانه، كلیه را فعال كرده، حجم ادرار را فزونی بخشیده، سموم خون و مواد زائد را دفع نموده و اختلالات كلیه و مثانه و مجاری ادرار را برطرف می سازد.

ناراحتی های تنفسی

مغز تخم هندوانه، نرم كننده سینه، مسكن سرفه و درمان كننده عفونتهای ریه می باشد.

 

نکاتی درباره هندوانه

یک) هندوانه میوه‌‌ای است که حاوی میزان بالایی الکترولیت سدیم و پتاسیم است که آن را از طریق عرق دفع می‌کنیم.

دو) هندوانه منبع خوبی از تیامین، پتاسیم و منیزیم است که از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کنند.

سه) هندوانه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند. دربرابر زوال ماکولا هم محافظ خوبی محسوب می‌شود.

چهار) هندوانه خاصیت خنک‌کنندگی خاصی دارد و به طرز شگرفی سرشار از سیترولین بوده که آمینو اسیدی است که بدنمان برای ساخت یک آمینواسید دیگر، آرژنین، که در چرخه اوره برای از بین بردن آمونیاک استفاده می‌شود، مصرف می‌کند.

پنج) این میوه  زخم و آسیب‌های پوست را سریع‌تر درمان می‌کند چرا که دارای آمینو اسید است

شش) خواص مفید در خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بوده و یا کسانی که اغلب بیمار می‌شوند بسیار زیاد است.

هفت) محققان معتقداند بهتر است بجای یخچال هندوانه را درون دمای اتاق نگهداری نمود.

هشتهندوانه می تواند به پیشگیری از بعضی از بیماری های قلبی و عروقی کمک نماید

نه)  علاوه بر مصرف خود هندوانه می‌توانید مقداری از گوشت این میوه را روی پوست صورت خود بگذارید تا خشک شود. سپس شستشو دهید. خواهید دید که پوستتان مرطوب و خوش‌رنگ می‌شود

ده) به عقیده‌ی محققان هندوانه می‌تواند تأثیر مثبتی روی روابط عاشقانه‌ی شما بگذارد اما اگر مشکل جدی است نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای پزشکی باشد.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۳۰ کیلوکالری ۱.۵ %
کربوهیدرات ۷.۶ گرم ۶ %
پروتئین ۰.۶ گرم ۱ %
چربی کل ۰.۱۵ گرم ۰.۵%
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۰.۴ گرم ۱ %

ویتامین ها

اسید فولیک ۳میکروگرم ۱%
نیاسین ۰.۱۷۸ میلی گرم ۱ %
پیریدوکسین ۰.۲۲۱ میلی گرم ۴.۵ %
تیامین ۰.۰۳۳ میلی گرم ۳ %
ویتامین (C) سی ۸.۱ میلی گرم ۱۳.۵%
ویتامین (E) ایی ۰.۰۵ یکای بین‌المللی ۰.۵ %

الکترولیت

سدیم ۱ میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۱۱۲ میلی گرم ۲.۵%

مواد معدنی

کلسیم ۷ میلی گرم ۰.۷%
مس ۴۲ میلی گرم ۴.۵ %
آهن ۰.۲۴ میلی گرم ۳ %
منیزیم ۱۰ میلی گرم ۲.۵ %
منگنز ۰.۰۳۸ میلی گرم ۱.۵ %
روی ۰.۱۰ میلی گرم ۱ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) ۳۰۳میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۷۸ میکروگرم
زآگزانتین ۸ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با هندوانه

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید