خواص هویج | جدول ارزش غذایی هویج | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص هویج

خواص هویج | فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

هویج

خواص هویج | فیت شیپهویج گیاهی خوراکی است که معمولاً به رنگ نارنجی یا سفید است و تازه آن بافتی خشک و ترد دارد به‌علاوه هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی به‌شمار می‌رود. هویج دارای ویتامین‌های آ و ب و ث، بتاکاروتن و مواد معدنی مختلف است. همچنین هویج خواصی دارد که با کم‌خونی جزئی مقابله می‌کند به خاطر اینکه به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

در هویج یک نوع انسولین گیاهی وجود دارد که اثر کم کننده قند خون را درا می باشد بنابراین این عقیده قدیمی که هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست کاملا غلط است وبیماران قند می توانند به مقدار کم از این گیاه استفاده کنند. هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها یکی از مهمترین و مفیدترین برای بدن می باشد. مصرف هویج در برطرف کردن بیماریهای آب آوردن انساج بدن، تحریک مجاری هضم و تنفسی، سرفه های مقاوم، آسم،اخلاط خونی و دفع کرم اثر معجزه آسائی درد از هویج می توان در مورد زیر استفاده کرد.

ماده مغذی فراوان موجود در آن، با تغذیه سلول ها مانع بیماری هایی چون زخم معده می شود. آنتی اکسیدان موجود در آب هویج در برابر حمله عفونت ها به سیستم تنفسی در بیماری هایی نظیر آسم مقابله می کند. آب هویج با مقاوم سازی بدن در برابر عفونت های مختلف و تقویت تولید و عملکرد گلبول های سفید خون، سیستم دفاعی بدن را قوی می سازد. آب هویج ادرارآور است و به دفع آب اضافه بدن کمک می کند و مانع احتباس آب در بدن می شود.

هویج فیبر زیادی دارد و به خصوص برای افرادی که از رژیم های لاغری استفاده می کنند و کسانی که چربی های خون بالایی دارند مانند کلسترول- تری گلیسرید- LDL بسیار نافع بوده و قادر به تعدیل فاکتورهای خونی ذکر شده است به شرطی که روزانه ۱ عدد هویج خام خورده شود. همچنین با تمام خواص زیادی که هویج دارد مصرف آن نباید زیاده روی کرد دیده شده آنهایی که هویج زیاد مصرف می کنند رنگ پوست و چشم آنها زرد می شود که البته خطری ندارد چون اگر چند روز هویج مصرف نکنند دوباره پوست و چشم به رنگ طبیعی خود برمی گردند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص هویج

اختلالات گوارشی

هویج خام یا پخته و یا جوشانده تخم هویج، ملین، برطرف کننده یبوست و اختلالات معده و روده و دفع کننده کرم کدو می باشد.

اختلالات پوستی

ضماد هویج پخته، التیام دهنده درد و سوزش و سوختگی و درمان کننده اگزما، خارش و آلرژیهای پوستی است.

ناراحتی های کلیه

هویج، فعال کننده کلیه، فزونی دهنده حجم ادرار است. جوشانده تخم هویج، درمان کننده اختلالات کلیه و مثانه و مجاری ادرار است و آب زیادی بدن را دفع می نماید.

 

نکاتی درباره هویج

یک) هویج اعمال روده ها را منظم می کند و کمبود الیاف غذاهای گوشتی را جبران می کند بنابراین آنهایی که گوشت زیاد مصرف می کنند حتما باید هویج بخورند تا مشکل یبوست نداشته باشند.

دو) هویج را نباید هیچگاه پوست کند زیرا مواد مغذی و ویتامین های خود را از دست می دهد بلکه باید آنرا با برس شست و مصرف کرد.

سه) آب هویج را اگر روی صورت بکشید باعث روشن شدن و جلوه پوست صورت می شود.

چهار) برای برطرف کردن یبوست یک کیلو هویج را رنده کنید و در مقداری آب دو ساعت بجوشانید تا مانند ژله در آید صبح ناشتا چند قاشق بخورید.

پنج) كسانی كه سوخت و ساز بدن آنها خوب نیست هویج كم مصرف كنند زیرا مصرف آن ‌به خاطر وجود اسیداگزالیک باعث تشكیل سنگ كلیه می‎شود.

شش) برای تقویت قوای جنسی و تحریک کبد و روده ها هویج داروی موثری است.

هفت) هویج‌ها سرشار از عناصر قلیایی بوده که با ایجاد تعادل در نسبت اسیدی/ قلیایی بودن بدن،‌ موجب احیاء و تصفیه خون می‌شوند.

هشت) مصرف هویج باعث افزایش بزاق در دهان شده و مواد معدنی اساسی، ویتامین‌ها و آنزیم‌هایی را که موجب هضم بهتر غذا می‌شوند برای بدن فراهم می‌کند.

نه) هویج دارای هورمونی است که مانند انسولین عمل می کند و قند خون را تنظیم می کند. همچنین برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

ده) مادران شیرده اگر هویج بخورند، شیرشان زیاد می شود. همچنین هویج به کاهش خونریزی قاعدگی نیز کمک می کند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۴۱ کیلوکالری ۲ %
کربوهیدرات ۹.۵۸ گرم ۷ %
پروتئین ۰.۹۳ گرم ۱.۵ %
چربی کل ۰.۲۴ گرم ۱ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۲.۸ گرم ۷ %

ویتامین ها

نیاسین ۰.۹۸۳ میلی گرم ۶ %
پیریدوکسین ۰.۱۳۸ میلی گرم ۱۰ %
ریبوفلاوین ۰.۰۵۸ میلی گرم ۴%
تیامین ۰.۰۶۶ میلی گرم ۶%
ویتامین (C) سی ۵.۹ میلی گرم ۱۰ %
ویتامین (A) آ ۱۶۷۰۶ یکای بین‌المللی ۵۵۷ %
ویتامین (K) کا ۱۳.۲ میکرو گرم ۱۱ %

الکترولیت

سدیم ۶۹ میلی گرم ۴.۵ %
پتاسیم ۳۲۰ میلی گرم ۶.۵ %

مواد معدنی

کلسیم ۳۳ میلی گرم ۳ %
مس ۰.۰۴۵ میلی گرم ۵ %
آهن ۰.۳۰ میلی گرم ۴ %
منیزیم ۱۲ میلی گرم ۳ %
منگنز ۰.۱۴۳ میلی گرم ۶%
فسفر ۳۵ میلی گرم ۵ %
روی ۰.۲۴ میلی گرم ۲ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) ۳۴۲۷میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۸۲۸۵ میکروگرم
زآگزانتین ۲۵۶ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با هویج

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید