خواص پیاز | جدول ارزش غذایی پیاز | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص پیاز

خواص پیاز , فیت شیپ
 

پیاز

خواص پیاز , فیت شیپپیاز از قدیمی‌ترین سبزی ها و صیفی جات در دنیا و ایران است. این محصول سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت می‌شده‌است. این محصول از نظر ارزش غذایی به دلیل دارا بودن قندها، ویتامین‌ها به ویژه و ویتامین ث، مواد معدنی بخصوص کلسیم، فسفر و پتاسیم دارای اهمیت است. از سوی دیگر به دلیل داشتن مواد آنتی بیوتیک پیاز از جنبه دارویی پراهمیت است به گونه‌ای که این محصول می‌تواند با تقویت سیستم دفاعی بدن در پیشگیری از بیماری‌ها موثر باشد.

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود. زیرا پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضدسرطانی دارند. عصاره‌ی پیاز می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد. همچنین پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی‌اکسیدانی و امگا ۳ های موجود در آن است.

پیاز باعث آرامش می‌شود و در کاهش فشار خون و چربی خون مؤثر است. پیاز سرشار از گوگرد است که گوگرد موجود در آن برای ضد عفونی کردن خون، شش‌ها و برطرف کردن آسم، ورم گلو وبرونشیت مؤثر است مصرف پیاز موجب تقویت غده اشکی و گوارشی می‌شود. پیاز دارای آنتی بیوتیک است که خون و مجاری تنفسی را ضد عفونی می‌کند، پیاز در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کلیوی، مثانه، ورم ساق‌ها، پروستات و رماتیسم مفصلی مؤثر است.

اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاوی فیبر است. فرقی نمی‌کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می‌شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. این ماده‌ی غذایی همچنین ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم در واقع پیاز به کمک امگا۳های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می‌کند. تری گلیسیریدها چربی‌های انباشته شده در بافت‌های چربی بدن هستند که در شکم، ران‌ها و غیره انباشته می‌شوند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص پیاز

اختلالات عصبی

پیاز، تقویت کننده دستگاه عصبی مغزی نخاعی است. پیاز، ضعف و فرسودگی جسمی و عصبی را برطرف نموده و آرام بخش و خواب آور می باشد.

تقویت نیروی جنسی

پیاز، نیروی جنسی زن و مرد را تحریک نموده و قوای جنسی را تقویت می نماید. دم کرده تخم پیاز نیز این خاصیت را دارا می باشد.

ناراحتی های پوستی

پیاز، پوست بدن و موها را تقویت نموده، آلرژی های پوستی، زگیل ها و بیماری های پوستی را درمان می نماید. عصاره پیاز، ناراحتی های ناشی از خراش ها و بریدگی های پوستی را التیام می بخشد و درد و سوزش حاصل از نیش زدگی حشرات را تسکین می دهد و سرما زدگی و ترک خوردگی پوست را التیام می بخشد.

 

نکاتی درباره پیاز

یک) پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه‌ی بدن را دفع می‌کند و برای همین قلب و رگ‌های خونی را در سلامت نگه می‌دارد.

دو) ضماد تخم پیاز نیز درمان کننده بیماری پزوریازیس و برطرف کننده لکه های سفید رنگ پوست می باشد.

سه) پیاز، روماتیسم، نقرس و دیگر عوامل دردها و ورم مفاصل را برطرف نموده و درد های عضلانی را تسکین می دهد.

چهار) ماساژ پوست با جوشانده پیاز نیز موجب از بین رفتن کک و چین و چروک پوست می شود.

پنج) پیاز، ضمن تقویت کبد و اعمال کبدی، یرقان، استفراغ های صفراوی و آب آوردن شکم را درمان نموده و از بروز دیگر اختلالات کبدی و صفراوی جلوگیری می نماید.

شش) پیاز، نشاط آور بوده و برطرف کننده افسردگی، اضطراب و استرس های عصبی می باشد. .

هفت)  زیاده روی در خوردن پیاز موجب تشنگی، استفراغ، تیرگی چهره و حتی فراموشی می‌ شود.

هشت) پیاز به علّت داشتن فسفر ، کارهای فکری را آسان می‌ کند و همچنین  پیاز لثه‌ها را تقویت می ‌کند و رنگ چهره را روشن می ‌سازد.

نه) پياز دارای انسولين گیاهی است و استفاده از آن قند خون را پائين می آورد.

ده) پياز كلسيم در دندانها و استخوانها را تقويت می كند و از نرمی استخوان جلوگيری می كند .

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۴۰ کیلوکالری ۲ %
کربوهیدرات ۹.۳۴ گرم ۷ %
پروتئین ۱.۱۰ گرم ۲ %
چربی کل ۰.۱۰ گرم ۰.۵ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۱.۷ گرم ۴.۵ %

ویتامین ها

پیریدوکسین ۰.۱۱۶ میلی گرم ۱ %
ریبوفلاوین ۰.۰۲۷ میلی گرم ۲ %
تیامین ۰.۰۴۶ میلی گرم ۴ %
ویتامین (C) سی ۷.۴ میلی گرم ۱۲%
ویتامین (A) آ ۲ یکای بین‌المللی ۰%
ویتامین (E) ایی ۰.۰۲ میلی گرم ۰%

الکترولیت

سدیم ۴ میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۱۴۶ میلی گرم ۳ %

مواد معدنی

کلسیم ۲۳ میلی گرم ۲%
مس ۰.۰۳۹ میلی گرم ۴ %
آهن ۰.۰۲۱ میلی گرم ۳%
منیزیم ۱۰ میلی گرم ۲.۵ %
منگنز ۰.۱۲۹ میلی گرم ۵.۵ %
فسفر ۲۹ میلی گرم ۴ %
روی ۰.۱۷ میلی گرم ۱.۵ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا) ۱ میکروگرم
زآگزانتین ۴ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با پیاز

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

درباره نویسنده

تیم تحریریه فیت شیپ

تیم تحریریه فیت شیپ متشکل از مربیان و کارشناسان تغذیه جوان و با استعداد در زمینه های مختلف مجله تناسب اندام فیت شیپ به محتوا زایی مقالات علمی و کاربردی به زبان شیرین فارسی می پردازند و امید دارند در زمینه فرهنگ سازی و بهبود سبک زندگی ورزشی / غذایی مخاطبان خود گامی موثر برداشته باشند.

دیدگاهی بگذارید