خواص چغندر | جدول ارزش غذایی چغندر | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص چغندر

خواص چغندر ، فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

چغندر

خواص چغندر ، فیت شیپ

چغندر یک گیاه شلغمی شکل که به رنگ زیبا ی سرخ تیره مایل به سیاه و حتی برگ های خوش رنگ این گیاه بی نظیر نیز بخش خوراکی هستند. چغندر حاوی ویتامین های : A ،B ،C و عناصر آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، پتاسیم، و از موادی مثل آلبومین، قندها، چربی و هیدرات کربن تشکیل شده است. همچنین چغندر به علت داشتن ارسنیک و روبیدم از بیماری جذام جلوگیری کرده و همچنین بخاطر داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می شود.

این گیاه خوش‌رنگ و البته خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و به ویژه فلاوونوئید می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان‌ها بدن را از شر رادیکال‌های آزاد آسیب رسان محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های آسیب رسانی هستند که باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیری زودرس پوست و غیره می‌شوند. در نهایت مصرف چغندر خام برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. رنگ قرمز چغندر مدیون وجود ترکیبی به نام بتانین است. این ترکیب آنتی اکسیدانی با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و برای همین هم بدن را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تزریق بتانین به موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان ریه باعث کاهش رشد تومورها شده است.

چغندر سرشار از نیترات است که می‌تواند از مغز مراقبت کند. این ترکیب در هنگام هضم به نیتریت تبدیل می‌شود. برای همین هم می‌تواند باعث گشادتر شدن رگ‌های خونی مغز شده و انتقال اکسیژن را با سهولت بیشتری انجام دهد. محققان آمریکایی روی ۱۴ داوطلب بین ۷۰ سال و بیشتر مطالعاتی انجام دادند. آن‌ها مشاهده کردند روند پیری سلول‌های مغز در افرادی که روزانه آب چغندر می‌نوشند و نیترات جذب می‌کنند کُندتر صورت می‌گیرد.

مصرف چغندر برای افرادی که به بیماری هایی مانند : سوء هاضمه، اسهال خونی، بواسیر، سیاتیک، ورم کلیه، درد کلیه، سکته مغزی، التهاب مثانه، ضعف حافظه، ناراحتی عصبی و پوستی مبتلا می باشند مفید است. همچنین خوردن آب برگ چغندر در موارد سردرد، چاقی، دندان درد و زخم معده اثر بسیار سودمندی می تواند داشته باشد.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص چغندر

تقویت عمومی

چغندر، درمان كننده ی ضعف عمومی، كم خونی و نیرو دهنده و انرژی زا است. بدین لحاظ در دوران نقاهت، ضعف حاصل از كمبود مواد حیاتی را از بین می برد.

دستگاه تنفس

چغندر، تقویت كننده دستگاه گوارش و اشتها آور است. چغندر فعالیت دستگاه گوارش را تشدید نموده و یبوست را برطرف می سازد.

بیماری های دیابتی

اگر چغندر به صورت خام (به عنوان مثال رنده شده) مصرف شود مشکلی برای سلامتی دیابتی‌ها به وجود نمی‌آورد. اما در مورد چغندر پخته باید احتیاط شود.

 

نکاتی درباره چغندر

یک) چغندر داراي مقادير فراوان آهن در کنار ويتامين C و اسيد فوليک است که از بروز کم خوني در افراد بويژه دختران جوان ممانعت مي کند.

دو) همچنین تحقیقات نشان داده است که آب چغندر برای تقویت بنیه مفید است.

سه) مصرف برگ چغندر در رفع بیماری التهاب کبد ی نقش مفیدی داشته و خون را نیز قلیایی می کند.

چهار)همچنین شستشوی موی سر با آب جوشانده برگ چغندر مانع شوره موهای سر می شود.

پنج) اگر دچار سوءهاضمه هستید و به درستی نمی‌توانید غذاها را هضم کنید بهتر است که چغندر پخته میل کنید.

شش)برگ‌های چغندر حاوی کاروتنوئید و لوتئین هستند. این دو ترکیب آنتی اکسیدانی خواصی دارد که از قوه‌ی بینایی و چشم‌های شما محافظت می‌کند.

هفت) چغندر سرشار از ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک است که برای رشد نوزاد بسیار مفید است.

هشت) همچنین نوشیدن روزانه دو لیوان آب چغندر فشار خون را دز میزان عمده ای کاهش می دهد.

نه) نوشیدن آب چغندر جذب اکسیژن را در بدن به میزان مناسبی کاهش می دهد که برای انسانهای مسن که به بیماریهای قلبی-عروقی و تنفسی مبتلا هستند مفید است.

ده) زياده روي در مصرف آن براي معده مضر است و همچنين موجب دل پيچه مي گردد.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۴۳ کیلوکالری ۲ %
کربوهیدرات ۹.۵۶ گرم ۷%
پروتئین ۱.۶۱ گرم ۱ %
چربی کل ۰.۱۷ گرم ۰.۵ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۲.۸۰ گرم ۷ %
ویتامین ها
اسید فولیک ۱۰۹ میکروگرم ۲۷ %
نیاسین ۰.۳۳۴ میلی گرم ۲ %
پیریدوکسین ۰.۰۶۷ میلی گرم ۵ %
ریبوفلاوین ۰.۰۵۷ میلی گرم ۴ %
تیامین ۰.۰۳۱ میلی گرم ۲.۵ %
ویتامین (C) سی ۴.۹ میلی گرم ۸ %
ویتامین (A) آ ۳۳ یکای بین‌المللی ۱ %
ویتامین (E) ایی ۰.۰۴ میلی گرم ۰.۵%
ویتامین (K) کا ۰.۲ میلی گرم ۰ %
الکترولیت
سدیم ۷۸ میلی گرم ۵ %
پتاسیم ۳۲۵ میلی گرم ۷ %
مواد معدنی
کلسیم ۱۶ میلی گرم ۱.۵ %
مس ۰.۰۷۵ میلی گرم ۸ %
آهن ۰.۸۰ میلی گرم ۱۰ %
منیزیم ۲۳ میلی گرم ۶ %
منگنز ۰.۳۲۹ میلی گرم ۱۴ %
روی ۰.۳۵ میلی گرم ۳ %
مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)
کاروتن-β (بتا) ۲۰ میکروگرم
زآگزانتین ۰ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با چغندر

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید