خواص کدو | جدول ارزش غذایی کدو | مجله تناسب اندام فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص کدو

خواص کدو , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

خواص کدو

خواص کدو , فیت شیپکدو میوه‌ای است نارنجی رنگ که و به مصارف گوناگون می‌رسد. اندازه این میوه می‌تواند بسیار بزرگ شود. بزرگ‌ترین کدو دنیا وزنی بیش از ۸۰۰ کیلوگرم داشته‌است. کدو تنبل غنی از ویتامین A ،C و E می‌باشد. و ســرشار از ویــتامین‌های B مثل فولیت‌ها، نیاسین، ویتامــین‌های B6، تــیامین و  حاوی املاح معدنی مثل مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر می‌باشد. دانه‌های کدو تنبل، بهترین منبع تامین فیبر و اسیدهای چرب اشباع‌نشده و مفید برای قلب هستند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تخمه‌ی کدو تأثیر مثبتی روی سلامت پروستات دارد. در طب سنتی از تخمه‌ی کدوتنبل برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌کنند. ترکیبات موجود در تخمه‌ی کدو روی ادرار کردن تأثیر می‌گذارد اما روی حجم پروستات تأثیری ندارد. کدوتنبل حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام (کیوکربیتاسین) می‌باشند که از تبدیل‌شدن تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون جلوگیری می‌کند. بدون دی‌هیدروتستوسترون، تولید سلول‌های پروستات دشوارتر و در نتیجه از بزرگ‌تر شدن پروستات جلوگیری می‌شود. گروهی از دانشمندان از این تخم‌ها برای کاهش اندازه پروستات استفاده می‌کنند.

کدو برای کسانی كه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دچارند نيز مفيد است، به خصوص در فصول سرد كه اين بيماري شيوع بيشتری دارد، زيرا منبع مناسب ويتامين C ،E و بتاكاروتن است که همه آنها خاصيت آنتي‌اكسيدانی دارند و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگيری مي‌كنند. همچنين به علت داشتن اين آنتي‌اكسيدان‌ها، از تخريب ديواره عروق كه در اثر تجمع LDL  شكل مي‌گيرد ، جلوگيري مي کند و در نتيجه احتمال ابتلا به بيماري‌های قلبی را كم مي نمايد.

همچنین کدو برای سالمندانی كه ميزان بتا‌كاروتن خون‌شان پايين است مفید می باشد، زیرا این افراد بيشتر احتمال دارند  به مشكلات چشمی مانند آب مرواريد دچار شوند و ديده شده با افزودن اين سبزي به برنامه‌غذايي‌شان، احتمال ابتلا به اين بيماری در سال‌هاي بعدي زندگی به حداقل مي‌رسد. بنابراين چه بهتر كه اين سبزی را از همين حالا در سوپ و يا خورش خود اضافه كنيد.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

دستگاه گوارش

كدو، تقویت كننده دستگاه گوارش، ملین و برطرف كننده یبوست است.

اختلالات کبدی

كدو، تقویت كننده كبد، فرو نشاننده حرارت درونی و تنظیم كننده فعالیت حیاتی كبد است.

جراحات

سوخته پوست كدوی سبز، قطع كننده خون ریزی و تسكین دهنده درد و سوزش ناشی از جراحات است.

نکاتی درباره کدو

یک) خوردن کدو، خوابی راحت به دنبال دارد و کسانی که دچار کم خوابی هستند، کدو برای درمان کم خوابی آنها موثر است.

دو) تخم‌های کدو تنبل، تأثیر زیادی در کاهش التهاب مفاصل دارند.

سه) از کدو در درمان بیماری های روده ای مخصوصاً از بین بردن کرم و انگل های روده ای استفاده می شود.

چهار) همچنین جوشانده گل کدو برای سینه بسیار مفید است. خوردن کدو باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن می شود.

پنج) کدو طبیعتی سرد دارد. وصفرا را تسکین می دهد.

شش) از کدو می توان به عنوان مسهل در درمان بیماری یبوست و بواسیر استفاده کرد.

هفت) همجنین وجود اسيد آمينه ای، خاصيت ضدافسردگی کدو را توجيه مي‌کند.

هشت)همچنین کدو در کاهش فشار خون و چاقی نیز تاثیر بسزایی دارد.

نه) کدو دارای فیبر غذایی نیز می باشد؛ از فیبر موجود در مواد غذایی می توان در درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً افزایش وزن، یبوست، افزایش چربی خون، و دیابت استفاده نمود.

ده) همچنین کدو سرشار از پتاسیم است و برای افراد دچار فشار خون مفید می باشد، ولی برای افراد دچار ناراحتی کلیوی مناسب نمی باشد.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۲۶ کیلوکالری ۱ %
کربوهیدرات ۶.۵۰ گرم ۵ %
پروتئین ۱.۰ گرم ۲ %
چربی کل ۰.۱ گرم ۰.۵ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۰.۵ گرم ۲%
ویتامین ها
نیاسین ۰.۶۰۰ میلی گرم ۴ %
پیریدوکسین ۰.۰۶۱ میلی گرم ۵ %
ریبوفلاوین ۰.۱۱۰ میلی گرم ۸.۵ %
تیامین ۰.۰۵۰ میلی گرم ۴ %
ویتامین (C) سی ۹ میلی گرم ۱۵ %
ویتامین (A) آ ۷۳۸۴یکای بینالمللی ۲۴۶ %
ویتامین (K) کا ۱.۱ میکرو گرم ۱ %
ویتامین (E) ایی ۱.۰۶ میلی گرم ۷ %
الکترولیت
سدیم ۱ میلی گرم ۰.۵ %
پتاسیم ۳۴۰ میلی گرم ۷ %
مواد معدنی
کلسیم ۲۱ میلی گرم ۲ %
مس ۰.۱۲۷ میلی گرم ۱۴ %
آهن ۰.۸۰ میلی گرم ۱۰ %
منیزیم ۱۲ میلی گرم ۳ %
منگنز ۰.۱۲۵ میلی گرم ۰.۵ %
فسفر ۴۴ میلی گرم ۰.۵ %
روی ۰.۳۲ میلی گرم ۳ %
مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)
کاروتن-a (بتا) ۵۱۵ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۳۱۰۰ میکروگرم
زآگزانتین ۱۵۰۰ میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با کدو

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۲ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید