خواص گلابی | جدول ارزش غذایی گلابی | فیت شیپ
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص گلابی

گلابی، خواص گلابی
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

گلابی

گلابی، فیت شیپ، بررسی خواص گلابیگلابی در شمال ایران می‌روید و در زبان گیلکی به آن خوج می‌گویند که میوه‌ای است سخت با طعم متمایل به ترشی و شیرینی. اگرچه گلابی منبع ویتامین C نیست اما این میوه‌ی مفید حاوی ویتامین‌های دیگری مثل ویتامین E می‌باشد. اما همین میزان اندک ویتامین C به همراه ویتامین E به صورت سینرژی یا همان توان افزایی عمل می‌کنند. یعنی این که دو یا چند عنصر با هم همیاری یا برهمکنش دارند و برای همین خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E چندین برابر می‌شود.

گلابی حاوی ترکیبات فنولیک زیادی است. این ترکیبات که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد به لطف قدرت آنتی اکسیدانی خود می‌توانند از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنند. البته باید بگوییم که این ترکیبات فنولیکی، فلاوونوئیدها واسیدهای فنولیک، بیشتر در پوست گلابی وجود دارند تا در گوشت میوه بنابراین توصیه می‌شود گلابی را نیز همانند سیب با پوست میل کنید. در واقع پوست گلابی اجازه نمی‌دهد چربی‌های خون افزایش یابد و در عین حال می‌تواند میزان آنتی اکسیدان‌های خون را افزایش دهد.

قند موجود در میوه‌ها و به خصوص گلابی را فروکتوز می‌گویند. این قندها مستقیماً وارد خون نمی‌شوند و اندکی طول می‌کشد تا جذب خون شوند. در این حالت میزان قند خون آرام آرام بالا می‌رود بنابراین باعث ایجاد حس گرسنگی نمی‌شوند. بنابراین این قندها به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند. در واقع می‌توان گلابی را همیار لاغری دانست. گلابی با ۱۲ درصد گلوسیدی که دارد یک میوه‌ی انرژی زا محسوب می‌شود. گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است.

شیره گلابی خاصیت مدر، تصفیه کننده خون، دفع کننده اسید اوریک و تامین کننده عناصر معدنی مورد نیاز بدن دارد. مصرف آن در بیماری های مختلف مانند انواع کم خونی ها، خستگی عمومی و بیماری سل اثرات مفیدی دارد. طرفداران طب سنتی معتقدند گلابی سنگ مجاری ادرار را دفع می کند. آرام بخش و تب بر است. در رفع عفونت مجرای ادرار موثر است. مقوی بدن است. تشنگی را برطرف می کند. سوزش مثانه و مجرای ادرار را رفع می کند. برای دفع سموم بدن بسیار موثر است.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص گلابی

تقویت عمومی

گلابی میوه ای خون ساز، تصفیه كننده خون و انرژی زا می باشد و جسم و روان را تقویت می نماید. گلابی نیكو كننده رنگ چهره و برطرف كننده ضعف عمومی است.

درد مفصلی

گلابی، دفع كننده سموم و املاح اضافی بدن می باشد و درد های مفصلی، روماتیسم و نقرس را درمان می نماید.

اختلالات تنفسی

گلابی تقویت كننده دستگاه تنفس است. دم كرده برگ درخت گلابی، تنگی نفس، سینه درد، سرفه، برونشیت و سیاه سرفه را التیام می بخشد.

 

نکاتی درباره گلابی

یک) فیبر موجود در گلابی لینین است که غیر قابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.

دو) كساني كه تيروئيد دارند در برنامه غذايي خود گلابی را قرار دهند.

سه)  پتاسيم موجود در گلابي باعث مي‌شود كه سموم بدن دفع گردد و حفظ تعادل نيروهای خون و فعاليت كلسيم را به عهده گيرد.

چهار) براي كساني كه مي‌خواهند پوست صورت آنها سفت و جمع شود گلابی تازه را له نموده با كمي شير در مخلوط كن هم بزنيد سپس روی پوست تميز ۲۰ دقيقه استفاده كنيد.

پنج) كساني كه دچار بي‌خوابي مي‌شوند از دم كرده برگ گلابي استفاده كنند.

شش) پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد ، از نظر ویتامین ها غنی تر است. به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است، لذا نباید هنگام خوردن، پوست آن را جدا کنید.

هفت) کسانی که مبتلا به فشار خون هستند ، اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آنها تصفیه خواهد شد.

هشت) هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند.

نه) گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.

ده) كساني كه مبتلا به خنازير باشند هر روز ۲ تا ۳ عدد گلابی بخورند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس ۱۰۰ گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۵۸ کیلوکالری ۳ %
کربوهیدرات ۱۳.۸۱ گرم ۱۱ %
پروتئین ۰.۳۸ گرم ۱ %
چربی کل ۰.۱۲ گرم ۰.۵ %
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۳.۱۰ گرم ۸%

ویتامین ها

نیاسین ۰.۱۵۷ میلی گرم ۱ %
پیریدوکسین ۰.۰۲۸ میلی گرم ۲ %
ریبوفلاوین ۰.۰۲۵ میلی گرم ۲ %
تیامین ۰.۰۱۲ میلی گرم ۱ %
ویتامین (C) سی ۴.۲ میلی گرم ۷ %
ویتامین(K) کا ۴.۵ میکرو گرم  ۴%
ویتامین (E) ایی ۰.۱۲ میلی گرم ۱ %
ویتامین (A) آ ۲۳ یکای بین المللی ۱ %

الکترولیت

سدیم ۱ میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۱۱۹ میلی گرم ۲.۵ %

مواد معدنی

کلسیم ۹ میلی گرم ۱ %
مس ۰.۰۸۲ میلی گرم ۹ %
آهن ۰.۱۷ میلی گرم ۲ %
منیزیم ۷ میلی گرم ۲ %
منگنز  میلی گرم ۲ %
فسفر ۱۱میلی گرم ۲ %
روی ۰.۱۰ میلی گرم ۱ %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا) ۱۲میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با گلابی

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید