دلایل گرم کردن و سرد کردن چیست؟ | فیت شیپ
تمرین نکته های ریز ورزشی

دلایل گرم کردن و سرد کردن چیست؟

مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

گرم کردن

بسیار مهم است که قبل از ورزش، بدنتان را گرم کنید. گرم کردن به آماده سازی روانی و جسمانی ورزشکار کمک می کند و احتمال آسیب دیدن مفاصل و عضلات در هنگام ورزش را کاهش می دهد.

گرم کردن، باعث می شود که جریان خون در عضلات افزایش یابد و عضلات از حالت انقباض رها شوند، در نتیجه جریان اکسیژن در سلول های عضلات افزایش می یابد و تمام این موارد، بدن را برای ورزش کردن آماده می کند. گرم کردن، باعث می شود که دمای بدن به تدریج افزایش یابد. سپس باعث می شود تا سرعت و قدرت عضلات در حرکات انقباضی بیشتر شود، زیرا زمانی که دمای بدن بیشتر باشد، اعصاب بدن پیغام ها را سریع تر می فرستد و عضلات منعطف تر می شوند.

گرم کردن همچنین کمک می کند تا ضربان قلب به تدریج افزایش یابد و این اطمینان را حاصل می کند که فشار و کار وارد بر سیستم متابولیسم و گردش خون بدن نیز، به تدریج افزایش می یابد. گرم کردن، اگر تدریجی و با حرکت های درست صورت گیرد، باعث می شود تا خون از قسمت های مختلف بدن مثل، سیستم گوارش، به عضلاتی که تمرین داده می شوند، منتقل شود. گرم کردن در اول ورزش، به تقویت عملکرد اعصاب و هماهنگ سازی بدن کمک می کند، و از مفاصل اصلی محافظت می کند و همچنین برای افزایش میزان مایع سینوویال و ضخیم تر کردن مفاصل غضروفی، زمان کافی را ایجاد می کند.

شدت گرم کردن، باید به گونه ای باشد که باعث عرق کردن بشود، نه خستگی. نوع گرم کردن باید متناسب با برنامه ی ورزشی بعد از آن باشد. همچنین باید مناسب سن و میزان آمادگی بدنی فرد باشد، اما معمولا گرم کردن بین ۵ الی ۱۰ دقیقه، طول می کشد.

مثال های زیر، نمونه هایی از گرم کردن را شامل می شود:

۱.پیاده روی و یا آهسته دویدن، به منظور افزایش دمای بدن.

۲.حرکت های کششی به جهت منعطف کردن عضلات.

۳.حرکت های کششی مخصوص، برای عضلاتی که قرار است در تمرین به کار گرفته شوند.

بنابراین، در طول گرم کردن، ما بدن و ذهن خود را برای صرف انرژی های بیشتر، آماده می کنیم.

 

سرد کردن

بخش سرد کردن در یک جلسه ی ورزشی، به اندازه ی گرم کردن اهمیت دارد. هدف سرد کردن، کاهش شدت ورزش های ایروبیک است و اینکه بدن را به حالت آرامش برگرداند.

سرد کردن تاثیرات زیر را دارد:

۱.از تجمع خون جلوگیری می کند، خون را به قلب باز می گرداند و مانع تجمع خون در عضلاتی می شود که مورد تمرین واقع شده اند

ضربان قلب را به تدریج، کاهش می دهد.

۲.باعث می شود تا مغز، به دریافت میزان کافی خون و اکسیژن ادامه دهد، و به این روش ازغش کردن جلوگیری می کند.

۳.میزان لاکتیک اسید خون را کاهش می دهد.

وقتی که بخش اصلی ورزش شما، تمام شد می توانید بر قسمت سرد کردن بدن، تمرکز کنید. سرد کردن باید به آهستگی صورت گیرد. اگر می دویدید، ۳ الی ۵ دقیقه، پیاده روی کنید و یا آهسته بدوید تا تنفستان به حالت اولیه بازگردد. زمانی که ضربان قلب شما به حالت عادی بازگشت، کار را با حرکت های کششی ادامه دهید. کشش عضلاتی که در تمرین مورد استفاده قرار گرفته اند، باعث خواهد شد تا آن عضلات به طول عادی خود برگردند، درد عضلانی را کاهش خواهد دهد، به ریکاوری بدن کمک خواهد کرد و به بدن شما در فرآیند ترمیم یاری خواهد رساند. نفس عمیق بکشید، چرا که به اکسیژن رسانی بدن، کمک می کند.

 

منبع: www.yourfitnessfaq.com

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
دلایل گرم کردن و سرد کردن چیست؟
امتیازدهی نویسنده
۵1star1star1star1star1star

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۶ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید