راهنمای پیشرفته برای رشد موهای طبیعی (قسمت دوم) | فیت شیپ
زیبایی و استایل پوست و مو

راهنمای پیشرفته برای رشد موهای طبیعی (قسمت دوم)

مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

عملکرد ما نسبت به طول نهایی مو

یکی از نگرانی های معمول بین افرادی که به دنبال چگونگی رشد موهای طبیعی هستند، وجود مفهوم ” طول نهایی” است، مفهومی به این معنی که موی بعضی از افراد، می تواند تا اندازه به خصوصی رشد کند و نه بیشتر از آن. این موضوع بیشتر به نحوه ی مراقبت مناسب از موهایتان بستگی دارد تا به موضوع ژنتیک.

زمانی که موهای شما بلند می شود، احتمال شکستن آن وجود دارد، مگر آنکه شما برای عمل کردن به روشی محافظتی تلاش کنید، حواستان به قرار گرفتن موهایتان در معرض گرمای شدید باشد و مطمئن باشید که موهایتان پروتئین و رطوبت مورد نیاز را داشته باشد. تقریبا منطقی است که خصوصیات ” طول نهایی” را به این شیوه بیان کنیم: در مورد محدودیت رشد مو که شما دچارش هستید، مراقبت های نامناسب مو تقریبا عاملی بسیار موثرتر از عامل محدودیت طبیعی در توانایی شما در رشد موهای بلند است.

تا به امروز، فارغ از اینکه شما چه کار می کنید، هیچ راهی برای جلوگیری از وقوع بعضی محدودیت ها بر چرخه ی رشد وجود ندارد. هر یک تار موی روی سر شما،     دوره ی رشد دارد و بعد از آن می ریزد و با یک تار موی جدید، جایگزین می شود. خوشبختانه، درجه ی این فرآیند برای هر تار مو، متفاوت از تار موی دیگر است، در نتیجه هرگز تعداد بسیار زیادی تار مو، به طور همزمان در فرآیند ریزش قرار نخواهند گرفت و بعد از آن به طور همزمان همه ی تارهای موی شما یکدفعه در نخواهند آمد.

یک تار موی معمولی، زندگی اش، بین دو تا شش سال طول می کشد. بنابراین، یکی از موانع رشد سریع مو، زمانی است که تار موهای پیر و یا آسیب دیده ی شما در چرخه ی رشد هستند. شاید برای دستیابی به اهداف مربوط به رشد مویتان، لازم باشد که موهای آسیب دیده به بخش ریزش (تلوژن) برسند و بریزند. به محض آنکه موهای جدید و سالم رشد کنند و شما شروع به نگهداری مناسبی از آنها بکنید، می توانید موهایی با طول بیشتر داشته باشید.

واضح است که این فرآیند زمانبراست، اما همین زمان برای دستیابی شما به اهدافتان در مورد طول مو، ضروری است. به سادگی می توان گفت که اگر شما برنامه دارید تا موهای بلندی داشته باشید، هیچ جایگزینی برای یک مدت زمان طولانی به جهت مراقبت خوب از مو، وجود ندارد.

با وجود اینکه ژنتیک، بخش های رشد و آرامگیری مو را تعیین می کند، اکثر مردم می توانند که با موفقیت به حداکثر طول مو دست پیدا کنند. اگر بیشترین رشد طول مو، کمتر از ۳۰ سانتی متر باشد، غیر معمول است. این سنجش ها مبتنی بر محدودیت های طبیعی مشابه موجود در رشد موژه، یا فولیکول مو بر روی دست های شماست که از بیش از حد بلند شدن آن جلوگیری می کند. بسیاری از مردم، موهای بافته شده را مدرکی از رشد نامحدود مو می دانند، اما این یک برداشت اشتباه است، چون موهای بافته شده با درهم تنیدن مو شکل گرفته اند، در غیر این صورت، می ریختند.

اگر فرض کنیم که همه چیز برای رشد موی شما چه از لحاظ ژنتیکی و چه از لحاظ کیفیت مراقبت، در بهترین حالت است؛ در ادامه راهنمایی وجود دارد که چه مدت باید طول بکشد تا به اهداف مشخصی از طول مو برسیم، البته با توجه به این موضوع که رشد متوسط مو در هر ماه، ۱.۲۵ سانتی متر است. اگر واضحا شما رشد مویتان کمتر از ۱.۲۵ سانتی متر است، احتمالا فرصتی به وجود آمده تا در رژیم مویتان کاوش کنید و مطمئن شوید که متوجه نیازهای مویتان هستید.

مطالعه ی مقالاتی در مورد مو می تواند به شما در یادگیری سریع اینکه موهایتان به چه چیزهایی نیاز دارد، کمک کند. فارغ از آنکه اهداف شما برای موهایتان چیست، کلید دست یابی به این اهداف به سریع ترین روش ممکن، اجرای یک مراقبت عالی از مو است. در ادامه، بهترین روش ها برای افزایش میزان رشد مویتان به بیشترین حد ممکن، آورده شده است.

 

مصرف رژیم غذایی سالم

رشد طبیعی مو، فیت شیپ

مثل هر قسمت دیگر از بدنتان، ظاهر موهایتان و چگونگی رشدشان، بستگی به سلامتی کلی شما دارد. مصرف مواد غذایی مناسب، سرعت و کیفیت رشد موهایتان را مشخص خواهد کرد.

مو به شدت به پروتئین وابسته است، پس مطمئن شوید که میزان کافی پروتئین را از طریق غذایی که مصرف می کنید به دست می آورید، غذاهایی مثل: استیک، ماهی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لوبیا. میوه و سبزیجات نیز حاوی مواد غذایی است که رشد مو را سرعت می بخشد، پس میزان زیادی از میوه و سبزیجات را نیز مصرف کنید.

ویتامین های A، C، نیاسین و بیوتین، ویتامین هایی هستند که بسیاری از مردم باور دارند که منجر به داشتن موهای سالم و افزایش پتانسیل رشد موهایتان خواهد شد. در نتیجه، مصرف مولتی ویتامینی که شامل این ویتامین ها باشد، بهترین روش است. (اگر تصمیم دارید که از مکمل خوراکی استفاده کنید). حتما با پزشکتان قبل از مصرف مکمل های خوراکی، مشورت کنید.

در مقاله ی قبلی اشاره ی مختصری به بیوتین شد و در اینجا نیز، یک نکته ی کوچک دیگر مطرح می کنیم. داده های علمی، این ادعا که بیوتین باعث تقویت رشد مو می شود را ثابت نمی کند. غیر از این موضوع، کمبود بیوتین بسیار نادر است. احتمال اینکه بدن شما میزان مناسبی از بیوتین را نداشته باشد، بسیار کم است، چرا که باکتری های موجود در روده، حتی بیش از نیازهای روزانه ی بدن، بیوتین تولید می کنند.

شما همچنین باید از کارها یا رفتارهایی که تاثیرات مثبت مصرف یک رژیم غذایی سالم را از بین می برد، دوری کنید. کارهایی مثل: سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و سایر رفتارهای ناسالم. در نتیجه، یک برنامه ی غذایی سالم و متعادل ایجاد کنید. عموما اگر شما برنامه ی وعده های غذاییتان را مثلا برای مدت یک هفته، یک دفعه مشخص کنید، بهترین کار محسوب می شود. این کار به شما اجازه می دهد تا مطمئن باشید که مواد غذایی مناسب که برای درست کردن وعده های غذایی نیاز است را دارید.

در مرحله ی اول و اگر ضروری است، با دکتر خودتان مشورت کنید، که حتی بتوانید مولتی ویتامین را در برنامه ی روزانه ی خودتان هم قرار دهید. مصرف بیوتین پیشنهاد نمی شود، مگر اینکه توسط پزشک به طور خاص توصیه شده باشد. در غیر این صورت، بیشتر شبیه به هدر دادن پول است.

 

در زیر ۸ نوع غذا آمده است که پیشنهاد می شود تا در برنامه ی غذایتان بگنجانید:

۱: آیا می خواهید که به رژیم غذاییتان پروتئین اضافه کنید؟ پس لوبیا بخورید. لوبیا منبعی غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی است.

۲: مارچوبه، اسفناج و کلم بروکلی را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. حتما شما تعدادی از سبزیجات سبز تیره رنگ را می توانید پیدا کنید که حاوی مجموعه ی کاملی از ویتامین ها باشند و آنها را در رژیم غذایتان بگنجانید.

۳: بعضی از آجیل ها برای پوست سر خوب هستند، مثل آجیل برزیلی، در حالی که بقیه ی آجیل ها منابع غنی زینک و مواد مغذی دیگر هستند. بنا به گفته ی بسیاری از متخصصان، از جمله، خدمات سلامت دانشگاه کلمبیا، مصرف میزان مناسبی از زینک، باعش کاهش ریزش بیش از حد مو می شود. زینک از طریق بسیاری دیگر از غذاها غیر از آجیل، می تواند به دست آید. غذاهایی مثل گوشت و پنیر.

۴: تخم مرغ را دوست دارید که به چه شکلی میل کنید؟ آبپز؟ نیمرو؟ فارغ از اینکه ترجیح شما برای شیوه ی درست کردن تخم مرغ چیست، تخم مرغ ها منبعی غنی از پروتئین هستند و باید همیشه در برنامه ی غذایی به عنوان بخش ثابت در نظر گرفته شوند.

۵: ویتامین A، باعث سلامتی بیشتر پوست سر می شود، پس به دنبال غذایی بگردیم که حاوی این ویتامین باشد.

خیار یکی از بهترین گزینه هاست.

۶:  ماست، شیر و پنیر گزینه های بسیار خوبی هستند تا در رژیم غذایی قرار گیرند. آن ها منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و مواد مغذی دیگر هستند.

۷: غلات کامل می تواند میزان خوبی از زینک، آهن، و ویتامین B را به رژیم غذایی شما اضافه کند. پیشنهاد می شود که تعدادی از غذاهای غلات کامل را به رژیم غذاییتان اضافه کنید، مثل نان کامل، حبوبات و برنج.

۸: در آخر؛ مرغ، بوقلمون، گوشت گاو و ماهی سالمون، علاوه بر مواد مغذی دیگر، منابع با کیفیتی از پروتئین را ارائه می دهند.

نکته: در حالی که درست است اگر بگوییم، آب به طور مستقیم، باعث افزایش رشد مو نمی شود، اما همیشه سیراب بودن، عامل مهمی در توانایی شما برای حفظ طول موی شماست. بخش های متعدد و مختلفی از بدن، عمدتا از آب ساخته شده اند. زمانی که آب بدن شما کم است، اول از همه، بخش های مهم و حساس بدن شما که برای بقا به آب نیاز دارند، آب را دریافت خواهند کرد. و همان طور که می توانید تصور کنید، موی شما در اولویت اول نیست. در نتیجه، موهای شما از درون و چه از بیرون به آب نیاز دارند.

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۵ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید