ویتامین D در بدن چه کاری انجام می دهد؟ | مجله فیت شیپ
تغذیه نکات تغذیه

ویتامین D در بدن چه کاری انجام می دهد؟

ویتامین D و کار آن، فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

ویتامین D، قرص شگفت انگیز یا بی فایده؟

آیا عالی نخواهد بود که یک ویتامین بتواند استخوان هایی قوی تر بسازد و در مقابل دیابت، ام اس، سرطان، بیماری های قلبی و افسردگی از ما محافظت کند؟ حتی به کاهش وزن شما کمک کند؟ محققین امیدهای زیادی به ویتامین D دارند، ویتامینی که می توان آن را از تابش نور خورشید به پوست، بعضی از غذاها و مکمل ها به دست آورد. ادامه ی مقاله را مطالعه کنید و ببینید که چه افرادی می توانند در خطر کمبود این ویتامین قرار داشته باشند.

 

 سلامت استخوان ها 

ویتامین D از زمان نوزادی تا پیری برای داشتن استخوان هایی قوی، واجب است. به بدن برای جذب کلسیم از غذا کمک می کند. در افراد مسن، مصرف روزانه ی ویتامین D و کلسیم مانع داشتن اسخوان هایی شکننده و ضعیف می شود. کودکان برای داشتن استخوانی قوی و جلوگیری از: نرمی استخوان-دلیل خمیدگی استخوان پا- و خمیدگی زانو به سمت داخل و استخوان هایی ضعیف، به این ویتامین نیاز دارند. با اضافه کردن ویتامین D به شیر در دهه ی ۱۹۳۰، تقریبا نرمی استخوان ریشه کن شد.

 

 ام اس

بیماری ام اس، در اکثر مواقع در مناطقی به دور از خط استوا رخ می دهد. برای سالها، متخصصین در مورد نوعی ارتباط بین نور خورشید، میزان ویتامین D، و اختلال خود ایمنی که باعث آسیب به اعصاب می شود، حدس ها و گمانه زنی هایی می کردند. سرنخی جدیدتر از تحقیقی بر یک ژن نادر به دست آمده است که این ژن باعث کاهش میزان این ویتامین و افزایش احتمال دچار شدن به ام اس می شود. به جز این ارتباط ها، هنوز مدارک کافی برای توصیه ی ویتامین D به منظور جلوگیری یا درمان ام اس وجود ندارد.

 

 دیابت

بعضی از تحقیقات نشان می دهند که ارتباطی بین میزان کم ویتامین D و دیابت نوع ۱ و ۲ وجود دارد. پس، آیا افزایش میزان این ویتامین می تواند به دفاع در مقابل این بیماری کمک کند؟ دلایل کافی برای دکترها وجود ندارد تا مصرف این مکمل ها را به منظور جلوگیری از دیابت، توصیه بکنند. چربی اضافی بدن احتمالا در دیابت نوع ۲ و ۱ به کمبود وبتامین D مربوط است.

 

 کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد که معمولا در افراد چاق، میزان ویتامین D خون پایین است. چربی بدن، ویتامین D را گیر می اندازد و باعث می شود تا دسترسی این ویتامین به بدن کمتر باشد. مشخص نیست که آیا چاقی سبب کم بودن میزان ویتامین D می شود و یا برعکس، یعنی کمبود این ویتامین، چاقی را به دنبال دارد. اما بر اساس یک تحقیق کوچک، پیشنهاد می شود که اضافه کردن ویتامین د به یک رژیم غذایی کم کالری، احتمالا به افرادی که دچار اضافه وزن و کمبود آن هستند، کمک می کند تا راحت تر وزن خود را کم کنند.

 

کمبود ویتامین D و افسردگی

ویتامین د در تقویت و عملکرد مغز، نقش دارد و میزان کم  آن، در افرادی که دچار افسردگی هستند، دیده شده است. اما تحقیقات نشان نداده اند که مکمل های ویتامین د به کاهش نشانه های افسردگی کمک خواهد کرد. بهترین کار این است که با دکتر خودتان در مورد اینکه چه چیزی ممکن است نشانه های افسردگی را کاهش دهد صحبت کنید.

 

خورشید چطور به شما ویتامین  می دهد؟

اکثر مردم، از نور خورشید مقداری ویتامین د دریافت می کنند. زمانی که نور خورشید مستقیم به پوست شما می تابد، بدن شما ویتامین خودش را تهیه می کند. اما احتمالا شما به میزانی بیش از این، احتیاج دارید. افرادی که پوست روشنی دارند، ممکن است که با چند بار در طول هفته، و هر بار به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در یک روز آفتابی، میزان ویتامین D کافی را جذب کنند. اما عواملی مثل روزهای ابری، نور کم در زمستان، و استفاده از کرم ضدآفتاب ( برای جلوگیری از سرطان پوست و پیرشدن پوست ضروری است) همگی دخیل هستند. افراد مسن و کسانی که پوست تیره ایی دارند، از در معرض نور خورشید قرار گرفتن، چندان ویتامین تولید نمی کنند. متخصصین می گویند که برای این افراد بهتر است تا به مصرف غذا و مکمل ها توجه کنند.

 

غذاهای حاوی ویتامین D

بسیاری از غذاهایی که ما می خوریم، به صورت طبیعی، ویتامین D ندارند. اما ماهی ها، مثل سالمون و اره ماهی، از استثنائات محسوب می شوند و می توانند در یک وعده ی غذایی میزان خوب و سالمی از ویتامین D را ارائه دهند. سایر ماهی های چرب مثل تن و ساردین نیز ویتامین D دارند، اما به میزانی بسیار کمتر. میزان کم ویتامین D در این غذاها نیز یافت می شوند: زرده ی تخم مرغ، جگر گوساله و غذاهای غنی شده مثل غلات و شیر. معمولا به پنیر و بستنی، ویتامین D اضافه نمی کنند.

 

آیا دچار کمبود ویتامین D هستید؟

مشکلات موجود در تبدیل غذا و یا نورخورشید به ویتامین D می تواند باعث کمبود این ویتامین در شما شود. عواملی که این خطر را افزایش می دهند عبارتند از:
• سن بالای ۵۰
• پوست تیره
• خانه های شمالی
• اضافه وزن، چاقی، جراحی بای پس معده
• حساسیت به شیر و یا ناتوانی در هضم لاکتوز
• بیماری های گوارشی و کبدی، مثل بیماری های کرون و سلیاک
استفاده از کرم ضدآفتاب می تواند سبب اختلال در جذب ویتامین D شود، اما از طرفی دیگر، عدم استفاده از آن، می تواند به طرز مشهودی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. بنابراین، ارزشش را دارد که به دنبال منابع دیگری برای ویتامین D باشیم، نه آنکه برای مدتی طولانی و بدون هیچ محافظی، در مقابل نور خورشید قرار بگیریم.

 

نشانه های کمبود ویتامین D

اکثر افرادی که میزان ویتامین D خون آنها پایین است، متوجه هیچ نوع نشانه ایی نمی شوند. کمبود شدید در افراد بالغ می تواند باعث نرمی استخوان شود. نشانه های آن شامل: درد استخوان و ضعف عضلات است. در کودکان، کمبود شدید این ویتامین می تواند باعث نرمی استخوان و ایجاد نشانه هایی از مشکلات اسکلتی در بدن شود. میزان ویتامین D بدنتان را بسنجید.
یک آزمایش ساده ی خون وجود دارد که میزان ویتامین D شما را می سنجد و با نام ۲۵-هیدروکسی شناخته می شود. راهنمایی های کنونی توسط موسسه ی پزشکی، میزان ۲۰ نانوگرم در هر میلی لیتر را به عنوان هدف، برای داشتن استخوان های خوب و سالم و ایجاد سلامتی عمومی قرار داده است. هرچند که بعضی از پزشکان می گویند که افراد باید بیش از این مقدار و حدود ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر مصرف کنند تا فواید کامل ویتامین D برای سلامتی را به دست آورند.

 

اما نیاز شما چقدر است؟

میزان توصیه شده در رژیم غذایی افراد بالغ زیر ۷۰ سال، ۶۰۰IU (واحد جهانی) است. افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند، باید ۸۰۰IU را در رژیم غذاییشان بگنجانند. بعضی از محققین، مصرف میزان بیشتری از آنرا را توصیه می کنند، اما مقدار زیاد آن، می تواند به شما آسیب بزند. بنا به گفته ی موسسه ی پزشکی، بیش از ۴۰۰۰ IU در روز، خطر آسیب دیدن را به همراه دارد.

 

چقدر ویتامین D، بیش از حد محسوب می شود؟

بعضی از محققین مصرف بسیار بیشتر از ۶۰۰IU در روز را به منظور سلامتی بیشتر، پیشنهاد می کنند. اما میزان زیاد آن، خطرناک است. میزان های زیاد ویتامین D می تواند کلسیم خون شما را افزایش دهد و باعث آسیب رسیدن رگ های خونی، قلب و کلیه ها شود. موسسه ی پزشکی، بیشترین حد مجاز را ۴۰۰۰ IU از کلسیم در روز، معرفی کرد. شما نمی توانید ویتامین D خیلی زیادی از خورشید به دست آورید. به سادگی بدن شما تولید مقدار بیشتری از آن را متوقف می کند. اما بدون کرم ضدآفتاب، در معرض خورشید قرار گرفتن، می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در شما افزایش دهد.

 

داروهایی که جذب ویتامین D را خنثی می کنند

بعضی از داروها، باعث می شوند تا بدن شما ویتامین D کمتری را جذب کند. این داروها شامل: داروهای مسهل، استروئید و داروهای ضد تشنج است. اگر شما داروی قلب به نام دیگوکسین را مصرف می کنید، ویتامین D بیش از حد می تواند میزان کلسیم موجود در خون را افزایش دهد و باعث تپش های نامعمول در قلب شود. در مورد استفاده از مکمل های ویتامین D، مهم خواهد بود که با دکترتان مشورت کنید.

 

ویتامین D و بیماری های قلبی

میزان کم ویتامین D با افزایش میزان خطر حمله ی قلبی، سکته و بیماری های قلبی، ارتباط دارد. هرچند هنوز واضح نیست که آیا افزایش این ویتامین باعث کاهش خطرهای مربوط به قلب خواهد شد یا نه؟ و اینکه چقدر نیاز است. میزان بسیار زیاد ویتامین D در خون به دلیل آنکه باعث افزایش کلسیم خون می شود، می تواند به رگ ها و قلب آسیب بزند.

 

منبع: www.webmd.com

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
ویتامین D در بدن چه کاری انجام می دهد؟
امتیازدهی نویسنده
۴1star1star1star1stargray

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید