پنج غذای مفید برای مغز | مجله فیت شیپ
تغذیه نکات تغذیه

پنج غذای مفید برای مغز

پنج غذای مفید برای مغز ، فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ
 

مغز مانند اتاق فرمان بدن ما می باشد و تمام تصمیم گیری ها، تفکر، احساسات و … از آن منشا می گیرند. تمامی فرمان های بدن نیز از مغز به اندام های مختلف بدن ما صادر می شوند.

در جوامع امروزی شاهد افزایش روز افزون بیماری های مغزی به خصوص بیماری های مزمن مانند آلزایمر هستیم. علاوه بر بیماری ها، اهمیت قدرت حافظه، تصمیم گیری سریع و عملکرد خوب مغز هر روز بیش از پیش پر رنگ می شود. راه های بسیاری برای تقویت حافظه و مغز توصیه می شوند. برخی از کارها شامل کار کشیدن از مغز می باشد مانند حل کردن جدول، پازل و… . راه های دیگری نیز وجود دارند مانند رژیم غذایی و توصیه های خاص غذایی که می توانند منجربه تقویت مغز شوند.

در این مقاله تیم تحریریه فیت شیپ شما را با پنج غذای مفید که موجب بهبود و تقویت عملکرد مغز می شود آشنا می کند. بخوانید و از این موارد بهره بگیرید تا از عارضه هایی مانند آلزایمر و فراموشی دور شوید و در کار، درس و زندگی خود با عملکرد قوی مغز، بهتر باشید.

 

گردو

تاکنون به شکل گردو و شباهت بی نظیر آن به مغز انسان توجه کرده اید؟ گویی خداوند از طریق ظاهر گردو خواسته اشاره کند که این محصول غذایی خوشمزه برای کدام عضو فواید بیشتری دارد.

تاثیر گردو بر قدرت مغز و حافظه بارها مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته است و در این تحقیقات مشخص شده پیری مغز و عوارضی مانند فراموشی با این ماده مغزی به تاخیر می افتند. این مغز مقوی دارای آنتی اکسیدان هایی است که با مبارزه با رادیکال های آزاد می توانند از آسیب هایی که به دی ان ای سلول های مغزی وارد می شود جلوگیری کنند.

سایر فواید گردو به شرح زیر است:

  • کاهش کلسترول بد خون
  • تنظیم قند خون
  • تنظیم فشار خون
  • جلوگیری از سنگ کیسه صفرا
  • جلوگیری از ورم مفاصل
  • افزایش قابلیت ارتجاعی رگ ها
  • بهبود سلامتی قلب
  • مفید برای برخی بیماری های پوستی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • حفاظت از استخوان ها
  • تنظیم سوخت و ساز بدن

 

هویج

معمولا هویج را با فواید بی نظیری که برای چشم دارند می شناسیم. اما از فوایدی که برای مغز ما دارد غافلیم.

هویج دارای ماده ای به نام لوتئولین است که می تواند نقص های مربوط به حافظه را جبران کند و پیری سلول های مغزی را به تاخیر بیندازد. این ماده همچنین از التهاب های مغزی نیز جلوگیری می کند.

روغن زیتون، فلفل و کرفس نیز حاوی مقادیر بالایی لوتئولین می باشند.

برای خواندن مطالب و فواید بیشتر در مورد هویج مطلب “خواص هویج” را در مجله تناسب اندام فیت شیپ بخوانید.

 

ماهی

تا کنون از خواص ماهی زیاد گفته ایم. حالا به سراغ تاثیر فوق العاده ای که بر مغز دارد می رویم.

ماهی دارای اسید های چرب امگا۳ زیادی می باشد که اهمیت آن ها بر سلامت مغز و البته ارگان های دیگر واضح است. همچنین ماهی دارای ویتامین B12 می باشد که در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر مقاومت را بالا خواهد برد. توصیه می شود از ماهی حداقل هفته ای دو بار استفاده کنید تا از فواید این آبزیان ارزشمند بهره مند شوید.

 

چای و قهوه

چای و قهوه علاوه بر تاثیراتی که بر متابولیسم دارند و شما را سرحال نگه می دارند، فوایدی برای مغز نیز دارند. تاثیر مثبت چای و قهوه در مطالعات و آزمایشات متعددی گزارش شده است و چنین انتظار می رود که این مواد بتوانند از بیماری آلزایمر جلوگیری کنند و اثر محافظتی بر سلول های مغزی داشته باشند. البته حواستان را جمع کنید تا در مصرف چای و قهوه اعتدال را رعایت کنید، مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار می تواند حاوی عوارضی نیز باشد.

 

اسفناج

این سبزی بی نظیر علاوه بر قدرتمند کردن ملوان زبل فوایدی برای مغز دارد که به آن اشاره می کنیم. این سبزی ارزشمند با دارایی ویتامین C و E می تواند موجب بهبود توانایی های شناختی مغز شود. اسفناج همچنین در تامین آهن بدن نیز نقش دارد. برای این که با معجزات بیشتری از این سبزی بی نظیر آشنا شوید “خواص اسفناج” را بخوانید و سعی کنید این برگ های سبز را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

 

منابع: www.livescience.com

wikipedia

 

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
پنج غذای مفید برای مغز
امتیازدهی نویسنده
۵1star1star1star1star1star

درباره ما

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید