فروشگاه آریا مکمل
تغذیه مکمل ها و داروها

ال کارنیتین

ال کارنیتین پروتئینی متشکل از لیزین و متیونین است که با انتقال چربی ها به میتوکندری، در متابولیسم چربی نقش دارد
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

ال کارنیتین پروتئینی است در بدن که از دو اسید آمینه‌ی لیزین و متیونین، در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود. همچنین برای سنتز ال کارنیتین به ویتامین های B6 ، C و B3 (نیاسین) در بدن نیاز است.

کارکرد این فراورده به گونه‌ای است که به سوخت و ساز سلول ها و تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند و انرژی سلول های چربی را آزاد می‌کند. به این صورت که اسیدهای چرب بلند زنجیر را به منظور بتا اکسیداسیون به داخل میتوکندری ها انتقال می‌دهد. این فرایند به خصوص برای افرادی که قصد چربی سوزی دارند بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا انرژی آن‌ها از چربی تامین می‌شود.

بدن افراد سالم قادر است تقریبا ال کارنیتین مورد نیاز بدن را بسازد. اما در زمان هایی مانند دوران کودکی، دوران بارداری و مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد، ممکن است بدن به مقدار بیشتری از این مکمل نیاز داشته باشد. استفاده از مکمل ال کارنیتین که به صورت های مختلف (قرص، کپسول، پودر و مایع) وجود دارند، می‌تواند فوایدی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

به اعتقاد برخی، ورزشکاران با مصرف این مکمل، با مصرف چربی به عنوان سوخت در دوره های کات موفق تر بوده، علاوه بر آن از گلیکوژن عضلات کمتر استفاده شده که باعث کاهش بروز خستگی بعد تمرین می‌گردد.

با توجه به بررسی های انجام شده در تحقیقات، گفته شده است که مصرف این مکمل در دوز های مشخص (دوز مشخص عمومی آن برای افراد معمولی 500 تا 1000 میلی گرم در روز و در سه وعده) ، تا 25% توان و قوای بدنی ورزشکاران را افزایش خواهد داد.

مصرف این مکمل همچنین برای افرادی که به دلایل ژنتیکی بدن آنها قادر به تولید مقدار کافی این مکمل نیست نیز توصیه می‌شود.

در کل میتوان به فواید پرشمار ال کارنیتین  به این صورت اشاره کرد:

  • کاهش خستگی و افزایش نیرو
  • افزایش چربی سوزی و کمک به کاهش وزن
  • اثرات آنتی اکسیدانی
  • کاهش استرس و فشار روحی (به دلیل ایجاد حالت شادی و سرخوشی)
  • کمک به بهبودی اختلالات حافظه
  • بهبود عملکرد قلب و بیماری های قلبی (حملات قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی، لنگی متناوب، نارسایی های قلبی)
  • بیماری های کلیوی و دیالیز
  • بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی
  • کمک به بیماران دیابتی
  • افراد مبتلا به تالاسمی ماژور با مصرف 100 میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن خود، به مدت سه ماه، باعث کاهش نیاز به پالایش خون این افراد می‌شود.
  • کمک به درمان ناباروری مردان

منابع تامین ال کارنیتین

منبع غنی ال کارنیتین گوشت قرمز و لبنیات می باشد. علاوه بر آن در موادی مانند حبوبات، آجیل‌ها و دانه‌ها نیز یافت می‌شود. اما به طور کلی غذاهای گیاهی منابع خوبی برای به دست آوردن این ماده نیستند.

اثرات جانبی مصرف

به طور کلی در رابطه با مصرف این ماده اثرات منفی خاصی گزارش نشده است. فقط در صورتی که مصرف مکمل بیش از 3000 میلی گرم در روز باشد، ممکن است بدن فرد بوی ماهی بگیرد. عوارضی مانند سردرد، تهوع، اسهال و استفراغ نیز در برخی از این افراد مشاهده شده است.

مصرف زیاد ال کارنیتین همچنین می‌تواند کمی باعث حالت سرخوشی شود که می‌تواند برای عملکرد ذهن مفید نیز باشد اما در ساعات نزدیک به شب و هنگام خواب ممکن است باعث بی خوابی شود. نکته مهمی که در مورد مصرف ال کارنیتین باید به آن اشاره کرد، این است که این مکمل همراه با ایزومر دی کارنیتین مصرف نشود و مصرف دی کارنیتین حتما زیر نظر پزشک متخصص باشد.

مصرف این مکمل در بیمارانی که دیالیز می‌شوند و همچنین بیمارانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند معمولا توسط پزشکان منع می‌شود. زیرا ممکن است با هورمون های تیروئیدی تداخل پیدا کند. به هرحال مصرف این ماده در این بیماران زیر نظر پزشک صورت گیرد.

 (برای مصرف هرگونه مکمل حتما با پزشک مشورت کنید)

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید