فروشگاه آریا مکمل
تغذیه نکات تغذیه

خواص و مضرات قهوه سبز و نقش آن در کاهش‌وزن

خواص و مضرات کاهش وزن با قهوه‌سبز- فیت شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

این روزها با توجه به شیوع چاقی و اضافه وزن و اهمیتی که امروزه افراد برای اندام خود قائل هستند، پیگیری برای پیدا کردن راحت‌ترین، سریع‌ترین و پربازده‌ترین راه برای لاغری، رواج زیادی داشته است. در کنار این موضوع با گسترش فضای مجازی و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای، تبلیغات و بزرگنمایی‌های گسترده‌ای پیرامون معرفی داروها و مکمل‌های مؤثر در کاهش وزن، به وجود آمده است. یکی از این موارد که مصرف آن امروزه بسیار شایع است، قهوه سبز می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه : تیم فیت شیپ، در قسمتی از سایت، به معرفی و بررسی تمامی فواید و عوارض انواع مکمل‌های شناخته شده در بازار، پرداخته‌ است. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از دسته بندی”مکمل ها و داروها” بازدید کنید.

ما در این مقاله از مجله فیت شیپ قصد داریم به بررسی خواص و مضرات این نوشیدنی تلخ بپردازیم.

آنچه در این مقاله از مجله فیت شیپ می‌خوانید:

  • قهوه سبز چیست؟
  • آیا قهوه سبز باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • فواید قهوه سبز
  • مضرات مصرف قهوه سبز

 قهوه سبز چیست؟

همانطور که احتمالاً می‌دانید، میوه درخت قهوه (که بیشتر در کشور برزیل رشد می‌کند) دارای دانه‌هایی است که در طی فرآوری در نهایت به همان دانه‌های قهوه‌ای که ما از دیرباز آن‌ها را به عنوان دانه قهوه می‌شناسیم، تبدیل می‌شوند.

یکی از فرآیندهایی که روی دانه‌های قهوه صورت می‌پذیرد، بو دادن (تفت دادن بدون روغن) است. این عمل باعث تیره و قهوه‌ای شدن دانه‌های سبز قهوه می‌گردد.

حال اگر این عمل یعنی بو دادن دانه‌ها انجام نگیرد و دانه‌ها به همان شکل اولیه به فروش برسند، به دلیل سبز رنگ بودن دانه‌ها اصطلاحاً به آن‌ها قهوه سبز می‌گویند.

آیا قهوه سبز باعث کاهش وزن می‌شود؟

در جواب این سوال باید بگوییم که مصرف قهوه سبز ممکن است باعث کاهش وزن شود، از طرفی هم شاید اثری در کاهش وزن نداشته باشد.

در دانه‌های قهوه علاوه برکافئین مادهٔ دیگری بنام کلروژنیک اسید وجود دارد که ادعا می‌شود علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، به کاهش وزن و افزایش متابولسیم نیز کمک می‌کند، اما این ماده به حرارتی که طی بو دادن دانه‌ها داده می‌شود حساس است و به همین دلیل میزان آن در قهوه سبز خیلی بیشتر از قهوه معمولی است.

این همان دلیلی است که ادعا می‌شود قهوه سبز می‌تواند به لاغری شما کمک کند.

تا به امروز مطالعه قوی و معتبری بر روی تأثیر کلرونیک اسید بر کاهش وزن، انجام نشده است که بتوان به آن استناد کرد و به‌طور قطع بیان نمود که این ماده می‌تواند به کاهش چربی‌های بدن کمک کند.

بیشترین چیزی که تولیدکنندگان و فروشندگان این محصول به آن استناد می‌کنند؛ صحبت‌های دکتر آز (DR OZ) در برنامه تلویزیونی خودش است، که خیلی هم قابل استناد نیست، چرا که هیچ ارگان و موسسه‌ای این ادعا را تأیید نکرده است.

به‌طور مثال در مطالعه‌ای که به مدت 8 تا 12 هفته بر روی افراد چاق انجام شده است، درحالی که به آن‌ها 5 بار در روز عصاره قهوه سبز داده شد؛ مشاهده گردید که بین 5/2 تا 7/3 کیلوگرم از وزن آن‌ها کاسته شد (بدون تغییر در رژیم غذایی افراد)، اما این مطالعه به دلیل نواقصی که دارد، قابل استناد نیست.

فواید قهوه سبز

فواید مصرف قهوه سبز- فیت شیپ

گذشته از بحث کاهش وزن، ادعا می‌شود که قهوه سبز چه به صورت خوراکی و چه به صورت مکمل، می‌تواند به کاهش فشار خون، قند خون و حتی آلزایمر نیز کمک کند.

مطالعات تأثیر مصرف این نوشیدنی را بر کاهش فشار خون را تأیید کرده‌اند.

به‌طور مثال در مطالعه‌ای که بر تعدادی از ژاپنی‌ها به مدت 4 تا 12 هفته انجام شد، به هر نفر روزانه 50 تا 140 میلی‌گرم عصاره قهوه سبز دادند و مشاهده کردند که میزان فشار خون سیستولیک به مقدار 5 تا 10 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک 3 تا 7 میلی‌متر جیوه کاهش پیدا کرد.

هرچند مطالعات بیشتری روی جمعیت‌های مختلف مورد نیاز است تا بتوان تأثیر آن را با قطعیت بیان کرد.

برای سایر موارد نظیر قند خون و آلزایمر، منابع معتبری در دسترس نیست.

مضرات مصرف قهوه سبز

از آنجایی که هر چیزی در کنار خواص، معایبی نیز دارد. قهوه سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. بخشی از عوارض مصرف قهوه سبز، با قهوه معمولی مشترک است. این موارد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درد شکمی
  • افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس
  • پر ادراری
  • بی قراری
  • بی خوابی
  • اضطراب

برخی از عوارض قهوه سبز اختصاصی و شدیدتر از قهوه معمولی هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش هموسیستئین خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که دریافت بیش از حد کلروژنیک اسید در کوتاه‌مدت، می‌تواند میزان هموسیستئین خون را افزایش دهد. هموسیستئین عامل افزایش دهندهٔ خطر آترواسکلروسیس یا همان گرفتگی عروق قلبی است.

2. تشدید خونریزی

مقدار کافئین موجود در قهوه سبز می‌تواند در افرادی خونریزی داخلی دارند، وضعیت خونریزی آن‌ها را بدتر کند.

3. ابتلا به هیپوگلیسمی در افراد دیابتی

به دلیل تأثیر احتمالی کافئین قهوه سبز بر کاهش قند خون، این خطر در افراد دیابتی وجود دارد که در اثر مصرف آن دچار هیپوگلیسمی (افت شدید قند خون) شوند.

پیشنهاد فیت شیپ : برای دریافت اطلاعات درباره دیابت می توانید از مقاله “دیابت چیست” که قبلا در سایت منتشر شده، استفاده کنید.

4. ابتلا به اسهال

مصرف مقادیر زیاد کافئین، دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث بروز اسهال شود.

5. افزایش فشار چشم

مضرات مصرف قهوه سبز- فیت شیپ

کافئین زیاد موجود در قهوه سبز در افزایش فشار چشم نیز تأثیر دارد.

6. افزایش فشار خون

در افرادی که دچار پرفشاری خون هستند، مصرف زیاد قهوه سبز احتمالاً می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. این در حالی است که در دریافت کافئین از سایر منابع نظیر قهوه معمولی، به ندرت همچنین تاثیری مشاهده شده است.

7. افزایش کلسترول خون

برخی مواد موجود در قهوهٔ تصفیه نشده (مانند قهوه سبز) احتمالاً در افزایش میزان کلسترول خون موثرند، اما به‌طور قطع این اثر در قهوه سبز تأیید نشده است.

8. تشدید بیماری روده تحریک پذیر (IBS)

به همان دلیلی که کافئین موجود در قهوه سبز می‌توانست موجب بروز اسهال گردد؛ مصرف این مادهٔ غذایی در افراد دچار IBS توصیه نمی‌شود، چرا که مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

9.افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان

به‌دلیل نقش کافئین در افزایش دفع کلسیم، پیشنهاد می‌شود افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند؛ روزانه بیشتر از 300 میلی‌گرم کافئین معادل 2 تا 3 فنجان قهوه را مصرف نکنند. در غیر این صورت احتمال پیشرفت پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

قهوه سبز در کنار رژیم غذایی لاغری و ورزش!

همهٔ راهکارها و مکمل‌های موجود برای کاهش وزن زمانی تأثیر بیشتر و پایداری دارند که در کنار یک رژیم غذایی کم‌کالری و فعالیت بدنی مداوم مورد استفاده قرار گیرند.

همانطور که خواندید هیچ چیزی بی‌ضرر نیست. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که قبل از مصرف هرگونه مکمل، دارو، رژیم غذایی خاص و یا حتی دمنوش با مشاور تغذیه یا پزشک متخصص مشورت کنید.

فراموش نکنید ممکن است مصرف یک مکمل یا نوشیدنی باعث کاهش وزن شما شود، اما در مقابل به کبد یا کلیه شما آسیب جبران ناپذیری وارد کند. پس به سلامت خود اهمیت دهید و به هر تبلیغ و گفته‌ای اعتماد نکنید.

پیشنهاد فیت شیپ:

ما در باشگاه مجازی فیت شیپ بستری آنلاین و هوشمند برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که بتوانید برنامه غذایی و همچنین برنامه ورزشی شخصی سازی خود را از متخصص تغذیه و مربی مورد نظر خود دریافت کنید!

شما تمامی اطلاعات و شرایط خود را در پرونده سلامتی خود وارد می‌کنید و متخصصین فیت شیپ با توجه به این شرایط برنامه‌های ویژه‌ای برای شما تنظیم خواهند کرد.
پس همین حالا برای دریافت برنامه خود ثبت نام کنید و طبق ویدئوی آموزشی دریافت برنامه پیش بروید.

منابع :
www.webmd.com:GREEN COFFEE
?www.healthline.com:Can Green Coffee Bean Help You Lose Weight

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید