تغذیه نکات تغذیه

تاثیر آب بر لاغری ! چقدر آب بخوریم تا لاغر شویم

پیرامون تاثیر آب بر لاغری از گذشته تاکنون مطالب زیادی گفته شده است - مجله فیت شیپ
اسرا اسفندیاری
مقاله‌ای اختصاصی از اسرا اسفندیاری

از زمان‌های گذشته تا کنون، درباره تاثیر آب بر لاغری مطالب زیادی گفته شده است. بسیاری از متخصصین تغذیه نوشیدن آب کافی را از توصیه‌های اصلی برای لاغری می‌دانند. وقتی از یک کارشناس تغذیه بپرسید “چی بخورم تا لاغر شم”، تنها موردی که بدون فکر کردن به شما توصیه می‌کند نوشیدن آب است.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب بیشتر، به کاهش وزن و ثابت نگه‌داشتن وزن بسیار کمک می‌کند.

در این مطلب از فیت شیپ به شما توضیح می‌دهیم که تاثیر آب بر لاغری چگونه است.

تاثیر آب بر لاغری با کالری سوزی بیشتر!

نوشیدن آب کالری سوزی را در حالت استراحت در افراد (کالری سوخته شده در حال استراحت) افزایش می‌دهد و درواقع متابولیسم پایه در این افراد افزایش می‌یابد. مطالعات نشان داده‌اند که در بزرگسالان مصرف انرژی در حالت استراحت 10 دقیقه پس از نوشیدن آب 24- 30% افزایش‌یافته است. این زمان در حالت عادی حدوداٌ 60 دقیقه طول می‌کشد.

در مطالعه دیگری بر روی کودکان چاق و دارای اضافه‌وزن نشان داده‌شده که پس از نوشیدن آب سرد توسط این کودکان مصرف انرژی در حال استراحت تا 25% افزایش‌یافته است.

مطالعه‌ای بر روی زنان دارای اضافه‌وزن انجام شد، در این مطالعه اثر افزایش مصرف آب به بیش از 1 لیتر در روز را بررسی کردند. نتایج نشان دادند که افرادی که در طی یک دوره 12 ماهه آب بیشتری مصرف کردند 2 کیلوگرم کاهش وزن بیشتری داشتند.

درنتیجه از این مطالعات می‌توان نتیجه گرفت که نوشیدن 0.5 لیتر آب بیشتر باعث افزایش 23 کالری به کالری‌های سوخته شده است؛ که در طول یک سال 17000 کالری معادل سوزاندن 2 کیلوگرم چربی است!

این نتایج در هنگام نوشیدن آب سرد متفاوت است و کالری سوزی بیشتر می‌شود. چون بدن انرژی بیشتری برای گرم کردن آب بدن و رساندن آن به دمای بدن صرف می‌کند؛ البته یادتان باشد آب یخ یا خیلی سرد برای بدن مضر است!

نوشیدن آب قبل از غذا و  اشتها

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نوشیدن آب قبل از غذا باعث لاغری در این افراد می‌شود. واقعیتی که پشت این مطلب وجود دارد این است که تحقیقات نشان داده‌اند در میانسالان و سالمندانی که قبل از وعده‌های غذایی آب نوشیده‌اند تاثیر آب بر لاغری بیشتر است.

اگرچه که اکثر مطالعات در میانسالان و سالمندان کاهش کالری دریافتی را نشان داده است اما هنوز شواهد کافی برای صدق کردن این موضوع در جوانان وجود ندارد.

اگر اشتهای زیادی دارید و همیشه گرسنه هستید، حتما این مطلب را بخوانید: “دلایل شایع گرسنگی و راه‌های مقابله با آن

نوشیدن آب و ارتباط آن با کالری دریافتی

ازآنجایی‌که آب به‌طور طبیعی بدون کالری است به‌صورت کلی می‌تواند با کاهش کالری دریافتی افراد ارتباط داشته باشد.

 

وقتی آب بیشتری مصرف می‌کنید، نوشیدنی‌های پرکالری دیگری که اغلب دارای قند هستند مثل نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها و... را کمتر مصرف می‌کنید - مجله فیت شیپ

یعنی اینکه شما وقتی آب بیشتری مصرف می‌کنید، نوشیدنی‌های پرکالری دیگری که اغلب دارای قند هستند مثل نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها و… را کمتر مصرف می‌کنید و این باعث کاهش کالری دریافتی افراد می‌شود؛ در حقیقت این مورد نیز به نوعی تاثیر آب بر لاغری را نشان می دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که اغلب آب بیشتری می‌نوشند به‌طور میانگین 9% کالری کمتری نسبت به سایر افراد دریافت می‌کنند.

همچنین نوشیدن آب از افزایش وزن در طولانی‌مدت جلوگیری می‌کند. به‌طور متوسط افراد 1.45 کیلوگرم در هر 4 سال افزایش وزن‌ دارند.

این مقدار کاهش می‌تواند به‌صورت زیر باشد:

  • اضافه کردن یک فنجان آب: اگر دریافت روزانه آب خود را یک فنجان افزایش دهید، این افزایش وزن 0.13 کیلوگرم کاهش می‌یابد.
  • جایگزینی آب به‌جای سایر نوشیدنی‌ها: جایگزینی نوشیدنی‌های شیرین با یک فنجان آب، این افزایش وزن را به 0.5 کیلوگرم در 4 سال کاهش می‌دهد.

تشویق کودکان به نوشیدن آب اهمیت بسیاری دارد زیرا می‌تواند از اضافه‌وزن و چاقی در کودکان جلوگیری کند.

تشویق کودکان به نوشیدن آب اهمیت بسیاری دارد زیرا می‌تواند از اضافه‌وزن و چاقی در کودکان جلوگیری کند - مجله فیت شیپ

یک مطالعه در مدارس باهدف کاهش میزان چاقی توسط تشویق کودکان به نوشیدن آب انجام‌شده است. آن‌ها در 17 مدرسه مخازن آب بزرگی نصب کردند و برای مقاطع دوم و سوم مدرسه، درس‌هایی در مورد مصرف آب ارائه دادند.

پس از پایان سال تحصیلی، در مدارسی که آب مصرفی افزایش‌یافته بود، خطر ابتلا به چاقی به میزان 31 درصد کاهش یافت.

چقدر آب باید بنوشیم؟

متخصصین حوزه سلامت توصیه می‌کنند که در طول روز 8 لیوان آب مصرف شود که حدوداٌ 2 لیتر است.

بااین‌حال این عدد کاملاٌ حدودی است. آب نیز مانند سایر نیازهای بدن به‌طور کامل به‌خصوصیات فردی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال افرادی که زیاد عرق می‌کنند یا به‌صورت منظم ورزش می‌کنند، به آب بیشتری نسبت به سایر افراد که فعالیت زیادی ندارند، نیاز دارند (مقاله “نوشیدن آب هنگام ورزش کردن” را بخوانید).

سالمندان و مادران شیرده نیز نیاز بیشتری به آب دارند دریافت آب این افراد باید به‌صورت دقیق‌تر کنترل شود.

سالمندان و مادران شیرده نیز نیاز بیشتری به آب دارند - مجله فیت شیپ

 

در نظر داشته باشید که شما مقدار زیادی آب از طریق غذاها و نوشیدنی‌ها، مانند قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به‌خصوص میوه‌ها و سبزیجات دریافت می‌کنید.

اگر دچار سردرد یا بی‌حوصلگی هستید، دائماً گرسنه می‌شوید و یا در تمرکز کردن مشکل دارید، ممکن است بدن شما کم آب باشد و نوشیدن آب بیشتر ممکن است به حل این مشکلات کمک کند.

در مقیاس‌های مختلف چقدر آب باید نوشید؟

لیتر: 2-1

اونس: 67-34

لیوان: 8-4

البته این یک توصیه کلی است و ممکن است بعضی افراد کمتر یا بیشتر از این مقدار نیاز داشته باشند.

در این مطلب از تاثیر آب بر لاغری گفته‌ایم اما نوشیدن بیش‌ازحد آب نیز توصیه نمی‌شود و ممکن است باعث مسمومیت با آب و حتی در مواردی مثل مسابقه نوشیدن آب، منجر به مرگ افراد شود.

جمع بندی مطالب در رابطه با تاثیر آب بر لاغری:

  • آب می‌تواند به لاغری کمک کند.
  • آب بدون کالری است و نوشیدن آن نیم تا یک ساعت قبل از غذا ممکن است باعث کاهش اشتها شود.
  • مزایای نوشیدن آب وقتی بیشتر می‌شود که جایگزین نوشیدنی‌های دیگر مثل نوشابه‌های شیرین شود و این یک راه ساده برای کاهش شکر و کالری دریافتی می‌شود.

آب تنها یک قطعه از پازل بزرگ لاغری است.

 

منبع مقاله (با دخل و تصرف): healthline.com: How Drinking More Water Can Help You Lose Weight


خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
تاثیر آب بر لاغری ! چقدر آب بخوریم تا لاغر شویم؟ - مجله فیت شیپ

درباره نویسنده

اسرا اسفندیاری

اسرا اسفندیاری

اسرا اسفندیاری هستم، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوره کارشناسی را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذراندم. عضو انجمن تغذیه ایران هستم، 4 سال سابقه کار در زمینه رژیم درمانی داشته و به مباحث علمی در تغذیه و رژیم درمانی علاقه زیادی دارم.

دیدگاهی بگذارید