فروشگاه آریا مکمل
باورهای غلط و حرکات منسوخ تمرین

تاثیر بدنسازی بر رشد قد کودکان و نوجوانان

همواره درمورد تاثیر بدنسازی بر رشد قدی کودکان مطالب گوناگونی گفته شده است. اغلب این مطالب که دیگه منسوخ هستند بر این مسئله دلالت دارند که تاثیر بدنسازی بر رشد قد کودکان منفی است. اما آیا واقعا چنین است؟ در این مطلب از مجله فیت شیپ بررسی می‌کنیم - فیت شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

سؤالی که ذهن اغلب والدین و یا حتی نوجوانان را درگیر خود می‌کند، تاثیر بدنسازی بر رشد قد کودکان و نوجوانان است. تصور عموم بر این است که بدنسازی موجب کوتاهی قد می‌شود؛ اما آیا واقعاً همین‌طور است؟ یا دلیل این باور و نگرانی اطلاعات قدیمی و منسوخ مبنی بر تاثیر بدنسازی بر رشد قد است؟

همراه فیت شیپ باشید تا این مسئله را به‌صورت کامل بررسی کنیم.

 

برخلاف تصور عموم، تاثیر بدنسازی بر رشد قد کودکان مثبت است

مطالعات جدید نه‌تنها هیچ گواهی از منفی بودن تاثیر بدنسازی بر رشد قد ارائه نمی‌دهند، بلکه نشان می‌دهند این تمرینات می‌توانند سبب رشد بیشتر شوند (در صورت تغذیه و خواب مناسب).

به‌عنوان مثال کودک دختر 9 ساله‌ای را در نظر بگیرید؛ این کودک درصورتی‌که تمرینات بدنسازی یا هر نوع تمرین قدرتی استقامتی دیگری را انجام دهد، در طول مدت 10 ماه رشد تراکم استخوانی او 6% خواهد بود؛ درصورتی‌که اگر این نوع تمرینات را انجام ندهد در حدود 1.5% خواهد بود. دلیل اصلی این تأثیر مثبت، افزایش ترشح هورمون‌های آنابولیک مثل هورمون رشد در اثر اجرای این تمرینات است.

تمرینات قدرتی می‌توانند در پیشگیری از صدمات مفید باشند

طبق تحقیقات آکادمی طب اطفال آمریکا (AAP) تمرینات قدرتی مانند بدنسازی و یا کراس فیت، برای کودکان بالای 8 سال کاملاً امن هستند (به‌جز کودکانی که در انتهای مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم). این محققان همچنین معتقدند که تمرینات قدرتی یا استقامتی می‌توانند در جلوگیری از 3.5 میلیون مصدومیت هر سالهٔ کودکان مؤثر باشند.

علاوه بر این، تمرینات بدنسازی در جوانان کمک می‌کند تا به فرم بدنی بهتری برسند و همچنین سازگاری قلبی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. تمرینات قدرتی یا استقامتی همچنین در تنظیم سطح کلسترول، تراکم استخوان و سلامت روحی مؤثر می‌باشند.

تمرینات بدنسازی مناسب کودکان و نوجوانان چگونه است؟

قطعاً تمرینات سخت و گاهی کسل کننده بدنسازی توصیهٔ اول ما برای کودکان و نوجوانان نیست. در این سنین کمی نشاط بیشتر در ورزش کودکان لازم است.

تمرینات مقاومتی مثل بدنسازی با تاثیر مثبت بر ترشح هورمون‌های آنابولیک، می‌توانند باعث بلند شدن قد شوند - مجله فیت شیپ

به‌عنوان مثال ورزشی مانند کراس فیت برای این ردهٔ سنی بیشتر توصیه می‌شود. کراس فیت تمریناتی مرکب از تمرینات قدرتی، سرعتی، انفجاری، پلایومتریک، وزنه‌برداری به سبک سنتی، بادی‌ویت (مبتنی بر وزن بدن مانند بارفیکس)، تمرینات ژیمناستیکی و همچنین استقامتی است.

همان‌گونه که می‌بینید تنوع، تحرک و نشاط در این رشته ورزشی نوظهور بیشتر است و برای کودکان و نوجوانان شاید کمی جذاب‌تر باشد. هرچند در تمرین بدنسازی معمولی نیز مربی کودک شما می‌تواند برنامه را به فرمی دلنشین تر و جذاب‌تر تنظیم کند.

کودکانی با شرایط زیر نمی‌توانند تمرینات قدرتی-استقامتی انجام دهند!

توجه داشته باشید محققان AAP معتقدند که کودکان و نوجوانان دارای شرایط زیر، باید از انجام این تمرینات اجتناب کنند:

  • افرادی با فشارخون بالای کنترل نشده
  • افرادی با اختلالات تشنجی
  • افرادی که سابقهٔ شیمی درمانی جهت درمان سرطان دارند

تاثیر بدنسازی بر قد وابسته به تغذیه است!

همان‌طور که می‌دانید تغذیه با هدف رسیدن املاح و مواد مغذی کافی، در سنین رشد نقش حیاتی و کلیدی دارد. از طرفی ورزش کردن، بخصوص تمرینات قدرتی نیاز بسیاری به این مواد مغذی و املاح معدنی ایجاد می‌کند.

از این‌رو رساندن املاح و مواد مغذی کافی تبدیل به دغدغه‌ای جدی می‌شود. چراکه در صورت کمبود، رشد کودک با مشکل مواجه خواهد شد و در صورت تغذیه کنترل نشده و مصرف اضافی غذا، معضل چاقی در کودک را خواهیم داشت.

تاثیری که بدنسازی بر رشد قد کودک و نوجوان دارد، وابسته به تغذیه نیز هست. به طوری که در صورت تغذیه نامناسب ممکن است رشد قد با مشکل مواجه شود و بالعکس در صورت رسیدگی دقیق به تغذیه احتمالا شاهد افزایش رشد خواهیم بود.

توجه داشته باشید حتی درصورتی‌که شخص ورزش کند، اگر بیش‌ازحد غذا بخورد باز هم چاق خواهد شد. از این‌رو تنظیم برنامه‌ای دقیق و حساب شده برای کودک و یا نوجوان، نقش حیاتی و کلیدی در حفظ سلامتی و روند رشد وی دارد. ما این مسئله را در مطلبی کامل توضیح دادیم که چرا باوجود ورزش کردن وزن کم نمی‌کنیم؟ حتماً این مطلب را بخوانید.

با برنامه پیش بروید

همان‌طور که متوجه شدید تمرین در سنین کودکی و نوجوانی، به جهت جلوگیری از آسیب دیدگی و افزایش رشد، نیازمند برنامه‌ای دقیق، حساب شده و مستمر است.

این نیاز هم در فاز تمرینی و هم در فاز غذایی وجود دارد و پاسخ‌دهی مناسب به آن ضروری است. توصیهٔ ما به شما این است که از ابتدا با برنامه‌ای علمی، اصولی و دقیق پیش بروید تا بتوانید از خواص مثبت تاثیر بدنسازی بر رشد قد بهره برید (البته این مورد برای کودکان و نوجوانان کاربرد دارد).

ما در مجموعه فیت شیپ، بهترین مربیان ایران و متخصصین تغذیه را گرد هم آوردیم تا بتوانید با دریافت برنامه از آن‌ها، بهترین نتایج را در زمینه سلامتی، تناسب اندام و رشد کودکان تجربه کنید.

ارائهٔ برنامه‌ها توسط مربیان و متخصصان تغذیه فیت شیپ، پس از آنالیز و بررسی دقیق اطلاعات شما انجام می‌شود و مختص شرایط فیزیکی و سبک زندگی خاص شماست.

همین حالا در مجموعه فیت شیپ عضو شوید تا با امکانات و مزایای دیگر آن نظیر فیت یار و… نیز آشنا شوید.

 

منبع مقاله: ?www.eatright.org: Should My Child Lift Weights

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۶ دیدگاه

  • سلام عزیز
    من تقریبا پارسال یه سری تمرینات کششی شروع کردم و تا چند ماه هم ادامه دادم و نتیجه گرفتم…ولی برخورد کرد با امتحانات دیگه حسش رو نداشتم که دوباره شروع کنم…الان تقریبا ۱۵ روزه که دوباره شروع کردم خواستم ببینم این تمرینات خوبن و از همه بهترن؟(طناب،بارفیکس ۶ بار و هربار ۳۰ ثانیه در روز ، حرکت مار کبری ۴ بار ۳۰ ایی، رسودن دست به انگشت های پا ۱۱ بار ) و اینکه چقدر طول میکشه تا این تمرینات نتیجه بده؟
    با تشکر 🙂

    • تمرینا خوب هستن و حتی شاید برنامه بهتری هم بشه تنظیم کرد.
      در ضمن نمیشه هیچ زمان و نظر قطعی و دقیقی روی اینکه چقدر طول میکشه نتیجه بده داشت. هر کسی شرایطش فرق میکنه و خیلیا ممکنه زود نتیجه بگیرن خیلیا هم شاید نتیجه نگیرن که همش بستگی به سیستم هورمونی و صفحات رشد داره

      • عزیز این هم بگم ۱۵ و ۹ سن دارم
        و اگه اشتباه نکنم صفحات رشد انسان وقتی کامل بسته میشه که بلوغ کاملا کامل شده باشه،،
        خودم احساس میکنم بالغ شدنم نسبت به هم سن هام یکم دیر اتفاق افتاده، برای مثال اکثرا صداشون دیگه دورگه نیست ولی مال من یه مقدار دورگ ست و اونا تقریبا ریش دارن و من هنوز ندارم
        برادر هام میگن توی ۱۶،۱۷ سالگی رشد اصلی شون رو کردن…و الان یکیشون ۱۷۰ و دومی ۱۷۸ هست و خودم هم ۱۷۰ هستم
        حالا بنظر شما از نظر ژنتیکی و صفحات رشد مشکل ندارم؟
        خیلی ممنون بابت پاسخ گوییتون

        • دوست عزیز واقعا مسئله افزایش قد چیزی نیست که به یکی دو پارامتر بستگی داشته باشه و بررسی صفحات رشد هم با یکی دو خط اطلاعات واقعا مقدور نیست. در ضمن معمولا تو سن شما هنوز صفحات رشد باز هستن و امکان افزایش قد همچنان وجود داره؛ چرا که نه!
          بهرحال در حال حاضر بهترین کاری که میتونید بکنید اینه که به شدت به تغذیه خودتون اهمیت بدین تا کمبود مواد مغذی مانع افزایش قدی شما نشه.
          تمرین کردن هم همونطور که میدونید هورمون رشد رو افزایش میده. میتونید مطلب “هورمون رشد” رو در مجله فیت شیپ بخونید.

          • عزیز یه سوال دیگه هم دارم راجب قرص ال ارژنین و مکمل کلسیم منیزیم زینکه
            من الان دو.سه سالی هست که این دوتا رو استفاده میکنم به مشکلی هم بر نخوردم
            بنظرتون مصرف ارژنین مشکلی نداره؟
            و اینکه مکمل کلسیم منیزیم زینک با منابع طبیعی برابری میکنه؟

          • این سوال بیشتر بستگی به این داره که این مکمل ها رو چقدر مصرف میکنید؟ (از نظر دوز مصرفی نه مدت زمان)
            ولی به طور کلی مصرف مکمل‌های زینک، کلسیم و منیزیم خیلی مشکل ساز نمیشه (بازم میگم بستگی به دوز داره و نمیشه عمومی نظر داد)
            اما درمورد ال آرژنین، اولا تاثیرش برای افزایش قد چندان زیاد نیست.
            در ثانی اگر در خانواده (خانواده درجه یک) سابقه بیماری‌های دیابت و یا سرطان رو دارید نباید مصرف کنید چون خطرناک میشه

دیدگاهی بگذارید