تمرین نکته های ریز ورزشی

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی + نکات ناگفته!

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی بستگی به عوامل مختلفی دارد که در مقاله فیت شیپ بررسی می‌شود - مجله فیت شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

حرف و حدیث‌های زیادی درمورد تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی و ورزش وجود دارد و همیشه محل بحث و مجادله بین اساتید علم ورزش بوده است. عملکرد مطلوب ورزشی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد که فعالیت جنسی یکی از این فاکتورهای تاثیرگذار است.

خیلی از مربیان بدنسازی و ورزشکاران بر این باورند که رابطه جنسی ورزشکاران قبل از رقابت می‌تواند عملکرد آن ها را در مسابقات به علت کاهش انرژی و کاهش خوی جنگجویی (ناشی از کاهش تستسترون بعد از رابطه) کاهش دهد.

 طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است رابطه معنی دار و مشخصی بین این دو عامل کشف نشد و البته لازم به ذکر است که تعداد مطالعاتی که در این باره صورت گرفته زیاد نیستند. حالا در این مطلب مجله فیت شیپ به تفسیر و تحلیل معتبرترین تحقیقات در این زمینه می‌پردازیم.

تاثیر رابطه جنسی قبل از مسابقات هنوز به طور کامل مشخص نیست اما بیشتر مطالعات به طور کلی بیان می‌کنند که رابطه جنسی بر روی عملکرد هوازی و قدرتی ورزشکاران تاثیر می‌گذارد.

تاثیر رابطه جنسی بر ورزش مثبت است یا منفی؟

شاید گاهی اوقات شاهد افت کیفیت تمرین، بعد از رابطه جنسی باشیم؛ اما کاهش عملکرد ورزشکاران بعد از رابطه جنسی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به هم خوردن خواب ورزشکاران، کاهش آن و میزان استراحت ورزشکاران
  2. انجام دادن رفتارهای ناسالم جانبی مانند: استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و مواد مخدر
تصویر فردی بدنساز که در اثر کنار گذاشتن رابطه جنسی، روحیه خوبی ندارد - مجله فیت شیپ
رابطه جنسی به خودی خود تاثیر منفی بر بدنسازی ندارد!

مطالعات نشان می دهند که رابطه منفی بین رابطه جنسی و عملکرد ورزشی ورزشکاران وجود ندارد و با توجه به تاثیری که رابطه جنسی بر روی کیفیت زندگی و آرامش روانی افراد می گذارد، نباید در دوره مسابقات حذف شود یا تعداد آن کاهش یابد.

پیشنهاد مطالعه:  علت گرفتگی عضلات و روش‌های پیشگیری و درمان آن

در حقیقت ورزشکاران باید به اندازه نرمال رابطه جنسی داشته باشند و از رفتارهای ناسالم همراه آن مانند استعمال دخانیات، مصرف مواد مخدر و الکل اجتناب کنند.

ورزش بعد از رابطه جنسی خوب است؟

بهتر است حداقل چند ساعت بین رابطه جنسی و رقابت فاصله باشد (حدود 10_12 ساعت که این زمان حدودی، درمورد مسابقات عنوان شده است و برای تمرینات بستگی به شدت تمرین، شدت رابطه جنسی و چند عامل دیگر دارد).

 داشتن رابطه بلافاصله قبل از تمرین و رقابت یا با فاصله زمانی اندکی قبل از آن می‌تواند تاثیرات منفی روانشناختی و فیزیکی بر روی ورزشکاران داشته باشد؛ پس به زمان دقت کنید.

رابطه جنسی باعث کاهش خوی جنگجویی ورزشکار می‌شود؟

در باره‌ی کاهش خوی جنگجویی و جدیت تمرین افراد لازم به ذکر است که این مسئله به مقدار بسیار زیادی تحث تاثیر تلقین و خرافات است.

تصویر فردی که جنگجویی و جدیت کافی در حین تمرینات خود دارد - مجله فیت شیپ
فاصله تمرین و رابطه جنسی را رعایت کنید تا خوی جنگجویی شما کاهش نیابد!

البته بعد از رابطه به علت آرامش روانی که در افراد ایجاد می‌شود ممکن است فرد در مسابقه، دیگر به خودش فشار نیاورد و از حداکثر توان خود استفاده نکند. که این مسئله تحت تائیر مسائل روانی است. ( منبع5 )

پیشنهاد مطالعه فیت شیپ: افزایش قدرت بدنی با 10 تکنیک کلیدی

مطالعه دیگری نیز نشان می دهد که ارگاسم ناشی از مقاربت 6_7 ساعت قبل از رقابت باعث کاهش عملکرد ورزشی افراد نمی‌شود و فقط به طور کلی داشتن ارگاسم های متعدد باعث کاهش فشارخون سیستولی در صبح روز بعد می‌شود و هیچ یک از دیگر عملکردهای ورزشی کاهش نمی‌یابند.

نقش تستوسترون بر عضله سازی

در رابطه با تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی بهتر است کمی درمورد هورمون تستوسترون صحبت کنیم.

تستوسترون با توجه به این که باعث افزایش هورمون رشد می‌شود می‌تواند باعث افزایش توده عضلانی از طریق افزایش سنتز پروتئین‌های عضلانی شود.

البته همه این تاثیرات مستلزم داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. لازم به ذکر است که سطح تستوسترون در طول رابطه جنسی یا خودارضایی افزایش می‌یابد و بلافاصله بعد از ارگاسم به سطح طبیعی برمی گردد و از سطح طبیعی خود کمتر نخواهد شد (منابع 3و4).

پیشنهاد مطالعه:  ورزش کردن با شکم پر چه اشکالی دارد؟!

در مطلب “افزایش طبیعی تستوسترون” که قبلا در مجله فیت شیپ منتشر کردیم، در ابتدا به معرفی این هورمون پرداخته‌ایم و سپس توضیح دادیم که چطور می‌توان این هورمون را به صورت طبیعی و تنها با تغییراتی در رژیم غذایی خود افزایش داد.

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

داشتن فعالیت بدنی منظم می‌تواند باعث تقویت فعالیت جنسی شده و بالعکس، فعالیت جنسی منظم نیز می‌تواند باعث بهبود عملکرد ورزشی شما شود!

فعالیت جنسی برای بدنسازی مضر نیست و مانع رشد عضلات نمی‌شود و از آنجایی که باعث کاهش استرس می‌شود می‌تواند به افزایش بازده ورزشی نیز بیانجامد، فقط باید به چند نکته توجه کرد ( منبع6 ):

  1.  از آنجایی که بعد از رابطه جنسی سطح هورمون اکسی توسین افزایش می‌یابد فرد برای ساعاتی احساس آرامش و یا ممکن است احساس ضعیف بودن کند؛ پس بهتر است چند ساعتی (حدودا 4 ساعت؛ البته متغیر است) بین رابطه جنسی و تمرین بدنسازی فاصله وجود داشته باشد و همچنین این فاصله زمانی باعث می‌شود که سطح هورمون‌ها به مقدار طبیعی خود بازگردند.
  2. از آنجایی که بعد از ارگاسم و به دنبال آن بعد از انزال بدن مقدار قابل توجهی زینک (روی) از دست می‌دهد، لازم است که این ماده معدنی برای بدن تامین شود که لازمه آن داشتن رژیم غذایی سالم و متناسب است.
منابع:
1. Sexual Activity before Sports Competition: A Systematic Review” by Laura Stefani, Giorgio Galanti, Johnny Padulo, Nicola L. Bragazzi and Nicola Maffulli in Frontiers in Physiology. Published online June 21 2016 doi:10.3389/fphys.2016.00246
2. Sexual Activity before Competition and Athletic Performance: A Systematic Review,Annals of Applied Sport Science 5(3):5-12 · October 2017,DOI: 10.29252
3. The Effects of Testosterone on the Body, Medically reviewed by George Krucik, MD on April 21, 2014
4. What’s the Connection Between Masturbation and Testosterone? Medically reviewed by Janet Brito, PhD, LCSW, CST, specialty in sex therapy, on January 24, 2018
5. Does Sex the Night Before Competition Decrease Performance?McGlone, Samantha; Shrier, Ian, Clinical Journal of Sport Medicine: October 2000 - Volume 10 - Issue 4 - p 233-234
6. Good & Bad about Sex and Bodybuilding

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۲۱ دیدگاه

  • اما در واقعیت رابطه جنسی تاثیر منفی روی عملکرد بدن داره ، من روزایی که رابطه جنسی دارم اصلن نمی تونم درست تمرین کنم ، کاملن به طور مشخص قدرتم کاهش پیدا می کنه و دمبل های همیشگی رو نمی تونم بیش تر از چهار بار بزنم ،

    • کاملا اثبات شده نیس
      حداقل تو مطالعات مشخص شده رابطه جنسی ۱۲ ساعت قبل ورزش هیچ گونه اثر منفی نداره بر بدن.
      البته اثرات غیر مستقیم مثل کاهش زمان خواب میتونه اثرگذار باشه.

  • ‌تعادلت از بین میره و سلولها ازاد میشوند و در حالت استراحت هستند و احساس میکنی که قدرتت کم شده

  • سلام
    اونروزی که رابطه جنسی دارم تمرین نمیکنم
    روزه بعدش که تمرین میکنم به ترز عجیبی انرژی و قدرتم زیاد میشه و احساس شادابی میکنم

    حالا چند روزی میشه از مکمل استفاده میکنم

    خیلی از مقاله های سایتارو خوندم خلاصه مطالب اینو فهمیدم که هفته ای ۱ بار رابطه داشتن مشکل نداره
    به نظر شما الان که دارم از مکمل استفاده میکنم هیچ مشکلی نداره هفته ای ۱ بار رابطه داشته باشم ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام همه درباره قبل از تمرین میگن اگه بعد تمرین نزدیکی کنی رو چربی سوزی و عضله تاثیر داره
    ممنون میشم جواب بدید

  • من خيلي از ورزش ها رو انجام دادم روابط جنسي نقش مخربي بر عملكرد ورزشي و ركورد داره مثلا دو و ميداني كه اصلا بعد از رابطه جنسي حتي يه ۸۰۰ متر هم نميشه زد. شايد وزنه زدن راحت باشه اما اينتروال و فارتلك و از اينجور تمرين ها كه نياز به قدرت و استقامت داره اصلا. ورزشهاي رقابتي سنگين هم كه ديگه هيچي از همون اولش بايد خودت شكست خورده بدوني. مربي ها قبل از مسابقات مهم از هفته ها قبل مي خواستن كه رابطه نداشته باشيم و تحمل كنيم و طرف همسر نريم. كلا زن گرفتي يا قاطي زن و دختر شدي دور ورزش قهرماني رو خط بكش اولش هم نشون نده در سالهاي بعد تاثيرش رو نشون ميده. مثلا اگر دوران قهرماني طرف ۲۰ سال باشه ميرسه به ۵ سال يا كمتر. من از قهرمانهاي ورزشي كه موفق هستند و در حال پيشرفت و قهرماني يكهو با يه تصميم اشتباه و ازدواج نابجا مسير زندگي و قهرماني شون عوض مي كنن و عمر دوران قهرماني رو كوتاه!!واقعا تعجب مي كنم. يا حق

    • سلام روزتون بخیر
      این تفکر که مسائل جنسی باعث تخریب عملکرد می شود الان مورد بازنگری قرار گرفته و مسائل جنسی استاندارد نه بیش از حد نه تنها باعث تخریب عملکرد نمیشه بلکه تاثیر مثبت هم دارد.

  • درود و خسته نباشید
    من ی سوال دارم که هر جوری تو اینترنت میزنم جوابش نمیاد نمیدونم واقعا هنوز جوابی براش پیدا کردن یا نه ولی از مربی ها هم رومون نمیشه بپرسیم. دقیقا سوالم این هست که کسی ک میخاد ورزش رو شروع کنه اگه همین الان خود ارضایی انجام داده باشه یا جنب، چن روز بعد از میتونه ورزش رو شروع کنه که از لحاطظ فیزیو لوژی بدنش اماده باشه و زیان نداشته باشه.؟
     ایا بستگی ب سابقه اون داره مثلا تعداد دفعاتی که تو هفته یا ماه قبل انجام داده. یا مثلا فاصله انها با بار اخر .
    ایا بنظر شما بهتر نیست هر زمان که  خودمون حس کردیم او اسپرم ب بدن بازگشته با توجه ب نوع تحریک یا تغیه ای ک برای ریکاوری جنسی انجام دایدم.
    خواهشمندم اگر جواب رو درست میدونید بگید اگر مطمعن نیستید یا نمیدانید جواب ندهید کمتر ناراحت میشوم تا شنیدن جواب نادرست

    • سلام مچکرم
      دوست عزیز خود ارضایی و محتلم شدن تاثیری بر عملکرد شما در آن روز ندارد. و شما میتونید فعالیت رو انجام بدید.
      اما اگر درحال انجام یک برنامه تمرینی دوره بندی شده هستید خودارضایی بیش از اندازه باعث ایجاد تغییرات هورمونی می شود که در روند عضله سازی اختلال ایجاد می کند.

    • خودارضایی انرژی خیلی زیادی از شما تخلیه میکنه چون سیستم عصبی شما غیر طبیعی تحریک میشه و فسار زیادی به بدن میاره.هر خود ارضایی برابر با ۳تا سکس طبیعی انرژیتونو تخلیه میکنه.داشتن بیش از اندازه سکس در هفته اونم زیان اوره.البته بستگی به سن شما داره.هر چی ابو علی سینا درباره سکس گفته درسته.پزشکای الان بیشترشون دوزاری هستن.چندتا کتاب کردن تو مغزشون شدن دکتر.تجربه لازم عزیزان.خودتون وقتی رابطه دارید بدنتون خالی میکنه.این دیگه دکتر پرسیدن نمیخواد

  • خیلی وقت بود کلی سوال در این مورد داشتم تا این مطلبتون رو درمورد ورزش و سکس پیدا کردم. خوبی مطلبتون این بود که خیلی دسته بندی شده به مسئله پرداخته و دیگه سوالی تو ذهنم باقی نذاشت. خیلی عالی بودین بقیه مطالب رو هم میخونم

    • سلام وقت بخیر
      باعث افتخار و خوشحالیه که جواب تمام سوالاتتون رو در فیت شیپ پیدا کردید.
      ممنون از لطف و توجهتون.

  • سلام ممنون میشم جواب بدید چون سال هاست دنبال جواب این سوال میگردم
    خودارصایی باید مثلا چند بار در ماه یا هفته باشه که اصلا مشکلی برا عضله سازی ایجاد نکنه؟
    مثلا ۴ بار در ماه زیاد هست؟

    • سلام
      هیچ مطالعه ای تا به امروز اثبات نکرده خود ارضایی اثر منفی روی عضله سازی داره.
      ولی برای احتیاط بیشتر از یک بار در هفته نباشه و ترجیحا در روز تمرین انجام ندید.

      • خود ارضایی بدن رو میسوزونه.نابود میکنه.بلای اعصاب و روان تون میشه.الان متوجه نشی اگه ۱۸ سالت باشه ۲۵ سالگی میفهمی با خودت چیکار کردی.

    • پسرم خودارضایی کلا بده.بهتره رابطه نداشته باشی.اگه هم نمیتونی حداقل جنس مخالف تحریکت کنه.اگه جون باشی زیر ۳۰ سال۴ بار در ماه اشکالی نداره.

دیدگاهی بگذارید