کانال تلگرام نیتاوا فیت
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص اسفناج

خواص اسفناج , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

خواص اسفناج

خواص اسفناج , فیت شیپاسفناج گیاهی است  دارای ساقه ای راست به ارتفاع نیم متر که برگهای آن پهن و نرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد همچنین اسفناج گیاه بومی ایران است. اسفناج از جمله سبزى هاى معتدل هست و با هر مزاجى سازگار مى باشد اسفناج سرشار از ویتامین هاى A ،B1 ،B2 و C می باشد که در فصل بهار ویتامین C در آن زیاد است. همچنین اسفناج داراى املاح کسلیم، سدیم، پتاسیم، ید، مس، ارسنیک و منیزیم هست و به علت داشتن منیزیم جلوى پیشرفت سرطان را می گیرد.

اسفناج، مقادیر زیادی ویتامین K دارد که می‌تواند از فعالیت زیاد استئوکلاست (سلول‌هایی که سبب تخریب استخوان‌ها می‌شود) جلوگیری کند. همچنین این ویتامین به ساخت استئوکلسین پروتئینی که برای حفظ تراکم و مقاومت استخوان‌ها ضروری است کمک می‌کند. مصرف یک پیمانه اسفناج تازه یا یک ششم پیمانه اسفناج پخته، حدود دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می‌کند. ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج برای استحکام استخوان‌ها دارای اهمیت اساسی هستند.

اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبردارد که مانع یبوست می شود و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری مانع از پرخوری می شود.  همچنین اسفناج بدلیل داشتن ماده ای بنام اسپیناسین هضم غذا را تسریع می کند زیرا  این ماده باعث تحریک معده و ازدیاد ترشحات آن می شود .

همچنین یک پیمانه اسفناج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است که نه‌تنها برای برخی از بخش‌های بدن نظیر پوسته‌های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده‌ای بسیار سودمند است بلکه یکی از مواد ضروری برای گلبول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت‌هاست.  همچنین تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اسفناج در پیشگیری از سرطان های روده بزرگ، معده، پروستات،‌ حنجره و رحم موثر است.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

ناراحتی های تنفسی

اسفناج پخته، سرفه های خشک را التیام بخشیده، گرفتگی صدا را مرتفع و آسم را درمان می کند و سرما خوردگی را معالجه می نماید.

بیماری های عفونی

جوشانده تخم اسفناج و شیره تخم اسفناج، درمان کننده تب های عفونی، سینه درد، سل، بیماری های پوستی، یرقان و مسمومیت ها است.

رشد استخوان ها

خوردن اسفناج به سبب وجود املاح معدنی و ویتامین های لازم، موجب رشد استخوانها، جوش خوردن شکستگی ها، ترمیم استخوانها، رویش و رشد دندان می گردد.

 

نکاتی درباره اسفناج

یک) ید موجود در اسفناج، فعالیت غده تیروئید را تنظیم نموده و در درمان بیماری گواتر بسیار موثر است.

دو) همچنین مخلوط آب اسفناج و سفید آب، لکه های صورت، کک و مک و آثار جوشهای صورت را از بین برده و در درمان جوش های صورت ضماد موثری می باشد. مالش پوست با آب اسفناج، خارش پوست را التیام می بخشد.

سه) خوردن اسفناج، کم خونی را به خصوص در کودکان و دختران جوان رفع می سازد.

چهار) جوشانده تخم اسفناج، ناراحتی های کلیه، سوزش مجاری ادرار، قولنج کلیه را برطرف می نماید.

پنج) همچنین اسفناج پخته درد های عصبی و ناشی از بیماری های گوناگون را تسکین می دهد.

شش) خوردن اسفناج از سرطان جلوگیری می کند مخصوصا در افرادی که الکل و سیگار مصرف می کنند.

هفت) ویتامین K فراوان در اسفناج به ساخت پوشش اطراف عصب‌های موجود در بدن کمک می‌کند که این پوشش نقش مهمی در حفظ سیستم عصبی بدن انسان دارد.

هشت) ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست.

نه) اسفناج موجب تقویت چشم و افزایش قوه بینایی در افراد می‌شود  بنابراین مصرف آن در دوران نوجوانی و میانسالی بسیار توصیه می‌شود.

ده) اسفناج به علت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای کلیه و مثانه مناسب نیست ضمناً آنهایی که سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسیارزش غذاییدرصد مصرف مجاز روزانه
انرژی23 کیلوکالری1 %
کربوهیدرات3.63 گرم3 %
پروتئین2.86 گرم5 %
چربی کل0.39 گرم1.5 %
کلسترول0 میلی گرم0 %
فیبر خوراکی2.2 گرم6 %
ویتامین ها
نیاسین0.724 میلی گرم4.5 %
پیریدوکسین0.195 میلی گرم15 %
ریبوفلاوین0.189 میلی گرم14.5 %
تیامین0.078 میلی گرم6.5 %
ویتامین (C) سی28.1 میلی گرم47 %
ویتامین (A) آ9377 یکای بین‌المللی312 %
ویتامین (k) کا482.9 میکرو گرم402 %
ویتامین (E) ایی2.03 میلی گرم13.5 %
الکترولیت
سدیم79 میلی گرم5 %
پتاسیم558 میلی گرم12 %
مواد معدنی
کلسیم99 میلی گرم10 %
مس0.130 میلی گرم14 %
آهن2.71 میلی گرم34 %
منیزیم79 میلی گرم20 %
منگنز0.897 میلی گرم39 %
روی0.53 میلی گرم5 %
مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)
کاروتن-β (بتا)5626 میکروگرم
زآگزانتین12198میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با اسفناج

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید

شیر در تلگرام