بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص ریواس

خواص ریواس , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

ریواس

خواص ریواس , فیت شیپریواس یا ریباس یا ریواج یک گیاه علفی است که در فصل بهارو اوایل تابستان میروید. به ساقه زیر زمینی این گیاه راوند میگویند. طبیعت برگ هاى ریواس سرد است و داراى ویتامین هاى آ و ب و به مقدار زیاد ویتامین ث است و از خواص آن این است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین نموده و قند خون را کم مى نماید.

همچنین ریواس مسرت بخش ، قابض ، مقوى معده و روده ها، پاک کننده جگر ، اشتهاآور و برنده ى صفرا و مانع قى مى باشد. مداومت در خوردن ریواس باعث پاکى خون مى شود و دمل را درمان مى نماید. همچنین عصاره ی ریواسجهت تقویت نیروى باصره و از بین بردن لکه هاى سفید چشم تجویز شده است. ریواس برای  تنگی نفس و بواسیر مفید مى باشد و در امراض وبایى شکل و اسهال توصیه و تجویز شده است.

ریواس برای تقویت معده و کبد مفید می باشد. خوردن ریواس برای بیماران تب دار و بی اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس و سستی را درمان می نماید. همچنین ضماد آن با آرد جو و پنیرک و مازو جهت محکم کردن استخوان شکسته و درد دررفتگى سودمند مى باشد. ساقه هاى زیرزمینى ریواس که به  ریوند معروف است، مسهل قوى است و معده را ضد عفونى مى کند و پادزهر سموم مخصوصا سم عقرب است. این عمل آن درست معکوس عمل ساقه هاى من مى باشد.

ریواس شهوت را کم مى کند و مبتلایان به درد سینه و سرفه باید از خوردن آن پرهیز نمایند. همچین ریواس اعصاب را ضعیف مى کند و زیاده روى در خوردن آن سبب قولنج و سنگ کلیه و مثانه مى شود. در خوردن ریواس نباید زیاده روى کرد، زیرا ایجاد یبوست می کند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص ریواس

تقویت عمومی

ریواس گیاهی مقوی و نیرو دهنده و بر طرف کننده ضعف عمومی است. شست و شوی چشم با چند قطره آب ریواس، سبب تقویت قوه بینائی می گردد.

اختلالات عصبی

ریواس دستگاه اعصاب را تقویت نموده و اضطراب، وحشت، وسواس را بر طرف می سازد و اختلالات عصبی را تسکین می دهد و خستگی و خماری و سستی را درمان می نماید.

اختلالات کبدی

ریواس، کبد را تقویت کرده و دفع صفرا را آسان می سازد و بیماری یرقان را درمان می نماید.

 

نکاتی درباره ریواس

یک) جوشانده ریشه ریواس، اختلالات رحمی، بخصوص ترشحات سفید رحمی را برطرف می سازد.

دو) ضماد ریواس، سبب گشوده شدن دمل و درمان عفونت و آبسه می شود.

سه) ریواس میزان سوخت و ساز بدن را تحریک می کند بنابراین برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مفید است.

چهار) مواد مغذی و ویتامین های موجود در آن مانع بروز ترومبوز رگ ها می شود. ترومبوز تشکیل شدن لخته خونی در پاست که در صورت درمان نشدن به ریه ها آسیب می رساند.

پنج) مصرف ریواس لوتئین پوست و چشم را سالم نگه می دارد.

شش) مصرف منظم ریواس در کاهش فشار خون موثر است.

هفت) لوتئین موجود در آن در خنثی سازی رادیکال های آزاد که به بروز سرطان منجر می شود، موثر است.

هشت) خوردن مقدار کم آن قبل از وعده اصلی غذایی، اشتها را زیاد می کند.

نه) ریشه آن یبوست شدید، اسهال، ناراحتی های کبدی و کیسه صفرا، بواسیر، ناراحتی قاعدگی و بیماری های پوستی را درمان می کند.

ده) مصرف بیش از اندازه ریواس به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی اکسالیک اسید که برابر با ۴۶۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم می باشد باعث جلوگیری از جذب کلسیم و منیزیم توسط بدن می شود و باعث پوکی استخوان می شود.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسیارزش غذاییدرصد مصرف مجاز روزانه
انرژی21 کیلوکالری1 %
کربوهیدرات4.54 گرم3 %
پروتئین0.90 گرم2 %
چربی کل0.20 گرم1 %
کلسترول0 میلی گرم0 %
فیبر خوراکی1.8 گرم5 %

ویتامین ها

نیاسین0.300 میلی گرم2 %
پیریدوکسین0.024 میلی گرم2 %
ریبوفلاوین0.030 میلی گرم2 %
تیامین0.020 میلی گرم2 %
ویتامین (C) سی8 میلی گرم13 %
ویتامین (A) آ102 یکای بین‌المللی3.5 %
ویتامین (K) کا29.3 میکرو گرم24 %
ویتامین (E) ایی0.27 میلی گرم2 %

الکترولیت

سدیم4 میلی گرم0.5 %
پتاسیم288 میلی گرم6 %

مواد معدنی

کلسیم86 میلی گرم8.5 %
مس0.021 میلی گرم2 %
آهن0.22 میلی گرم3 %
منیزیم12 میلی گرم3 %
منگنز0.196 میلی گرم8.5 %
فسفر14 میلی گرم2 %
روی0.10 میلی گرم0.1 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا)0 میکروگرم
کاروتن-β (بتا)61 میکروگرم
زآگزانتین170 میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با ریواس

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید

شیر در تلگرام