بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص سیر + جدول ارزش غذایی

به خاطر بودی بد سیر از خواص سیر محروم نشوید. در این مطلب از مجله فیت شیپ به بیان خواص بی نظیر سیر و همچنین راه های از بین بردن بوی بد آن میپردازیم
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

خواص سیر برای بدن پرشمار است و دارای ویتامین ها و املاح متعددی است - فیت شیپسیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد و دارای غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می‌باشد. سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌های B۲، B۱ و B۳ است. از گذشته تا امروز از خواص سیر برای تصفیه خون استفاده می‌شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.

کلسترول بد یا همان LDL هیچ‌وقت راه دوستی با سیر را پیدا نمی‌کند. سیر  کلسترول و پلاک‌های چربی داخل عروق را کاهش می دهد. همان طور که می‌دانید این پلاک‌ها با تنگ گردن و سفت کردن دیواره عروق باعث کاهش جریان خون به بافت‌ها، افزایش فشارخون و در بیشتر موارد در نهایت منجر به سکته خواهند شد. به همین خاطر است که پزشکان مصرف سیر را به مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز برای پیشگیری از این بیماری‌ها توصیه می‌کنند.

سير همچنين داروی ضد انعقاد خون نيز به شمار مي رود. يک داروی طبيعی برای رقيق کردن خون است. سير می تواند به بيمارانی که از بيماری انسداد شريانی که باعث لخته شدن خون در ناحيه پاها می شود، رنج می برند نيز کمک کند.

سیر توانایی ورزش کردن را افزایش و خستگی حاصل از آن را کاهش می‌دهد. روغن سیر توانایی ورزش را در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌دهد. در یک بررسی انجام شده در سال 2005 دیده شد که اوج سرعت ضربان قلب در بیماران قلبی که به مدت 6 هفته سیر مصرف کردند، تا 12 درصد کاهش می یابد. اگر با مشکلات قلبی مواجه هستید، مطلب “چه غذاهایی برای کاهش بیماری های قلبی بهتر است” را بخوانید.

از دیگر خواص سیر میتوان به این نکته اشاره کرد که از دست رفتن بافت استخوان در زنان را که به خاطر کاهش استروژن شروع می‌شود کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، سیر حاوی مواد مغذی است که به عنوان واحدهای ساختمانی برای استخوان‌‌های سالم و مستحکم عمل می‌کنند.

سیر اشتها آور و درمان کننده سوء هاضمه، درد و ورم معده، روده، سوزش و ترشی معده و همچنین درمان کننده اسهال ساده و خونی، سل روده و عفونتهای دستگاه گوارش است. جوشانده سیر توام با شکر، دفع کننده انگل های معده و روده و همچنین کرمك در ناحیه معده می باشد.سیر ترشی نیز اسهال را درمان می نماید.

سیر دارای خواص منحصر بفردی است. خواص سیر را در مجله فیت شیپ بخوانید

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص سیر

در ادامه مطلب خواص سیر برای بدن را به صورت دقیق تری بررسی می کنیم:

بیماری های تنفسی

سیر، برطرف کننده تنگی نفس، سرفه های مزمن و ساده و ضد عفونی کننده ریه است و عفونت های ریه را برطرف می سازد. سیر، برونشیت، سیاه سرفه، سل را درمان می نماید و از بروز یا گسترش بیماری های ریوی جلوگیری می نماید.

اختلالات کلیوی

شیره سیر، کلیه ها را تحریک نموده، بر حجم ادرار افزوده و سبب دفع آب زیادی از بدن، سنگ کلیه و درمان اختلالات دفع ادرار می گردد.

دستگاه اعصاب

سیر تقویت کننده مغز و دستگاه اعصاب است. جوشانده سیر توام با شکر، قولنج و ورم روده را با منشاء عصبی درمان می نماید. سیر، فلج و لرزش اندامها را برطرف می سازد.

نکاتی درباره سیر

یک) خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می‌کند و با این کار از شدت و زحمت تنگی نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می‌شود.

دو) سیر برای درمان نسیان و فراموشی مفید است و موجب از بین رفتن کدورت ذهن می‌شود.

سه) گذاشتن سیر پخته در طی چندین روز بر روی میخچه و زگیل باعث رفع آنها می‌شود.

چهار) مصرف محدود سیر در پایان دوران بارداری باعث افزایش وزن جنین می‌شود.

پنج) سیر برای افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، مفید است زیرا که منبع عالی ید است.

شش) سیر برای سلامت قلب مفید است و با انواع بیماری‌های قلبی عروقی مقابله می‌کند.

هفت) آنتی اکسیدان قوی موجود سیر، رادیکال‌های آزاد را که باعث پیری و بیماری می‌شود خنثی می‌کند.

هشت) سیر با رقیق کردن خون مانع از لخته شدن خون می‌شود و در نتیجه احتمال بروز سکته را کاهش می‌دهد.

نه) زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می‌شود.

ده) بوی سیر با جویدن کاهو، جعفری یا خوردن شیر، سیب یا عسل رفع می‌شود. همچنین گذاشتن مقداری چای خشک در دهان و قورت دادن آن باعث از بین رفتن بوی سیر می شود. به خاطر بوی بد سیر از خواص سیر محروم نشوید!

جدول ارزش غذایی سیر

در این جدول ارزش غذایی، خواص سیر را به صورتی بسیار جزئی بررسی خواهیم کرد. به طوری تمام ریزمغذی های آن نیز مشخص است.

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی 149 کیلوکالری 7.5 %
کربوهیدرات 33.06 گرم 25 %
پروتئین 6.36 گرم 11 %
چربی کل 0.5 گرم 2 %
کلسترول 0 میلی گرم 0 %
فیبر خوراکی 2.1 گرم 5.5 %

ویتامین ها

نیاسین 0.700 میلی گرم 4 %
پیریدوکسین 1.235 میلی گرم 95 %
ریبوفلاوین 0.040 میلی گرم 3 %
تیامین 0.110 میلی گرم 8%
ویتامین (C) سی 31.2 میلی گرم 52 %
ویتامین (A) آ 9  یکای بین‌المللی 1 %
ویتامین (K) ایی 1.7 میکرو گرم 1.5 %
ویتامین (E) کا 0.08 میلی گرم 0.5 %

الکترولیت

سدیم 153 میلی گرم 10 %
پتاسیم 401 میلی گرم 8.5 %

مواد معدنی

کلسیم 181 میلی گرم 18 %
مس 0.299 میلی گرم 33 %
آهن 1.70 میلی گرم 21 %
منیزیم 25 میلی گرم 6 %
منگنز 1.672میلی گرم 73 %
فسفر 153 میلی گرم 22%
روی 1.160 میلی گرم 10.5 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا) 5 میکروگرم
زآگزانتین 16 میکروگرم

مقالات و پژوهش های مرتبط با سیر

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با خواص سیر را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید