بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص شاه توت + جدول ارزش غذایی

شاه توت، خواص شاه توت
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

شاه توت

شاه توت، فیت شیپ، بررسی خواص شاه توتشاه توت دارای رنگ قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است و می‌توان به صورت خام، پخته و یا مربا مصرف کرد. شاه توت ها دارای کالری پایینی بوده و منبع خوبی از ویتامین C و A و E و آنتی‌اکسیدان است. همچنین شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن است. این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند.

شاه توت از نظر طبیعت، سرد و خشک است و قابض.شاه‌توت عطش را فرو می‌ نشاند و اشتها را بیدار می ‌کند.

با توجه به وجود قند طبیعی فروکتوز در این میوه در صورت مصرف درست و به اندازه آن، برای افراد دیابتی نیز مفید بوده و حتی می ‌تواند جایگزین مناسبی برای مصرف قند باشد (از کجا بفهمیم دیابت داریم؟).

شاه‌توت طبیعتی سرد داشته، بازکننده گرفتگی ‌ها بوده و عوارض صفرا را از بین می ‌برد. شاه توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت ‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌ های وابسته به سن و سکته مغزی.

همچنین شاه توت برای تسکین زخم ‌های روده‌ای مناسب است. شاه‌توت، توت‌ فرنگی و عصاره آن ها به ‌طور موثری از رشد سرطان سینه و دهانه رحم جلوگیری می‌ کنند و به علاوه عصاره آن موثرترین عامل در کاهش رشد سلول ‌های سرطانی در سینه است. پژوهشگران به تازگی دریافتند با گنجاندن میوه‌هایی مانند شاه‌توت در رژیم غذایی خود می‌ توانند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و آن را تقویت کنند.

استفاده از جوشانده برگ‌ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می ‌شده است در برگ شاه‌توت ماده‌ ای ضد قند وجود دارد که می‌ تواند مرض قند را درمان کرده و قند خون را کاهش دهد. به همین دلیل می ‌توان از آن در صورت وجود قند در ادرار و معالجه دیابت استفاده کرد. در ضمن می‌توانید با 6 دمنوش مفید برای دیابت نیز آشنا شوید!

نکته مهم: یادتان باشد با وجود فواید شاه توت برای دیابت، بهرحال این ماده غذایی مفید دارای قند است و بیماران دیابتی باید به مقدار مناسب از آن استفاده کنند تا دچار افزایش ناگهانی قند خون نشوند. در این رابطه مطلب “آیا قند موجود در میوه‌ها برای دیابت مضر است؟” را بخوانید.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص شاه توت

بیماری های دهانی

غرغره ی آب شاتوت برای زخم ‌ها و جوش‌ های دهان مفید است و ورم حلق،درد گلو و تورم لثه را التیام می ‌بخشد.

بیماری های التهابی

خاصیت ضدالتهابی از دیگر فواید این میوه است که می‌ تواند برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید(درد مفاصل)‌ که این روزها بیشتر خانم‌ها را گرفتار کرده مفید باشد.

ضد سرطان

وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در شاتوت، «درجه ظرفیت جذب رادیکال‌های آزاد» آن را که یک شاخص اندازه‌گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.

نکاتی درباره شاه توت

یک) مصرف منظم این میوه فرآیند پیرشدن را کند می‌کند.

دو) شاه توت دارای خاصیت ضد باکتریایی است، که به بهبود شرایط اسهال ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند.

سه) خوردن شاه توت درد كمر را كاهش مي‌دهد (اگر کمردرد دارید، مطلب “درمان کمردرد با 10 عادت روزانه” را بخوانید).

چهار) برگ درخت شاه توت درمان كننده خنازير است (خنازير غده‌هاي سختي هستند كه زيرگردن، گلو، زير بغل و زير چانه ايجاد مي‌گردد كه گاهي تبديل به زخم عفوني مي‌گردند.

پنج) شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی قرار دارد که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مانند آنتوسیانین است.

شش) اگر شاه توت را با شکم پر بخورید، تولید گاز و نفخ می کند و  روی غذایی مانند ماست بخورید تولید اسهال میکند.

هفت) مرهم و ضماد ساییدۀ برگ درخت شاه توت با روغن زیتون جهت التیام زخم های پوستی و سوختگی آتش مفید است.

هشت) مصرف این میوه خوش طعم، بدن را ضد عفونی می کند و خون را تصفیه میکند.

نه) ضماد شاه توت به تنهایی و یا مخلوط با سرکه طبیعی می تواند ترکهای جلدی و ترک بین انگشتان و کف پا را از بین ببرد.

ده) برای درمان تب‌های متناوب می توانید جوشاندۀ ۴۰ تا ۸۰ گرم برگ درخت شاه توت در یک لیتر آب مصرف کنید.

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی 43 کیلوکالری 2 %
کربوهیدرات 9.61 گرم 7 %
پروتئین 1.39 گرم 2 %
چربی کل 0.49 گرم 2 %
کلسترول 0 میلی گرم 0 %
فیبر خوراکی 5.3 گرم 14 %

ویتامین ها

اسید فولیک 25میکروگرم 6 %
نیاسین 0.646 میلی گرم 4 %
پیریدوکسین 0.030 میلی گرم 2 %
تیامین 0.020 میلی گرم 2 %
ویتامین (C) سی 21 میلی گرم 35 %
ویتامین (A) آ 214 یکای بین‌المللی 7 %
ویتامین (E) ایی 1.17 میلی گرم 8 %
ویتامین (K) کا 19.8 میکرو گرم 16.5 %

الکترولیت

سدیم 1 میلی گرم 0 %
پتاسیم 162 میلی گرم 3%

مواد معدنی

کلسیم 29 میلی گرم 3%
مس 165میلی گرم 18%
آهن 0.62 میلی گرم 8 %
منیزیم 20 میلی گرم 5 %
منگنز 0.646 میلی گرم 3 %
روی 0.53 میلی گرم 5 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) 0 میکروگرم
کاروتن-β (بتا) 128 میکروگرم
زآگزانتین 118 میکروگرم

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۷ دیدگاه

  • این تصاویر که ارائه شده مربوط به تمشک هست و نه شاه توت!
    لطفا در ترجمه دقت کنید و حداقل اسامی علمی و حتی نامهای خارجی گیاهانی که معرفی میکنید رو هم بذارید تا خواننده حداقل با مراجعه به اصل نام علمی یا زبان اصلی بتواند متوجه شود که آیا مثلا اینجا در باره ی تمشک صحبت شده و نام اشتباه گذاشته شده یا این که در مورد شاه توت بوده و عکسها اشتباه انتخاب شده اند
    توضیح اینکه که تمشک با نام علمی جنس Rubus (گونه های متعدد) و نام انگلیسی Raspberry شناخته می شود و
    شاه توت با نام علمی گونه Morus nigra و نام انگلیسی Black mulberry شناخته میشود.

    • با سلام
      ممنون از انتقاد سازندتون
      برخی از این مطالب کمی قدیمی هستن و در لیست بروزرسانی هستن. به امیدخدا و با زحمت تیم تحریریه مجله فیت شیپ، به زودی اشکالاتی که دارن برطرف میشه
      باز هم سپاس از همراهی و انتقاد سازندتون

دیدگاهی بگذارید