بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص طالبی

طالبی، خواص طالبی
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

طالبی

طالبی، فیت شیپ، بررسی خواص طالبیطالبی یكی از بهترین منابع ویتامینA است و مملو از بتا كاروتن است كه در بدن تبدیل به ویتامینA می شود. در یك فنجان آب طالبی فقط 56 كالری انرژی وجود دارد که 129% نیاز روزانه ما به ویتامینA را تامین می كند كه تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است. طالبی یكی از غنی ترین میوه های حاوی ویتامینC است. طالبی علاوه بر ویتامین هایA وC حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین هایB6،B3،B5  وB1 است.

از آنجایی که کلسترول، فشار خون و هموسیستیین بالا، زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی هستند، مصرف طالبی به دلیل دارا بودن مواد مغذی که برای کنترل این سه فاکتور مورد نیاز هستند، مفید بوده و در حفظ سلامت قلب موِثر شناخته شده است. مصرف یک لیوان آب طالبی در روز به میزان ۲۵ درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می دهد. در ضمن، یک طالبی متوسط ۵ گرم از ۲۵ گرم فیبر مورد نیاز بدن را فراهم می کند که موجب کاهش کلسترول بالای خون می‌شود.

طالبی حاوی فیبرهای حلّالی مثل پکتین است که نقش مهمی در هضم غذا را دارند. این فیبرها آب را جذب کرده و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به این ترتیب عبور آن‌را از روده‌ها آسان می‌کند. اگر دچاریبوست موقت شده‌اید به طالبی اعتماد کنیدالبته توجه داشته باشید که در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید. تحمل فیبرهای موجود در طالبی در افراد مختلف متفاوت است.

ویتامین c بالایی که در طالبی وجود دارد به همراه بتاکاروتن، احتمال بروز سرطان هایی نظیر سرطان ریه، پستان، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد کاهش می دهد. این دو ماده مغذی (ویتامین C و بتاکاروتن) با فعالیت آنتی اکسیدانی که دارند، از فعالیت تخریبی رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و مانع تشکیل غدد سرطانی می شوند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص طالبی

بیماری های نقرس و رماتیسم

كسانی كه مبتلا به نقرس و رماتیسم می‌باشند سعی كنند در فصل تابستان مقداری طالبی هر روز میل كنند.

مادران باردار

متخصصان توصیه میکنند که مادران باردار به منظور جلوگیری از هموروئید و تامین پروتئین مورد نیاز بدن از طالبی استفاده کنند.

افزایش طول عمر

خوردن نان و طالبی در تابستان باعث افزایش طول عمر می‌شود.

 

نکاتی درباره طالبی

یک) کسانی که مرض قند دارند باید در خوردن طالبی احتیاط  کنند و یا آن را مصرف نکنند.

دو) کسانی که ورم معده دارند، نباید در مصرف طالبی زیاده روی کنند.

سه) طالبی، ادرارآور، نرم كننده (ملیّن) و موجب طراوت و شادابی پوست بدن است.

چهار) خوردن طالبی، بعد از غذا برای درمان كم خونی مفید است.

پنج) مصرف طالبی برای كسانی كه مبتلا به یبوست و بواسیر هستند، مفید است.

شش) گوشت طالبی برای تسكین سوختگی و یا درمان ورم پوست موثر است.

هفت) طالبی میوه ای اشتها آور است و تشنگی را در تابستان تسكین می دهد.

هشت)محققان معتقدند، میوه‌هایی که پتاسیم بالایی دارند نظیر طالبی، موز و پرتقال از بروز نارسایی قلبی و عروقی جلوگیری می کنند.

نه)  بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می‌شود.

ده) اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید از آب طالبی غافل نشوید. این میوه حاوی مواد مغذی و معدنی است که می‌تواند به شما در ترک سیگار و بازیابی بدن در رهایی از نیکوتین کمک کند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسیارزش غذاییدرصد مصرف مجاز روزانه
انرژی34 کیلوکالری1.5 %
کربوهیدرات8.6 گرم6.5 %
پروتئین0.84 گرم1.5%
چربی کل0.19 گرم1 %
کلسترول0 میلی گرم0 %
فیبر خوراکی0.9 گرم2.25%

ویتامین ها

اسید فولیک21 میکروگرم5%
نیاسین0.734 میلی گرم4.5 %
پیریدوکسین0.072 میلی گرم5.5 %
ریبوفلاوین0.026 میلی گرم2 %
تیامین0.017 میلی گرم1 %
ویتامین (E) ایی0.5 میلی گرم0.5 %
ویتامین (K) کا2.5 یکای بین‌المللی2 %

الکترولیت

سدیم1 میلی گرم0 %
پتاسیم267 میلی گرم6 %

مواد معدنی

کلسیم9 میلی گرم1 %
مس41 میلی گرم4.5 %
آهن0.21 میلی گرم2.5 %
منیزیم12میلی گرم3 %
منگنز0.041 میلی گرم2 %
روی0.18 میلی گرم1.5 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا)2020 میکروگرم
کاروتن-β (بتا)1 میکروگرم
زآگزانتین26 میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با طالبی

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید