بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز ، فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

لوبیا سبز

لوبیا سبز ، فیت شیپلوبیا گیاهی است از تیره بقولات ، علفی که برگهای آن سبز رنگ ، پهن ، بزرگ و نوک تیز است. لوبیای تازه جوانه زده، دارای ویتامین‌های گوناگون است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از انواع ویتامین B ویتامین C ویتامین D. بنابراین فواید چنین لوبیایی خیلی بیش از لوبیای خیس نشده وجوانه نزده می‌باشد. لوبیا برای مبتلایان به رماتیسم، اختلال فشارخون و بیماری‌های کلیوی خوراک سودمندی به شمار می‌رود. اما بعلت سرشار بودن از کربوهیدرات نشاسته، اشخاص چاق و مبتلایان به بیماری قند (دیابت) باید از مصرف زیاد آن پرهیز کنند.

لوبیا ادرار آور است، درمان کننده ناراحتی‌های دستگاه ادراری از جمله سنگ کلیه است، سینه و ریه را نرم می‌کند، کلسترول خون را پایین می‌آورد، ضد سرطان است و برای رفع بیماری‌های قلبی مفید است، یبوست را برطرف می‌کند و برای درمان زخم مفید است و تنها مصرف آن به کسانی که مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و اثنی‌عشر دارند یا دچار دردهای شکمی پس از مصرف آن می‌شوند و همچنین مبتلایان به دیابت و نقرس و کسانی که تحت رژیم‌های لاغری قرار دارند، توصیه نمی‌شود.

نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد و یک ماده ضدباکتری مناسب محسوب می‌شود. به علاوه، لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازند. فراموش نکنید که لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد.

لوبیای سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و از این نظر یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود. یادتان باشد که این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد. آمینواسید فراوان موجود در لوبیاچیتی آن را به یک منبع خوب و عالی برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انواع گوشت‌ها تبدیل کرده است. بنابراین، شما می‌توانید گاهی هم از این نوع لوبیا به جای گوشت در برنامه‌ غذایی‌تان کمک بگیرید! یادتان باشد که لوبیای چیتی از نظر مقدار فیبر بر سایر لوبیاها برتری دارد.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص لوبیاسبز

قوای جنسی

لوبیای پخته، تقویت کننده قوای جنسی است و میل به آمیزش را فزونی می دهد.

اختلالات عصبی

لوبیا، تقویت کننده دستگاه عصبی و درمان کننده عصبانیت، افسردگی و خستگی روحی است.

درد مفاصل

جوشانده میوه لوبیا، درمان کننده ورم و درد مفاصل، روماتیسم، نقرس، سیاتیک و لمباگو می باشد.

 

نکاتی درباره لوبیاسبز

یک) خوراك لوبيا باعث كم شدن كلسترول خون و باعث تقويت حافظه مي‎گردد.

دو) خوردن خوراک لوبیا از سقط شدن جنین جلوگیری می کند و همچنین نطفه و رحم را تقویت میکند، کسانی که قصد بارداری دارند خوردن لوبیا را فراموش نکنند.

سه) لوبيا از رقيق شدن خون جلوگيري مي‎كند و مقاومت بدن را در مقابل بيماري‎هاي عفوني بالا مي‎برد.

چهار) خوردن لوبيا به خاطر ماده اينوزيت آن باعث جلوگيري از ريزش مو مي‎شود.

پنج) مادراني كه در دوران بارداري و دوران شيردهي در غذاي خود لوبيا را قرار مي‎دهند باعث بلندشدن قد كودك مي‎گردد.

شش) همچنین افرادی که از مشکلات گوارشی پس از صرف حبوبات رنج می‌برند، می‌توانند از یک استکان عرق نعناع یا عرق رازیانه استفاده کنند.

هفت) لوبیا به علت این که دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای ترکیبات شیمیایی استروژن گیاهی است برای پیشگیری از سرطان سینه اثرات مفیدی دارد و فعالیت استروژن سرطان‌زای بدن را متوقف می‌کند.

هشت) این ماده غذایی همچنین حاوی ویتامین E است که نوعی آنتی‌اکسیدان به شمار می‌آید، وجود این ویتامین از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای رفع علایم پیش از قاعدگی هم مفید است.

نه) کسانی که به بیماری نقرس دچارند یااورهٔ خونشان بیشتر از حد طبیعی است به علت وجود پروتئین نسبتاً زیاد در لوبیا باید در مصرف آن احتیاط کنند و از لوبیای سبز استفاده کنند.

ده) لوبیا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگونی از جمله فسفر، پتاسیم، آهن، ویتامین‌‌‌B و C است که وجود این مواد معدنی به آن خاصیت کاهش دهندگی فشارخون بخشیده است.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسیارزش غذاییدرصد مصرف مجاز روزانه
انرژی50 کیلوکالری2.5 %
کربوهیدرات12.18 گرم9 %
پروتئین1.00 گرم2 %
چربی کل0.30 گرم3 %
کلسترول0 میلی گرم0 %
فیبر خوراکی1.60 گرم4 %

ویتامین ها

اسید فولیک8 میکروگرم2 %
نیاسین0.400 میلی گرم2.5 %
پیریدوکسین0.044 میلی گرم3.5 %
ریبوفلاوین0.040 میلی گرم3 %
تیامین0.030 میلی گرم2.5 %
ویتامین (C) سی43 میلی گرم43 %
ویتامین (A) آ1283 یکای بین‌المللی2.5 %

الکترولیت

سدیم3 میلی گرم0.2 %
پتاسیم179 میلی گرم4 %

مواد معدنی

کلسیم16 میلی گرم1.6 %
مس0.104 میلی گرم11.5 %
آهن0.32 میلی گرم4 %
منیزیم9 میلی گرم2 %
منگنز0.112 میلی گرم5 %
فسفر15 میلی گرم2 %
روی0.10 میلی گرم0.1 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا)0 میکروگرم
کاروتن-β (بتا)770 میکروگرم
زآگزانتین85 میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با لوبیا سبز

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

درباره ما

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید

شیر در تلگرام