کانال تلگرام نیتاوا فیت
بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص پرتقال

خواص پرتقال , فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

پرتقال

خواص پرتقال , فیت شیپ

خواص پرتقال , فیت شیپ

پرتقال میوه‌ای از خانواده مرکبات می‌باشد. درخت آن همیشه سبز است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می‌رسد. معروف ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می‌باشد. بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروفترین مکان‌های پرورش آن درجهان می‌باشد که پرتغال بیروتی آن نیز معروف است.

پرتقال یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C می‌باشد. البته باید دقت کرد که ویتامین C در اثر سرما و گرمای زیاد از بین می‌رود. اسانسی که از گلهای پرتقال گرفته می‌شود بنام روغن نرولی Neroli Oil معروف است که دارای بوئی بسیار مطبوع بوده و خیلی گران است و در عطر سازی از آن استفاده می‌شود.
پرتقال در ابتدا در آسیای جنوب‌شرقی، هند شمالی و جنوب چین کاشته شده و حدود ۲۵۰۰ قبل از میلاد مسیح برای اولین بار برداشت شده است. در قرن یکم بعد از میلاد، رومی‌ها درختان جوان پرتقال را از هند به روم آوردند. در قرن یکم بعد از میلاد بود که پرتقال در افریقا شروع به رشد نمود. کریستف کلمب بذر پرتقال را در ۱۴۹۳ به جزایر قناری اسپانیا برده و در آنجا کاشت. تا ۱۵۱۸، پاناما و مکزیک هم با پرتقال آشنا شده بودند و کمی بعد برزیل شروع به کاشت پرتقال نمود. اولین درختان پرتقال امریکا در ۱۵۱۳ در فلوریدا کاشته شد.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص پرتقال

اختلالات تنفسی

پرتقال دستگاه تنفس را تقویت می نماید .

دم کرده برگ پرتقال ، تنگی نفس ، اختلالات ریوی و سرفه های مزمن را درمان می کند.

آب پرتقال توام با آب جوش و کمی شکر ، زکام و گریپ را درمان می کند.

درمان زخم

ضماد پرتقال پخته ، موجب التیام زخمها و جراحات سطحی می گردد.

ضد عفونی

اسانس موجود در پرتقال ، یک ضد عفونی کننده ی عمومی است و در تهیه ی دارو های شیمیایی ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

از اسانس پرتقال در لوازم بهداشتی نیز استفاده می شود.

اختلالات عصبی

دم کرده برگ پرتقال توام با عسل ، بر طرف کننده حالات عصبی ، بی خوابی ، سردرد ، میگرن ، درد های عصبی و سایر اختلالات عصبی می باشد.

تقویت عمومی

پرتقال به علت دارا بودن مواد حیاتی لازم برای رشد و نمو و نیز مواد جلوگیری کننده از بروز اختلالات جسمی و روحی ، تقویت کننده مناسبی برای جسم و روح می باشد. به خصوص از بروز بیماری های اسکوربوت و راشیتیسم جلو گیری می نماید.

 

نکاتی درباره پرتقال

یک) آب پرتقال مقوی معده می‎باشد، برای ناراحتی های صفرایی مفید و جبران كننده كمبود ویتامین C در بدن است.

دو) ادرار آور و ضد قی و ضد سم  است و خون را تصفیه می‌كند و تشنگی را فرو می‌نشاند.

سه) پرتقال در پرورش اندام و رشد ماهیچه‌ها بسیار مفید است.

چهار) پرتقال با گوشت و ماهی سازگار نیست.

پنج) كسانی كه سرما خورده‌اند باید روزی سه عدد پرتقال بخورند.

شش) پرتقال كاهش دهنده كلسترول است.

هفت) آب پرتقال به اضافه عسل برای كسانی كه درد مفاصل دارند نوشیدنی خوبی است.

هشت) دندانها را تقویت می‌كند.

نه) كسانی كه می‌خواهند ناخنهای سالم، موهای زیبا، دندانهای براق و استخوانهای محكم داشته باشند خوردن پرتقال را فراموش نكنند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسیارزش غذاییدرصد مصرف مجاز روزانه
انرژی47 کیلوکالری2.5 %
کربوهیدرات11.75 گرم9 %
پروتئین0.94 گرم1.5 %
چربی کل0.12 گرم0.5 %
کلسترول0 میلی گرم0 %
فیبر خوراکی2.40 گرم6 %

ویتامین ها

اسید فولیک30 میکروگرم7.5 %
نیاسین0.282 میلی گرم2 %
اسید پانتوتنیک0.250 میلی گرم5 %
پیریدوکسین0.060 میلی گرم4.5 %
ریبوفلاوین0.040 میلی گرم3 %
تیامین0.100 میلی گرم8 %
ویتامین (C) سی53.2 میلی گرم90 %
ویتامین (A) آ225 یکای بین‌المللی7.5 %
ویتامین (E) ای0.18 میلی گرم1 %
ویتامین (K) کا0 میکروگرم0 %

الکترولیت

سدیم0 میلی گرم0 %
پتاسیم169 میلی گرم3.5 %

مواد معدنی

کلسیم40 میلی گرم4 %
مس39 میلی گرم4 %
آهن0.10 میلی گرم1 %
منیزیم10 میلی گرم2.5 %
منگنز0.024 میلی گرم1 %
روی0.08 میلی گرم1 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا)71 میکروگرم
کاروتن-α (آلفا)11 میکروگرم
کریپتوزانتین-β (بتا)116 میکروگرم
زآگزانتین129 میکروگرم
لیکوپن0 میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با پرتقال

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
خواص پرتقال
امتیازدهی نویسنده
51star1star1star1star1star

درباره ما

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۳ دیدگاه

    • بهتره متخصصی که این ویتامین رو براتون تجویز کرده، بر اساس نوع نیاز شما و هدفی که از تجویز داشته زمان دقیقش رو تعیین کنه. اما یکی از زمان های مناسب و رایج که اغلب متخصصان برای ویتامین c توصیه می کنند، حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قبل ناهار هست

دیدگاهی بگذارید

شیر در تلگرام