فروشگاه آریا مکمل
تغذیه نکات تغذیه

خواص چای و ۶ نکته مهم درمورد آن که نمیدانید

چای از نوشیدنی های سنتی ما ایرانیان است و در طول روز به مراتب آن را مصرف میکنیم بدون آن که خواص چای را بدانیم. خواص چای و 6 نکته مهم درمورد آن را در مجله فیت شیپ بخوانید
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

از دیرباز تاکنون چای ازجمله نوشیدنی‌های محبوب و پرمصرف به‌حساب می‌آید. این نوشیدنی به‌خصوص در آسیا و کشورهایی مثل ایران و چین طرفداران زیادی دارد. افرادی که چای می‌نوشند هرچند که از خواص چای اطلاعی ندارند، معمولاً احساس رضایتی از مصرف آن دارند، با نوشیدن چای انرژی می‌گیرند و سر حال می‌شوند.

حرف و حدیث پیرامون فواید و مضرات چای بسیار است. در این مقاله سعی کردیم چند نکته مفید که در مورد چای شاید ندانید را برایتان گردآوری کنیم. این 6 نکته از خواص چای از طرف فیت شیپ تقدیم به شما.

1. چای برای سلامت قلب مفید است؟

شاید اولین فایده چای که بتوان به آن اشاره کرد سلامت آن برای قلب باشد، به جهت خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای.

شواهد در تحقیقات نشان می‌دهند چای سیاه در جلوگیری از بروز حملات قلبی مؤثر است. علاوه بر آن، چای سبز با کاهش چربی خون، کاهش کلسترول بد و البته افزایش کلسترول خوب، نقش مفیدی در سلامت سیستم قلب و عروق خواهد داشت.

البته اگر تمایل دارید با غذاهایی که برای قلب مفید هستند بیشتر آشنا شوید، حتما مقاله “برای کاهش بیماری‌های قلبی چه غذایی بهتر است” را بخوانید.

2. آیا چای در پیشگیری از سرطان مؤثر است؟

در رابطه با ارتباط چای و سرطان تحقیقات بسیار محدودی انجام گرفته و گاهی اوقات نتایج متناقضی به‌دست آمده است؛ از این‌رو تأثیر مثبت چای بروی سرطان خیلی ثابت شده و قطعی نیست؛ اما با این حال برخی ترکیبات پلی‌فنل موجود در چای مانند کاتچین، ممکن است در جلوگیری از سرطان مؤثر باشند.

3. خواص چای به سلامت دهان و دندان نیز مربوط می‌شود؟

محققان ژاپنی در تحقیقات خود دریافتند که روزانه یک فنجان چای سبز، می‌تواند احتمال از دست دادن دندان‌ها را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

علاوه بر این، در تحقیقات دیگر، این‌طور مشاهده شده که چای با کاهش PH سطح دندان‌ها، رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

یک دلیل احتمالی دیگر در رابطه با نقش چای و سلامت دهان و دندان، محتوای فلوراید آن است.

 

چای با توجه به ترکیباتی که دارد می تواند برای سلامت قلب، دهان و دندان و حتی لاغری مفید باشد - مجله فیت شیپ

4. آیا چای در کاهش وزن و لاغری مؤثر است؟

چای حاوی ترکیباتی مانند کافئین، اپی‌گالوکتشین گالات و پلی‌فنول‌ها مانند کاتچین است که می‌توانند کمک کننده به کاهش وزن باشند.

البته ناگفته نماند تأثیر این ترکیبات موجود در چای، صرفاً به‌عنوان یک کمک کننده به لاغری در نظر گرفته می‌شود، لذا لازمهٔ اول کاهش وزن، رژیم لاغری مناسب، فعالیت و همچنین اصلاح سبک زندگی است. افراط در مصرف چای و سایر موادی که به‌عنوان کاهش‌دهنده وزن شناخته می‌شوند اصلاً توصیه نمی‌شود و می‌تواند عوارضی را موجب شما کند.

5. محتوای کافئین چای چگونه است؟

محتوای کافئین چای بستگی زیادی به نوع آن دارد. به‌طور معمول بازهٔ کافئین چای بین 20 الی 90 میلی‌گرم در 8 انس است. این مقدار به‌طور میانگین حدود کمتر از نصف محتوای کافئین قهوه است.

6. آیا می‌توانیم پس از صرف غذا چای بنوشیم؟

چای حاوی ترکیباتی است که درزمینهٔ جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد می‌کنند. ازاین‌رو توصیه می‌شود در مصرف چای پس از غذا خودداری کرده و حداقل یک ساعت پس از غذا فاصله قرار دهید و سپس چای بنوشید.

این مورد مخصوصاً در مورد بانوان که معمولاً با مشکل فقر آهن روبرو هستند بسیار مهم است.

چای بنوشید اما در مصرف آن افراط نکنید

در این مقاله نکاتی پیرامون خواص چای آموختید. فوایدی از چای که شاید تاکنون به گوشتان نخورده و نمی‌دانستید؛ اما همان‌طور که گفته شد افراط در مصرف هر چیزی -حتی مفید- می‌تواند شما را دچار مشکلاتی نماید.

از طرفی در ایران چای به‌عنوان نوشیدنی اول و بی رقیبی استفاده می‌شود. اگر مصرف چای شما بیش از حد است، بهتر است مصرف آن را متعادل سازید و دمنوش‌های گیاهی مفید دیگری مانند گل گاو زبان را نیز در برنامه خود قرار دهید. در این صورت از خواص چای بهترین استفاده را برده‌اید.

 

منبع: www.eatright.org: The Health Benefits of Tea

 

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید