تغذیه تغذیه ورزشی

خواص کره بادام زمینی برای بدنسازان

عکس ظرفی از کره بادام زمینی که به دلیل وجود کربوهیدارت و پروتئین و کالری فراوان، نقش موثری در عضله سازی برای بدنسازان دارد.- فیت‌شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

بدنسازان به دنبال استفاده از پروتئین‌ها و شیک‌ها همراه با مکمل‌های غذایی برای حجیم سازی عضلات هستند. رژیم غذایی سخت با مقدار زیادی گوشت و غلات کامل نیز نقش اساسی در بدنسازی دارد.

کره بادام زمینی یکی از غذاهایی است که بعضی از مردم به دلیل محتوای بالای کالری آن، از مصرف آن می‌پرهیزند، اما حقیقت این است که استفاده از کره بادام زمینی گاهی می‌تواند مفیدتر از بعضی از مکمل‌های موجود در بازار برای بدنسازان باشد.

آنچه در این مقاله از مجله فیت‌شیپ می‌خوانید:

  • مواد مغذی موجود در کره بادام زمینی
  • فواید استفاده از کره بادام زمینی برای بدنسازان
  • چگونگی مصرف کره بادام زمینی در طول روز

مواد مغذی موجود در کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی تعداد زیادی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت عضله است. همچنین پروتئینی برابر با انواع گوشت‌ها را ارائه می‌دهد. همراه با این پروتئین، بدن شما مقادیری از مس، منیزیم، فسفر و پتاسیم را جذب می‌کند. این مواد معدنی برای سلامت قلب مفید و ضروری هستند.

1. چربی

بدنسازان باید به ازای هر 1 کیلوگرم وزن خود، روزانه حدود نیم گرم چربی، مصرف کنند که حدود یک سوم آن باید از چربی‌های غیر اشباع تشکیل شود.

کره بادام زمینی حاوی حدود ۳۵ گرم چربی غیر اشباع به ازای هر ۱۰۰ گرم است.

2. پروتئین

مصرف پروتئین برای بدنسازان بسیار مهم است، زیرا به ساخت و ترمیم رشته‌های عضلانی آنها کمک می‌کند و نقش مهمی در انتقال مواد مغذی در بدن دارد.

پیشنهاد مطالعه : اگر می‌خواهید در مورد میزان پروتئین مورد نیاز بدنسازان بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله “3 نکته مهم درمورد پروتئین” که قبلا در این سایت منتشر شده است را، مطالعه کنید.

کره بادام زمینی حاوی حدود ۲۵ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم است که فقط کمی کمتر از محتوای پروتئینی مرغ یا گوشت گاو می‌باشد، با این حال چون کره بادام زمینی کالری زیادی دارد، شما نباید از آن به عنوان منبع اصلی پروتئین استفاده کنید.

توصیه می‌شود در هر وعده غذایی یک تا دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی همراه با غذا میل کنید.

3. کالری

کره بادام زمینی کالری بسیار زیادی دارد و بسته به برند و نام تجاری آن می‌تواند بیش از ۶۰۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم داشته باشد. حتی یک قاشق غذاخوری از آن بیش از ۲۵۰ کالری برای شما به ارمغان می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه:  انواع ویتامین‌های محلول در چربی و عوارض کمبود هرکدام از آنها در بدن

اگر برای افزایش وزن تلاش می‌کنید، مصرف کره بادام زمینی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فواید استفاده از کره بادام زمینی برای بدنسازان

کره بادام زمینی علاوه بر سلامت قلب و کاهش کلسترول، پس از جراحت‌های مختلف به ترمیم عضله کمک می‌کند.

اگر شما یک بدنساز هستید و نیاز به کاهش وزن دارید، توصیه می‌شود از کره بادام زمینی استفاده کنید، زیرا بیشتر از رژیم‌های غذایی لاغری شما را سیر نگه می‌دارد.

کره بادام زمینی همچنین حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری دیابت، می‌توانید مقاله ” دیابت چیست؟ ” را که قبلا در این سایت منتشر شده است، مطالعه کنید.

بدنسازان به منظور حفظ سلامتی و تمرینات ورزشی در سطوح بالا نیاز به رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند. همانطور که می‌دانید در بدن ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل فعالیت بالا رادیکال‌های آزاد بسیاری تولید می‌شود که خطر سکته را افزایش می‌دهد. کره بادام زمینی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است که به محافظت در مقابل آسیب‌های سلولی از رادیکال‌های آزاد در خون کمک می‌کند. همچنین حاوی مقادیر زیادی چربی غیر اشباع است که با کاهش خطر ابتلای بیماری‌های قلبی همراه است.

چگونگی مصرف کره بادام زمینی در طول روز

عکس تکه نانی که روی آن کره بادام زمینی است که به همراه مربا، می تواند به عنوان صبحانه جهت افزایش عضله سازی در بدنسازان مصرف شود.- فیت‌شیپ

این ماده غذایی، در حالی که کالری زیادی دارد اما با چربی‌ها و پروتئین‌های سالم اشباع شده است.

مقدار مصرف شما به عوامل مختلفی مانند اهدافتان، سطح فعلی عملکرد و … بستگی دارد.

یک بدنساز سبک وزن که حداقل 90 کیلوگرم وزن دارد، باید روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم پروتئین مصرف کند. شما می‌توانید مقداری از پروتئین روزانه خود را از این کره تأمین کنید.

1. کره بادام زمینی به عنوان میان وعده قبل از تمرین

یک میان وعده قبل از تمرینات ورزشی باید حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات برای تأمین انرژی سریع و مقادیر کمی پروتئین برای کمک به ساخت و ترمیم بافت عضلانی و تنظیم انتشار گلوکز در خون باشد. برای مثال یک موز به همراه دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی میان وعده مناسبی است.

پیشنهاد مطالعه:  خواص جینسینگ برای سلامت و زیبایی+روش مصرف

2. افزایش عضله سازی با کره بادام زمینی و مربا در صبحانه

برای اکثر مردان عضلانی جهان هیچ رژیم عجیب غریبی وجود ندارد، در عوض مصرف هزاران هزار کالری مورد توجه است. یک راه قابل دستیابی و آسان برای رسیدن به این مقدار از کالری را به شما معرفی می‌کنیم.

کره بادام زمینی و مربا را روی نان تست بمالید و سپس مانند دوران کودکی با لذت میل کنید تا ماهیچه‌های خود را شارژ کنید. مصرف فروکتوز موجود در مربا انرژی را فوراً تأمین می‌کند و مصرف کره بادام زمینی انرژی را برای چند ساعت فراهم می‌کند.

بمب‌های پروتئینی کره بادام زمینی، رشد عضله‌های شما را افزایش می‌دهند. گاهی اوقات دیگر نمی‌توانید پس از تمرینات ورزشی خود شیک و یا اسموتی بخورید، این در حالی است که باید برای بهینه‌سازی رشد ماهیچه‌ای یک دوز خوب پروتئین را در عرض یک یا دو ساعت پس از تمرین مصرف کنید.

برای اینجور مواقع دستور بمب پروتئینی به کمک شما می‌آید.

3. طرز تهیه بمب پروتئینی

مواد لازم:

  • 2 فنجان کره بادام زمینی
  • ۲ اسکوپ پودر شکلاتی پروتئین وی
  • یک چهارم فنجان شیره خرما یا انگور
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل
  • ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان

طرز تهیه:

در یک کاسه بزرگ تمام مواد تشکیل‌دهنده را مخلوط کنید و خوب به هم بزنید. هنگامی که مواد به خوبی مخلوط و نسبتاً سفت شدند، آن‌ها را به شکل گلوله‌های کوچک در بیاورید و درون فویل و یا زرورق بپیچید. سپس آن‌ها را فریز کنید و پس از ۲ ساعت نوش جان کنید.

اگر علاقه‌ای به کره بادام زمینی ندارید، باید مقدار زیاد چربی را از منابع دیگری مانند گوشت قرمز، آووکادو، روغن زیتون و آجیل به دست آورید.

آگاه باشید که برخی از کره‌های بادام‌زمینی حاوی مقادیر زیادی از نمک، قند و روغن‌های هیدروژنه هستند.

:References
1. www.acefitness.org:6 Great Pre-workout Snacks
2. Mayo Clinic (2010). Eating and Exercise: 5 Tips To Maximize Your Workouts.
3. Sports, Cardiovascular and Wellness Nutrition (2009). Eating Before Exercise: Nutrition Fact SheetEating Before.
4. www.menshealth.co.uk:Spread Extra Muscle With Peanut Butter And Jelly For Breakfast
5. www.menshealth.co.uk:These Peanut Butter Protein Bombs Will Make Your Muscles Grow
6. www.livestrong.com:How to Determine Protein Requirements
7. Bodybuilding.com: Peanut Butter; A Super Sports Food
8. "Beginner Triad Athlete"; Nancy Clark; Peanut Butter; A Super Food; Nov. 2004
9. Health Guidance: Peanut Butter Nutrition; Jonathan Pitts
10. ?www.livestrong.com:How Much Protein Should I Take to Gain Weight
11. Peanuts/ Peanut Butter; The 150 Healthiest Foods of Earth, page 153; by Jonny Bowden
12. Body Ecology: The 6 Benefits of Monounsaturated Fats (MUFAs)
Body For Life 2: Incomplete vs. Complete Proteins


درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۱۷ دیدگاه

  • من پوست چربی دارم و مواد غلیظ بهتره که نخورم چون جوش میزنه هم صورتم و هم پشتم. کره بادوم زمینی هم که گفتین خیلی پروتئین داره و به نسبت قیمتش ماده غذایی با ارزشیه ولی من نمیدونم دقیقا چطوری مصرف کنم که اون مشکل برام پیش نیاد؟! ممنون از مطلب خوبتون

    • بهتره مشکل پوستی که دارید رو ریشه‌ای حل بکنید. پیشنهاد میکنم به متخصص پوست مراجعه کنید تا اول مشکل دقیق شما مشخص بشه

  • نوشته بودید با مربا بخوریم. مربا چون شکر زیادی توش هست مشکل ساز نیست؟ چون میخوام شکم و پهلوها رو آب کنم. تو ذهنم اینطوریه که دور شکر و هرچیزی که از شکر تشکیل شده رو خط بکشم!!!!

    • سلام روزتون بخیر
      بله کاملا درست میگید اگر مقاله رو بادقت مطالعه کرده باشید نوشته شده برای عضله سازی و افزایش حجم. نه کاهش وزن

      • ممنون. یه سوال دیگه میتونم بپرسم؟ من دنبال اینم که این یه ذره زیرشکم و پهلوهام رو آب کنم. بعد از ناهار عادت دارم که بخوابم. اینکه با شکم پر میخوابم چقدر بده؟؟ همش تو ذهنم اینه که الان همه ی چیزایی که خوردم تبدیل به چربی میشه و تمام باشگاه رفتنم هدر میره. و چون عادت کردم که حتما ظهرها بخوابم میخواستم بپرسم این طرز فکری که بعد از ناهار با شکم پر بخوابم شکم و پهلو میارم درسته یا نه، یک ساعت خواب خیلی مهم نیست.

        • دلیل اینکه کارشناسان تغذیه معتقدند فرد پس از صرف غذا بلافاصله نباید بخوابه به این دلیله که فرایند هضم غذا با خوابیدن دچار اختلال میشه. اما اینکه تمام غذایی که خوردید با خواب ظهر به پهلو و شکم تبدیل شه حداقل تا الان در موردش مطالعه ای صورت نگرفته.

    • سلام روزتون بخیر… کره بادام زمینی بیشترش چربی هست و کمی پروتئین داره و هر دوقاشق غذاخوری معادل یک واحد هستش. برای افزایش وزن با کره بادام زمینی باید خیلیی مصرف کنید درحالیکه باید ظرفیت بدنتون رو هم بسنجید. اما برای افزایش وزن ما مصرف منابع غنی از پروتئین مثل مرغ، ماهی و … رو پیشنهاد میدیم. اتفاقا در همین مجله مقاله های بسیاری در این زمینه نوشته شده که من به عنوان مثال ۱۱ راهکار برای افزایش وزن طبیعی رو براتون میفرستم. خودتون در صورت تمایل مقاله های مرتبط دیگر رو نیز مطالعه کنید.

    • سلام من میخوام وزنم زیاد شه و حجم بگیرم ۲۰ سالمه قدم ۱۸۰ و وزنم ۶۲ دنباله یه برنامه میگردم ولی نمیدونم‌ کدومش خوبه اهل ورزشم هستم زیاد فقط نمیدونم جی بخورم در کنار ورزش… میان وعده چه چیزایی بخورم .ممنون میشم راهنمایی کنید

      • سلام روزتون بخیر
        اتفاقا در همین مجله چندین مقاله درمورد افزایش وزن منتشر شده که من لینک یکی از اونهارو براتون میفرستم. ۱۱ راهکار برای افزایش وزن طبیعیعلاوه بر مطالبی که مطالعه میکنید مقدار و زمان مصرف مواد غذاییه که حائزاهمیته و این بر اساس شرایط شما توسط متخصص تغذیه تعیین میشه. برای دریافت راهنمایی و مشاوره برای برنامه غذایی میتونید با شماره ۰۹۳۷۸۱۵۲۰۸۳ تماس بگیرید یا از طریق تلگرام به همین شماره پیام بدید. همکاران من راهنماییتون میکنند.

  • سلام و وقت بخیر من اندام خوبی دارم ولی به دلیل نوع کاری که دارم زیاد می شینم و کمی شکم و پهلو آوردم و هر شب یک لیوان معجون موز و کره بادام زمینی و شیر و پودر نارگیل پودر جوانه جو و گندم استفاده می کنم آیا این معجون باعث ایجاد چربی شکمی می شود ؟؟؟
    کربوهیدرات را تا جایی که امکان دارد از برنامه غذایم حذف کردم اما دوست ندارم صورتم لاغر بشه که خب متاسفانه صورتم خیلی لاغر شده
    لطفا منو راهنمایی کنید
    با تشکر

    • سلام وقت شماهم بخیر
      وعده آخر شب شما خیلی پر کالری هست. کره بادام زمینی علاوه بر پروتئین، چربی هم داره و مواد دیگه هم شامل کربوهیدرات هستند.
      درمورد سوال دومتون هم برای پرشدن صورت میتونید از ترکیب هویج و گوجه بخارپز استفاده کنید ولی توجه کنید که این ترکیب سالم یک شبه جواب نمیده و باید کمی صبور باشید.
      با تشکر از حسن توجه شما

  • سلام
    من تقریبا ۶ ماه هست که دارم فیتنس کار میکنم وولی رژیم غذایی درستی نگرفتم بعد از شش ماه تمرین تقریبا ۱۰۰ گرم وزنم کم شده .. البته دور شکم و رشد عضلاتم خوب بوده ولی وزن کم نکردم . الان هرچقدر که تمرین سنگین باشه درد عضلانی ندارم فقط یه خورده خستگی دارم بعد از تمرین . دوستانم پیشنهاد مکمل هایی مثل وی و گلاتامین و الکارنتین و bcaa رو بهم دادن ولی خودم فکر میکنم اگر رژیم غذاییم درست کنم بهتره چون هدف ام از ورزش سلامتیه .. دوتت سوال داشتم . یکی اینکه قبل تمرین بهتره چه غذایی رو مصرف کنیم .. دومی اینکه بعد تمرین چه غذایی رو باید مصرف کنیم که ریکاوری بهتر انجام بشه .. متشکر

    • سلام روزتون بخیر
      برای فیت شدن همونقدر که تمرین مهمه تغذیه هم اهیمت داره به خاطر همینه بعد از شش ماه اون نتیجه ای که باید رو نگرفتید ولی ماهی رو هروقت از آب بگیرید تازست.
      قبل از ورزش بهتره کربوهیدرات پیچیده مثل یک عدد میوه یا یک لقمه نان پنیر سبزی مصرف کنید (حدودا ۱ ساعت قبل)
      بعد از ورزش به طور کلی باید منابع پروتئینی مناسب مثل پروتئین وی یا سفیده تخم مرغ مصرف بشه اما برای مصرف مکمل باید شرایطتون توسط متخصص تغذیه بررسی شود. در مورد میان وعده های قبل و بعد از تمرین ما یک مقاله داریم به اسم” https://news.fitshape.ir/%D9%82%D8%A8%D9%84%D8%8C-%D8%AD%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F/” که به طور کامل توضیح دادیم لینکش رو براتون میذارم بهتون پیشنهاد میکنم حتما مطالعش کنید. ولی نکته ای که هست اینه شما وقتی نتیجه میگیرید که با توجه به شرایط خودتون مقدار و نوع میان وعده مشخص بشه .

دیدگاهی بگذارید