بانک اطلاعات مواد غذایی تغذیه

خواص کیوی

کیوی، خواص کیوی
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

کیوی

کیوی، فیت شیپ، بررسی خواص کیویکیوی گیاهی است از گروه گیاهان گلدار، این گیاه بومی جنوب چین است و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است. كيوی سرشار از ويتامينC می باشد. همچنين دارای ويتامين A،E، كلسيم، آهن و اسيد فولیک می باشد. یک عدد كيوي متوسط ۴۶ كالری انرژی دارد و حاوی مقادير قابل توچهی آنتی اكسيدان محلول در چربی است كه برای مبارزه با راديكالهای آزاد مفيد می باشد.

كيوی مانند قرص آسپرين موجب رقيق شدن خون شده از ايجاد پلاكت در خون جلوگيری می كند. اين ميوه به دليل خاصيت کاهندگی كه بر سطح تری گليسيريد دارد و از غلظت خون می كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته ها جلوگيری می كند. جالب است بدانيد كه ويتامين C در كاهش علائم بيماری آسم بسيار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی كه در هفته ۷ تا ۵ عدد کیوی مصرف می كنند دارای علائم تنفسی كمتری نسبت به کودکانی هستند كه در هفته فقط ۱ عدد ميل می كنند.

بخش عمده غلظت خون، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می‌شودکه اگر به این میوه یا پوست آن حساسیت ندارید، آن را به خوبی شسته و با پوست مصرف نمایید.  ویتامین E یکی ازویتامین‌های محلول در چربی است.

دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن می‌باشد که عبارت است از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس‌های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می‌آیند. کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله ویتامین C و فلاوونوئیدهای مختلف اهمیت بسیار زیادی در تأمین سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مختلف دارد.

مصرف هویج می‌تواند از ضعیف شدن بینایی جلوگیری كند. حتما این جمله را بارها شنیده‌اید، اما شاید تا به حال نشنیده باشید كه كیوی هم چنین خاصیتی دارد. كیوی با داشتن پیش‌سازهای ویتامین آ همچنین ویتامین ای و ث موجب حفظ سلول‌های دستگاه بینایی می‌شود.

ویتامین ث موجود در كیوی موجب تقویت سیستم حفاظتی بدن می‌شود. كیوی منبع خوبی برای پتاسیم و كلسیم است. پتاسیم باعث كاهش فشار خون می‌شود. كیوی ادرارآور است. به علت كالری پایین افرادی كه تصمیم به كاهش وزن خود دارند می‌توانند این میوه را مصرف كنند.

*برگرفته از دایرة المعارف پزشک خانواده ترجمه و نگارش مهرداد پارسا؛ با مقدمه محمود نجم آبادی

خواص کیوی

کمبود خواب

استرس و كمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هركس می خواهد به اين وضع دچار نشود بايد در روز ۴ عدد كيوی بخورد. ۴ عدد كيوی را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح، ظهر، بعدازظهر و عصر. چون بدن انسان نمی تواند ويتامين C را ذخيره كند.

پادزهر سیگار

سيگاری ها به ويتامين C بيشتری نياز دارندو زيرا مواد سمی مخصوصاً رادیکال های آزاد موجود در دود سيگار ويتامينها را از بين می برد. بنابراين سيگاريها بايد حدود ۴۰% بيشتر ويتامين C مصرف كنند. اين مقدار با خوردن ۲ عدد كيوی كسب می شود.

تنظیم قند خون

از جمله دیگر خواص کیوی عدم وجود چربی در آن و برخورداری از میزان بالایی فیبر خوراکی است. این میوه برای افرادی که نیاز دارند قندخون خود را کنترل کنند انتخاب مناسبی است.

 

نکاتی درباره کیوی

یک) كيوی سيستم حفاظتی بدن را تقويت می كند و از بروز سرطان جلوگیری می نمايد.

دو) کیوی حاوی مقادير زيادی فولات است كه بدن را در مقابل بيماريهای قلبی، سرطان و غيره محافظت می كند و برای شكل گیری هموگلوبين حامل اكسيژن ضروری است.

سه) كيوی دارای مقدار زيادی اگزالات است كه موجب تشكيل سنگ در كليه و كيسه صفرا می شود. به همين دليل بار يافراد مستعد سنگ كليه و سنگ صفرا مضر است.

چهار) اگزالات موجود در كیوی مانع جذب كلسیم می‌شود. به این علت بهتر است ۲ تا ۳ ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات این میوه را میل نكنید تا مانع جذب كلسیم نشود.

پنج) هرگز كیوی را كنار سیب و گلابی قرار ندهید. كیوی به هنگام رسیدن مقداری گاز اتیلن از خود متصاعد می‌كند این گاز باعث رسیدن میوه‌های دیگر می شود.

شش) کیوی ۳ گرم فيبـر دارد كه كلستـرول را كاهش داده از سرطان جلوگيـری می كند و به كنترل انسولين كمك می نمايد.

هفت) کیوی دارای مقدار فراوانی سرتونین است که تاثیر مفید بر فعالیت‌های گوارشی و قلبی و عروقی دارد که این هورمون در تقویت یادگیری، حافظه و آرامش روانی و همچنین کمک به تنظیم اشتها نقش دارد.

هشت) همچنین میزان پتاسیم کیوی نسبت به موز 20 درصد بیشتر است و مصرف آن برای کمک به سطح فشارخون و کاهش شکل گیری سنگ کلیه و خطر سکته مغزی ضرورت دارد.

نه) استفاده از كيوی خام در دسرهای حاوی شير يا هر فراورده لبنی ديگر نامناسب است زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوی بسيار بدی توليد می كند شروع به حل كردن پروتئين شير می نمايد.

ده) بعد از خوردن غذاهای گوشتی قدری اسید معده خنثی می‌شود. در این شرایط آنزیم‌های كیوی می‌توانند مدت كوتاهی فعالیت كنند و هضم غذا را آسان‌تر کنند.

 

جدول ارزش غذایی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسیارزش غذاییدرصد مصرف مجاز روزانه
انرژی61 کیلوکالری3 %
کربوهیدرات14.66 گرم11 %
پروتئین1 گرم2%
چربی کل0.52 گرم2 %
کلسترول0 میلی گرم0 %
فیبر خوراکی3 گرم8 %

ویتامین ها

اسید فولیک25 میکروگرم6 %
نیاسین0.341 میلی گرم2 %
ریبوفلاوین0.025 میلی گرم2 %
تیامین0.027 میلی گرم2 %
ویتامین (C) سی92.7 میلی گرم154 %
ویتامین (A) آ87 یکای بین‌المللی3%
ویتامین (E) ایی1.46 میلی گرم10 %
ویتامین (K) کا40.3 میکرو گرم34%

الکترولیت

سدیم3 میلی گرم0 %
پتاسیم312 میلی گرم7 %

مواد معدنی

کلسیم34 میلی گرم3.5 %
مس0.130 میلی گرم14 %
آهن0.31 میلی گرم4 %
منیزیم17 میلی گرم4 %
منگنز0.098 میلی گرم4 %
روی0.14 میلی گرم1 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا)52 میکروگرم
زآگزانتین122میکروگرم

 

مقالات و پژوهش های مرتبط با کیوی

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

درباره ما

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید

شیر در تلگرام