فروشگاه آریا مکمل
تغذیه نکات تغذیه

۱۱ خوراکی انرژی زا برای رفع خستگی!

عکس موادغذایی مختلف و میوه ها و سبزیجات متفاوت که بیانگر انرژی زا بودن آنهاست- فیت‌شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

شاید شما هم در طول روز احساس خستگی و کمبود انرژی می‌کنید؛ و احتمالاً به همین دلیل تصمیم گرفتید این مطلب را بخوانید. چون ما در این مطلب از مجله فیت شیپ، 11 غذای انرژی زا که می‌تواند کسلی و خستگی را از شما دور کند، معرفی خواهیم کرد!

بازدهی چند برابر با رفع کمبود انرژی و خستگی

کمبود انرژی می‌تواند فعالیت‌های روزانه شما را تحت تأثیر قرار دهد و سبب کاهش کارایی شما شود. در واقع نوع و مقدار غذایی که می‌خورید، نقش مهمی را در مقدار انرژی و سرحالی شما بازی می‌کند.

این درست است که همه غذاها به شما انرژی می‌دهند، اما برخی غذاها حاوی مواد مغذی هستند که می‌توانند سطح انرژی شما را افزایش دهند و به حفظ هوشیاری و تمرکزی که در طول روز نیاز دارید، کمک کنند.

لیستی از خوراکی‌های انرژی‌زا

1. موز

موز یکی از بهترین خوراکی‌های انرژی زا است. موز منبع خوبی از کربوهیدرات، پتاسیم و ویتامین B6 است که همگی این مواد، از جمله عواملی هستند که می‌توانند سبب افزایش انرژی شما شوند.

۲. برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای برخلاف برنج سفید، خوراکی بسیار مغذی است و چون کمتر فرآوری شده است، ارزش غذایی آن بیشتر است. یعنی حاوی مواد مغذی بیشتری همچون فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنج قهوه‌ای و تفاوت‌های آن با برنج سفید، می‌توانید مقاله “تفاوت برنج قهوه ای و برنج سفید” که قبلا در این سایت منتشر شده است را مطالعه کنید.

یک فنجان (۱۹۵ گرم) برنج قهوه‌ای پخته شده، حاوی 3.5 گرم فیبر است و ۸۸٪ مقدار توصیه شده روزانه بدن به منگنز را نیز تأمین می‌کند.

منگنز کوفاکتور آنزیم‌هایی است که سبب شکستن کربوهیدرات و پروتئین‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی می‌شوند.

علاوه بر این موضوع محتوای فیبر آن سبب شده که شاخص گلایسمی پایینی داشته باشد، در نتیجه می‌تواند سبب تنظیم قند خون شود و کمک کند که میزان انرژی ثابتی را در طول روز داشته باشید.

۳. قهوه

شاید قهوه اولین چیزی باشد که وقتی احساس کمبود انرژی و خستگی می‌کنید، دوست داشته باشید، بنوشید.

قهوه با وجود کالری کمی که دارد (هر فنجان قهوه ۲ کالری دارد) می‌تواند در افزایش هوشیاری و انرژی شما مؤثر باشد.

قهوه غنی از کافئین است و این ترکیب می‌تواند به سرعت از جریان خون شما به مغزتان انتقال پیدا کند و در نتیجه سبب افزایش تولید اپی‌نفرین شود. این هورمون، سبب تحریک بدن و مغز شده و باعث افزایش هوشیاری و تمرکز شما می‌شود.

پیشنهاد فیت‌شیپ: ما در مقاله‌ای جداگانه، به بررسی کامل “مزایا و معایب قهوه” پرداخته‌ایم که شاید مطالعه آن برای شما خالی از لطف نباشد.

البته لازم به ذکر است متخصصین تغذیه فیت شیپ همیشه مصرف قهوه را به اندازه مجاز توصیه می‌کنند. زیرا دریافت بیش از حد کافئین موجود در قهوه ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

۴. تخم‌مرغ

عکس یک بشقاب که دو نیمرو در آن وجود دارد به همراه چند عدد گوجه گیلاسی و دو تکه نان تست کوچ که از غذاهای انرژی زا به شمار می روند.- فیت‌شیپ

تخم‌مرغ تنها یک غذای خوشمزه و رضایت بخش نیست، بلکه می‌تواند انرژی مورد نیاز در طول روز را نیز برای شما فراهم کند.

پیشنهاد مطالعه : ما، شما را به خواندن مطلب “تخم مرغ و ۸ نکته مهم که درمورد آن نمی‌دانید” دعوت می‌کنیم.

لوسین که فراوان‌ترین آمینو اسید موجود در تخم‌مرغ است، می‌تواند سبب تحریک تولید انرژی از چندین راه مختلف شود. همچنین لوسین می‌تواند به سلول‌ها کمک کند تا قند بیشتری از خون بردارند.

این آمینو اسید، تولید و تبدیل قند به انرژی را تحریک می‌کند و همچنین سبب افزایش تجزیه چربی‌ها برای تولید انرژی می‌شود.

علاوه بر این، تخم‌مرغ غنی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد. این ویتامین‌ها به آنزیم‌ها در راستای نقش‌شان در تجزیه غذاها و تبدیل آن‌ها به انرژی، کمک می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویتامین‌های گروه B، می‌توانید به سری مقالات “ویتامین‌های گروهB” مراجعه کنید.

۵. سیب

سیب از جمله محبوب‌ترین میوه‌ها در کل جهان است، و منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر می‌باشد.

سیب می‌تواند مقدار ثابتی از انرژی را به آرامی آزاد کند، زیرا مقدار بالای آنتی اکسیدان‌های آن سبب می‌شود، هضم کربوهیدرات به آرامی صورت بگیرد و در نتیجه مدت زمان بیشتری انرژی در دسترس داشته باشید.

سعی کنید که سیب را به صورت کامل بخورید، چرا که آبمیوه و یا پوره سیب، سبب از بین رفتن فیبر آن شده، در نتیجه سریع‌تر هضم می‌شود و تنها انرژی کوتاه مدتی را برای شما فراهم می‌کند.

پیشنهاد مطالعه :خواص سیب و جدول ارزش غذایی آن

۶. آب

آب جز ضروری زندگی است.

۶۰٪ از وزن بدن‌تان را آب تشکیل می‌دهد و در بسیاری از عملکردهای سلولی از جمله تولید انرژی، دخالت دارد.

عدم مصرف آب کافی می‌تواند منجر به کم آبی (دهیدراسیون) شود که در نهایت باعث کاهش عملکرد بدن شده و به شما احساس خستگی و بی‌حالی دست می‌دهد.

نوشیدن آب می‌تواند انرژی‌تان را افزایش دهد و با احساس خستگی وبی‌حالی‌تان مقابله کند.

برای اینکه دچار کم‌آبی نشوید، سعی کنید حتی اگر تشنه نیستید، آب بنوشید.

پیشنهاد مطالعه :همه چیز در مورد مایه حیات، آب

۷. شکلات تلخ

شکلات تلخ مقدار بالاتری کاکائو به نسبت شکلات شیری معمولی دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کاکائو سبب افزایش جریان خون در کل بدن می‌شوند، این موضوع به ارسال اکسیژن به مغز و ماهیچه‌ها کمک می‌کند و در نتیجه سبب بهبود عملکردشان می‌شود. شکلات تلخ همچنین سبب کاهش خستگی ذهنی شده و خلق و خو را بهتر می‌کند.

ترکیبات محرکی مانند تئوبرومین و کافئین در این شکلات سبب افزایش انرژی می‌گردد.

8. لوبیاها

عکس انواع لوبیا که انرژی زا هستند و به رفع خستگی بسیار کمک می کنند- فیت‌شیپ

انواع لوبیا منبع طبیعی انرژی هستند. درست است که صدها نوع مختلف لوبیا وجود دارد، اما مواد مغذی تشکیل دهنده آن‌ها عمدتاً مشابه است.

لوبیاها به آرامی هضم می‌شوند که این امر به حفظ ثبات سطح قند خون کمک می‌کند و مقدار انرژی ثابتی را به شما می‌بخشد.

لوبیا سیاه و لوبیا چشم بلبلی از جمله مشهورترین انواع لوبیا هستند. این لوبیاها منبع خوبی از فولیک‌اسید، آهن، منگنز و منیزیم هستند، که در تولید انرژی نقش داشته و به رساندن انرژی به سلول‌های بدن کمک می‌کنند.

9. مغزها

مغزها می‌توانند یک میان‌وعده مغذی و انرژی‌زا باشند. بیشتر مغزها مثل بادام و گردو، پر از پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم هستند. این مواد مغذی انرژی را به آرامی در طول روز آزاد می‌کنند.

علاوه بر این مغزها حاوی مقدار بالای امگا 3، امگا 6 وآنتی‌اکسیدان ها هستند که سبب افزایش سطح انرژی می‌شوند.

10 . چای سبز

چای سبز همانند قهوه دارای کافئین است که می‌تواند سبب افزایش سطح انرژی شود، اما چای سبز حاوی ترکیبی به نام ال-تیانین نیز می‌باشد.

ال-تیانین می‌تواند اثرات کافئین مثل اضطراب و عصبانیت را تعدیل کند و باعث افزایش آرام انرژی شود.

ترکیب کافئین و ال-تیانین در چای سبز موجب افزایش تمرکز فکری و هوشیاری می‌شود.

چای سبز یک نوشیدنی انرژی‌زای خوب برای فعالیت‌های جسمی است، چراکه با افزایش تجزیه چربی‌ها و افزایش ترشح نوراپی‌نفرین، سبب کاهش خستگی می‌شود.

11 . چغندر

اخیراً چغندر به دلیل توانایی افزایش انرژی و استقامت در بدن، محبوب شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که چغندر به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی و نیترات طبیعی‌اش می‌تواند به افزایش و بهبود جریان خون کمک کند.

نیترات‌ها ترکیباتی هستند که به افزایش نیتریک‌اکسید کمک کرده و سبب افزایش جریان خون در کل بدن می‌شوند، در نتیجه اکسیژن بیشتری به بافت‌ها می‌رسد. این توانایی سبب افزایش سطح انرژی به‌ویژه برای انجام فعالیت‌های ورزشی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : ” خواص چغندر و جدول ارزش غذایی آن ” 

با سپاس از اینکه تا انتهای مطلب، مجله فیت شیپ را همراهی کردید.

منبع:
www.healthline.com:27 Foods That Can Give You More Energy

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید