فروشگاه آریا مکمل
تغذیه نکات تغذیه

رژیمی غذا خوردن در رستوران با چند راهکار ساده و طلایی

شما با داشتن رژیم لاغری می‌توانید به رستوران رفته و روش های رژیمی غذا خوردن در رستوران را رعایت کنید و کالری کمتری دریافت کنید - فیت شیپ
اسرا اسفندیاری
مقاله‌ای اختصاصی از اسرا اسفندیاری

بسیاری از افراد فکر می‌کنند با داشتن رژیم غذایی اجازه رفتن به رستوران را ندارند و باید از یکی از تفریحات خود بگذرند. همین مسئله گاهی اوقات باعث می‌شود که بعضی افراد از رژیم گرفتن فرار کنند. شما با داشتن رژیم لاغری می‌توانید به رستوران رفته و روش‌های رژیمی غذا خوردن در رستوران را رعایت کنید و کالری کمتری دریافت کنید.

مگر رژیمی غذا خوردن در رستوران ممکن است؟

به طور کلی غذاهای رستورانی معمولا کالری زیادی دارند و مصرف آن‌ها رژیم شما را دچار مشکل می‌کند. حتی اگر رژیم غذایی خاصی نداشته باشید و در حال حاضر اندام متناسب و ایده‌آلی دارید، این غذاها می‌توانند تناسب اندام و سلامتی شما را برهم بزنند.

البته در صورتی که مراجعه به رستوران خیلی کم صورت بگیرد و در باقی موارد اصول تغذیه سالم را رعایت کنید، خظر چندانی شما را تهدید نمی‌کند؛ اما در هر صورت بهتر است اصول رژیمی غذا خوردن در رستوران را رعایت کنید تا عوارض این غذاهای پرکالری و پرحجم را به حداقل برسانید.

در این مطلب از فیت شیپ شما را در مورد انتخاب‌های صحیح غذایی در رستوران راهنمایی می‌کنیم.

وعده شام بدترین انتخاب برای بیرون غذا خوردن

در بین وعده‌ها ترجیحاٌ وعدهٔ صبحانه و ناهار را برای خوردن غذا بیرون از خانه انتخاب کنید. چون احتمالاٌ بتوانید در وعده‌های بعدی رعایت کرده و کمتر غذا بخورید یا اینکه با فعالیت بدنی در طول روز مقداری از کالری دریافت شده را بسوزانید.

از قبل غذای خود را انتخاب کنید

اگر با منوی رستوران آشنا هستید قبل از رفتن به رستوران غذای خود را انتخاب کنید. این روش باعث می‌شود تا با دیدن غذاهای وسوسه‌انگیز انتخاب‌های اشتباه از غذاهای ناسالم نداشته باشید.

سؤال کنید

یکی از راهکار های مهم رژیمی غذا خوردن در رستوران این است که اگر با مواد غذایی تشکیل‌دهنده غذاها یا روش طبخ آن‌ها آشنا نیستید حتماً از پیشخدمت رستوران درباره روش پخت غذای انتخابی سؤال کنید.

این کار باعث می‌شود نادانسته غذاهای سرخ شده و یا متشکل از مواد ناسالم را سفارش ندهید.

انتخاب صحیح داشته باشید

از غذاهای آب‌پز، بخارپز، کبابی، تنوری انتخاب کنید - فیت شیپ

  • ترجیحاً رستوران‌هایی که غذاهای رژیمی و سالم‌تر دارند را برای خوردن غذا بیرون از خانه انتخاب کنید.
  • از غذاهای آب‌پز، بخارپز، کبابی، تنوری به جای غذاهای سرخ شده انتخاب کنید.
  • سوپ سبزیجات و ورمیشل را به‌جای سوپ شیر و خامه انتخاب کنید.
  • غذاهای دریایی، مرغ و گوشت خالص را به‌جای گوشت‌های فراوری‌شده مثل سوسیس و کالباس انتخاب کنید.
  • از سبزیجات بخارپز شده به‌جای سبزیجات سرخ‌شده انتخاب کنید.
  • سعی کنید پیش‌غذا مصرف نکنید.
  • سیب‌زمینی کبابی یا بخارپز را به‌جای سیب‌زمینی سرخ‌شده انتخاب کنید و تقاضا کنید که از کره برای طبخ آن استفاده نکنند و سس بر روی آن نریزند.
  • اگر از سس می‌خواهید استفاده کنید، سس‌های کم چرب انتخاب بهتری هستند.
  • به‌جای سس‌های سفید یا فرانسوی از سس‌های قرمز یا تند استفاده کنید. سس گوجه‌فرنگی کم‌چرب‌تر و کالری کمتری دارد.
  • ترجیحاٌ از نان‌های سبوس‌دار به جای نان‌های سفید استفاده کنید.

درخواست کنید

  • در هنگام انتخاب ساندویچ‌ها و پیتزا می‌توانید درخواست پنیر کمتر، نان نازک‌تر و بدون سس بودن کنید.
  • از پیشخدمت خواهش کنید سس غذای شما را در کنارغذای شما قرار دهند و بر روی غذا نریزند تا به میزان دلخواه از آن استفاده کنید.
  • از غذاهای کم‌نمک انتخاب و یا درخواست کم‌نمک‌تر بودن کنید.

انتخاب سالادها به عنوان غذای سالم

  • یک انتخاب خوب در رستوران‌ها برای افرادی که رژیم لاغری دارند و قصد رژیمی غذا خوردن را دارند، استفاده از سبزیجات به همراه پروتئین است. سبزیجات فیبر، املاح و ویتامین خوبی برای بدن شما تأمین می‌کنند و پروتئین آن شما را سیر کرده و همچنین می‌تواند جذابیت خوبی برای غذا ایجاد کند.
  • سالاد همراه با گوشت‌های بدون چربی، مرغ و یا ماهی گریل بدون سس یا همراه با سس کم‌چرب یک انتخاب خوب است.
  • هنگام انتخاب سالاد از سالادهای حاوی سوسیس و کالباس، پنیرهای چرب یا مخلوط با سس و خامه خودداری کنید.
  • به‌جای استفاده از سس‌ها از آب‌لیمو و سرکه بالزامیک برای سرو سالاد استفاده کنید.
  • به‌جای ریختن سس بر روی سالاد، چنگال خود را داخل سس کرده و سالاد مصرف کنید با این کار هم طعم سس را داشته و هم کمتر سس مصرف می‌کنید.

چند ایده خاص برای رژیمی غذا خوردن در رستوران

یکی از اصول رژیمی غذا خوردن در رستوران این است که اگر در انتخاب سایز غذا آزاد هستید، از غذاهای سایز کوچک‌تر به‌جای بزرگ‌تر استفاده کنید - فیت شیپ

  • از میز سلف سرویس (بوفه) استفاده نکنید و غذای انتخابی سفارش دهید.
  • اگر در انتخاب سایز غذا آزاد هستید، از غذاهای سایز کوچک‌تر به‌جای بزرگ‌تر استفاده کنید.
  • آهسته غذا بخورید.
  • اگر احساس سیری کردید می‌توانید باقی‌مانده غذای خودتان را به منزل بیاورید. حتماً نباید غذای خودتان را تمام کنید.
  • اگر مقدار غذای شما بسیار زیاد است می‌توانید آن را با بقیه شریک شوید و باهم میل کنید.

انتخاب دسر و نوشیدنی به هنگام رژیمی غذا خوردن در رستوران

  • بین دسر و نوشیدنی یکی را انتخاب کنید اگر تمایل دارید دسر مصرف کنید، در کنارغذا از آب به‌عنوان نوشیدنی استفاده کنید.
  • برای نوشیدنی آب یا دوغ، آب‌میوه‌های طبیعی و در بدترین حالت از نوشابه‌های بدون قند و رژیمی استفاده کنید.
  • برای انتخاب دسر می‌توانید از میوه‌های فصل به‌جای دسرهای خامه‌ای و کیک‌ها استفاده کنید. حتی انتخاب ژله‌ها در مقدار کم به دسرهای پر کالری‌تر ترجیح داده می‌شود.

در انتها می‌توان گفت که در هنگام خوردن غذا بیرون از خانه، چه در رستوران و چه در فست فود احتمال دریافت کالری بسیار زیاد وجود دارد. در طول رژیم غذایی خود، تعداد روزهایی که غذای بیرون از منزل مصرف می‌کنید را کاهش دهید و جز در موارد خاص، سعی کنید بیشتر غذای خود را در منزل میل کنید. شما می‌توانید با کارشناس تغذیه خود صحبت کنید وعده‌های بیرون از منزل را در رژیم غذایی شما بگنجانند تا تعداد آن‌ها زیاد نشود و در روند رژیم و کاهش وزن شما مشکلی ایجاد نشود. اگر هم خارج از منزل غذا میل کردید، اصول رژیمی غذا خوردن در رستوران را که کامل به شما توضیح دادیم رعایت کنید.

درباره نویسنده

اسرا اسفندیاری

اسرا اسفندیاری

اسرا اسفندیاری هستم، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوره کارشناسی را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذراندم. عضو انجمن تغذیه ایران هستم، 4 سال سابقه کار در زمینه رژیم درمانی داشته و به مباحث علمی در تغذیه و رژیم درمانی علاقه زیادی دارم.

دیدگاهی بگذارید