فروشگاه آریا مکمل
تغذیه نکات تغذیه

۱۲ نوع صبحانه سالم برای دانش آموزان

صبحانه سالم برای دانش آموزان-فیت شیپ
عارفه خاکسارجلالی
مقاله‌ای اختصاصی از عارفه خاکسارجلالی

دانش آموزان به عنوان گروهی که در سنین کودکی یا نوجوانی به سر می‌برند همواره مورد توجه قرار داشته‌اند. از آنجاییکه رشد و بلوغ آنان از نگرانی‌های اصلی والدین بوده بنابراین والدین نسبت به تغذیه آنها بیش از هر مورد دیگری حساس می‌باشند.

صبحانه را می‌توان مهمترین وعده غذایی برای دانش آموزان در نظر گرفت چرا که آنان را برای فراگیری دانش در یک روز جدید آماده می‌سازد.

در این مقاله به نکاتی در مورد صبحانه سالم برای دانش آموزان می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله از مجله فیت شیپ می‌خوانید:

  • لزوم استفاده از گروه‌های غذایی اصلی در وعده صبحانه
  • معرفی چند نوع صبحانه مقوی و سالم برای دانش آموزان
  • عوامل اشتیاق آفرین برای صرف صبحانه

لزوم استفاده از گروه‌های غذایی اصلی در وعده صبحانه

جهت تأمین یک صبحانه سالم و مقوی، تلاش کنید انواع گروه‌های غذایی را در وعده صبحانه فرزندتان بگنجانید.

  • از نان‌های سبوس دار و غلات صبحانه استفاده کنید.
  • یک تخم مرغ نیمرو یا مقداری پنیر پروتئین مورد نیاز فرزندتان را تأمین خواهد کرد.
  • می‌توانید به جای چای از یک لیوان شیر یا شیرموز در کنار صبحانه فرزندتان استفاده کنید.
  • از میوه‌های فصل یا مغزها یا گاهی کره و خامه در این وعده استفاده کنید و یکنواختی را از صبحانه دور کنید!
  • می‌توانید از حبوبات در صبحانه دلبندتان بهره ببرید. لوبیا و عدس، حبوبات مناسبی برای شروع روز هستند.
  • استفاده از برخی سبزیجات مانند خیار و گوجه فرنگی در کنار صبحانه می‌تواند اشتهای دانش آموزتان را افزایش دهد.
  • همچنین می‌توانید با شکلات صبحانه خانگی از فرزندتان پذیرایی کنید.
  • تهیه کره بادام زمینی، پسته، گردو، بادام و … در خانه، می‌تواند خوردن صبحانه را برای دانش آموز دلپذیر کند.

معرفی چند نوع صبحانه مقوی و سالم برای دانش آموزان

چند نمونه از صبحانه‌های سالم که می‌توانید از آن‌ها در برنامه هفتگی صبحانه خانواده و فرزندتان استفاده کنید، در زیر آورده شده است:

  1. ساندویچ پنیر و خیار و گوجه فرنگی
  2. ساندویچ تخم مرغ و گوجه فرنگی
  3. خوراک لوبیا چیتی
  4. خوراک عدسی یا حلیم
  5. ساندویچ نان تُست با شکلات صبحانه و موز به همراه یک لیوان شیر
  6. نان و پنیر و گردو، بادام، فندق یا سایر مغزها
  7. مخلوط شیر و غلات صبحانه (مانند جو پرک یا کورن فلکس) به همراه تکه‌های میوه تازه یا خشک (مانند موز، توت فرنگی، کشمش و…) یا مغزها مانند بادام یا پسته
  8. ساندویچ نان تُست و کره و مربا
  9. ساندویچ نان تُست و کره و پنیر و میوه‌های فصل
  10.  ساندویچ خامه و مربا یا عسل (مقدار کمی از هرکدام)
  11.  ساندویچ کره بادام زمینی یا کره سایر مغزها و عسل به همراه یک لیوان شیر
  12. یک لیوان شیرموز یا ترکیب شیر با هر میوه دلخواه به همراه چند عدد بیسکوییت سبوس‌دار

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع از خواص هرکدام از مواد غذایی ذکر شده، می توانید از دسته بندی “بانک اطلاعات موادغذایی” که در سایت وجود دارد، استفاده کنید.

عوامل اشتیاق آفرین برای صرف صبحانه

عوامل اشتیاق آفرین برای صرف صبحانه-فیت شیپ

علاوه بر موارد ذکر شده در مورد مواد غذایی مورد استفاده در وعده صبحانه، می‌توان به برخی نکات فرهنگی و تربیتی زیر نیز اشاره نمود که موجب اشتیاق فرزند شما به مصرف صبحانه می‌شوند:

1. زمان صرف شام

  • یکی از مهمترین نکاتی که معمولاً خانواده‌ها به آن توجه نمی‌کنند مصرف شام در ساعات اولیه شب است. رعایت این نکته باعث می‌شود دانش آموز شما راحت‌تر به خواب رفته و هنگام صبح اشتهای بیشتری برای مصرف صبحانه داشته باشد.

2. شروع صبح با مسواک

مسواک زدن پس از بیدار شدن از خواب باعث می‌شود فرزند شما حس بهتری برای خوردن صبحانه داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع از نحوه صحیح مسواک زدن، می‌توانید از مطلبی با عنوان “روش صحیح مسواک زدن” که قبلا در سایت منتشر شده، استفاده کنید.

3. توجه به سلیقه دانش آموز

بسیاری از دانش آموزان علت مصرف نکردن صبحانه را تکراری بودن آن و یا فراهم نبودن خوراکی‌های مورد علاقه در این وعده می‌دانند.

سعی کنید تا حد ممکن به سلیقه فرزندتان در انتخاب موادغذایی توجه کنید. همچنین می‌توانید هنگام آماده سازی صبحانه، به فرزندتان حق انتخاب بدهید تا از بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کند.

4. اختصاص زمان کافی به مصرف صبحانه

تلاش کنید فرزندتان را صبح‌ها زودتر بیدار کنید تا فرصت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد. خوابیدن به موقع و آماده بودن وسایل و کیف مدرسه از شب قبل به این مسئله کمک می‌کند.

5. در کنار فرزندتان صبحانه میل کنید

تا جایی که ممکن است فرزندتان را هنگام صرف صبحانه تنها نگذارید. در کنار او بنشینید و همراه با او از صبحانه‌ای که آماده کرده‌اید لذت ببرید و اجازه دهید او نیز از صبحانه خوردن در کنار خانواده لذت ببرد.

6. لقمه آماده کنید

اینکه فرزند شما به خصوص در سنین دبستان، در زمان صرف صبحانه از خوردن خودداری کند نباید شما را عصبانی کند. در چنین شرایطی یک لقمه کوچک آماده کنید و داخل کیف او بگذارید و تاکید کنید که تا پیش از رسیدن به مدرسه آن را میل کند.

7. محیط آرامی برای صبحانه خوردن آماده کنید

به طور کلی تلاش کنید از بحث و جدل در زمان صرف وعده‌های غذایی بپرهیزید و غذا خوردن را با آرامش همراه کنید.

منابع:
1-Krause food and nutrition care process
2-Modern nutrition in health and disease

درباره نویسنده

عارفه خاکسارجلالی

عارفه خاکسارجلالی

عارفه خاکسارجلالی هستم، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی. گرایش تخصصی من تغذیه جامعه هست و لذت بخش ترین قسمتش آموزش جامعه. جای خالی مطالب و آموزش‌های علمی در جامعه ما بشدت حس میشه و بیشتر اطلاعاتی که مردم دارند پایه علمی نداره. به همین دلیل به گروه فیت شیپ ملحق شدم تا بتونم نقشی در افزایش آگاهی علمی شما داشته باشم. شاد و سلامت باشید!

دیدگاهی بگذارید