تغذیه مکمل ها و نوشابه های انرژی زا

گلوتامین و عوارض آن + شیوه صحیح مصرف

فواید و عوارض گلوتامین - مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

گلوتامین یک اسید آمینه (یک بلوک ساختمان پروتئین) است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود. گلوتامین جزو اسیدهای آمینه ضروری نمی‌باشد با این حال در برخی موارد به مانند بعضی از بیماری‌های گوارشی و یا برای ورزشکاران می‌تواند ضروری باشد. اسید آمینه آن از ترکیب آمونیاک و گلوتامات و با دخالت آدنوزین تری‌فسفات تشکیل می‌شود. این ماده در خون انسان، فراوان ترین اسید آمینه آزاد به شمار می‌رود.

 

ساختار گلوتامین - مجله فیت شیپ

منابع غذایی گلوتامین

این اسید آمینه در اکثر گوشت ها و محصولات حیوانی و همچنین هر محصول لبنی یا محصولی مانند پروتئین آب پنیر یا پروتئین کازئین موجود در شیر به مقدار زیادی یافت می شود. سطح آن در غذاهای مختلف عبارتند از:

  • در 4.7 درصد پروتئین گوشت گاو
  • در 8.8 پروتئین شیر
  • در 11.1 درصد پروتئین برنج سفید
  • در 16.2 درصد پروتئین ذرت
  • در 9.1 درصد پروتئین توفو
  • در 4.3 درصد پروتئین تخم مرغ

 

گلوتامین چطور عمل می کند؟

گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه های آزاد در بدن است. اسیدهای آمینه بلوک های ساختمان از پروتئین هستند. این اسیدآمینه در عضلات تولید شده و توسط خون به اندام های که به آن نیاز دارند رسانده می شود.

همچنین ممکن است عملکرد روده، سیستم ایمنی بدن و دیگر فرایندهای ضروری در بدن به خصوص در زمان استرس را بهبود بخشد. به عنوان “سوخت” (نیتروژن و کربن) برای بسیاری از سلول های مختلف در بدن نیز مهم است و برای تولید دیگر مواد شیمیایی در بدن مانند سایر اسیدهای آمینه و گلوکز (قند) لازم است.

اگر بدن به استفاده از گلوتامین بیش از حد توان عضلات بپردازد (به عنوان مثال، در زمان استرس)، این مورد سبب هدر رفتن عضله و کاهش حجم آن ها می شود. این حالت می تواند در افراد مبتلا به HIV / AIDS رخ دهد.

مصرف مکمل گلوتامین ممکن است در حفظ این اسید آمینه به بدن کمک کند. گلوتامین یک ترکیب بسیار موثر برای سلامت سیستم گوارش و ایمنی بدن است، سلول ها با استفاده از گلوتامین به عنوان یک منبع سوخت ارجح به جای گلوکز کارکرد بهتری دارند.

به طور کلی به عنوان یک سازنده عضله شناخته می شود اما هنوز ثابت نشده است که به منظور افزایش عضله سازی در افراد سالم باید جداگانه مصرف شود یا خیر.

تنها کسانی که مبتلا به ضربه های فیزیکی مانند سوختگی یا زخم عضلانی و یا در بیماری که در آن تحلیل عضله رخ می دهد، مانند ایدز، مصرف مکمل آن توصیه می شود. در این افراد، با این حال، گلوتامین در ساخت عضله و افزایش توده عضلانی به طور معمول موثر است.

مکمل ال-گلوتامین

این مکمل تمایل به شکل 5G یا با دوزهای بالاتر به سبب آمونیاک بیش از حد استفاده از آن در سرم توصیه می شود. با توجه به عدم کارایی نسبی مکمل گلوتامین برای افزایش توده عضلانی، دوز مطلوب و مشخصی برای آن موجود نیست. اما به دلایل بهداشتی روده باید دوز مناسب از دکتر متخصص دریافت شود.

شواهد محدود نشان می دهد که 50-60g برای یک دوره چند هفته با عوارض جانبی قابل توجهی همراه است. دوز در حدود 0.75 گرم برای هر کیلو از وزن بدن سبب افزایش سطح آمونیاک پلاسما شده که بالاتر از حد ایمنی می باشد و خطرناک است.

 

مراقبت ها و هشدارها در مصرف گلوتامین

در استفاده از گلوتامین به هشدارهای زیر توجه داشته باشید:

  1. کودکان و نوجوانان: در سن 3 تا 18 سال نباید بیشتر از 0.7 گرم در ازای هر کیلوگرم در هر روز، مصرف کنند.
  2. دوران بارداری و شیردهی: اطلاعات کافی در مورد استفاده از گلوتامین در دوران بارداری و شیردهی در دسترس نیست. بهتر است این افراد از این مکمل استفاده نکنند.
  3. سیروز: گلوتامین می تواند این وضعیت را بدتر کند. افراد مبتلا به سیروز باید از مصرف این مکمل اجتناب کنند.
  4. بیماری شدید کبدی (انسفالوپاتی کبدی): گلوتامین می تواند این وضعیت را بدتر کند. از آن استفاده نکنید.
  5. مانیا (اختلال روانی): اجتناب از استفاده به علت امکان بروز برخی از تغییرات ذهنی در این افراد.
  6. تشنج: ممکن است احتمال تشنج در برخی از افراد را افزایش دهد.

 

پیشنهاد فیت شیپ به ورزشکاران و بدنسازان

استفاده سرخود مکمل ها برای ورزشکاران می تواند عواقب وحشتناکی در دراز مدت داشته باشد. اصلا عاقلانه و هوشمندانه نیست که برای گرفتن نتایج سریع تر و رسیدن به اهداف مدنظر خود بخواهید از بی راهه و با عوارض فراوان به مقصد برسید.

توجه داشته باید که هر چیزی علم خود را دارد و علم تجویز مکمل نیز در اختیار پزشکان و متخصصین مربوطه است و نه بعضی از مربیان بدنسازی یا سایت های اینترنتی که به شما دستور تغذیه و مصرف مکمل ها را می دهند.

دقت کنید شما می خواهید در عین کسب تناسب اندام، سلامت و شادابی خود را هم حفظ کنید نه اینکه به بدنه اصلی سلامت خود ضربه های جبران نشدنی وارد کنید. پس حتما در استفاده از مکمل ها دقت لازمه را داشته باشید.

البته یک راه حل ساده برای حل این دغدغه تان برایتان داریم:

ما برای شما باشگاهی مجازی به نام فیت شیپ طراحی کرده ایم که می توانید با عضویت در آن و سپس انتخاب مربی بدنسازی و متخصص تغذیه شخصی خود به دریافت رژیم غذایی، ورزشی و راهنمایی و مشاوره های تخصصی دست پیدا کنید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

اگر از این مطلب خوشتان آمد پیشنهاد می کنیم که مطلب “همه چیز در مورد هورمون رشد یا سوماتوتروپین” و مطلب “افزایش بازده در تمرینات بدنسازی” را نیز حتما مطالعه کنید. امیدواریم این مطلب نیز همچون مطالب دیگر مفید واقع شده باشد.

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
فواید و عوارض گلوتامین - مجله فیت شیپ
امتیازدهی نویسنده
51star1star1star1star1star

درباره ما

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۲۰ دیدگاه

  • کمتر مطلبی دیده بودم که اینقدر کامل باشه. اما کاش میشد یک مطلبی هم قرار بدید که گلوتامین رو در کنار چه مکمل های دیگری بخوریم بهتره

    • گلوتامینو حداقل باید درکنار BCAA و امينو یا درکنار BCAAو ال کارنتین استفاده بشه که نتایجی حاصل بشه در حد اکثر اگر چربی سوزی میخوای میتونی با پروتئین وی اچ دی مصرف کنی

  • سلام.مطلب خوبی بود. قابل فهم برای همه. لطفا همین اطلاعات رو راجع به اسید آمینه های دیگه هم بگید. با تشکر

    • سلام خدمت شما؛
      بیشتر مطالبی که در مجله فیت شیپ مطالعه می‌کنید کاملا اختصاصی توسط تیم تحریریه مجله گردآوری، نگارش و نوشته شده اند.
      تعدادی از مطالب هم به قلم مربیان و متخصصان ما است که با نواری سبز رنگ در ابتدای مطلب مشخص شده اند.
      اما درصدی از مطالب نیز از منابع خارجی زبان ترجمه شده اند که این مطلب دقیقا این گونه است و منبع آن وبگاه معتبر mensfitness.com می باشد.

      موفق باشید

  • درود خسته نباشید به کادر فیت شیپ
    ممنون از مطالب خوبی که میزارید اگر امکانش هست مطلبی در مورد امینو انرژی ها که در کنار تمرین میخوریم بزاردید
    تشکر

  • مطالبی با این کیفیت و رنگ بندی خوب و عالی تصاویر واقعا کم نظیر هست.
    خسته نباشید به تیم شما
    واقعا طراحی و تنظیم بند بند چنین مطلبی کار وقت گیری هست و کلی انرژی و زمان نیازه
    دمتون گرم

    • کامنت شما انرژی زیادی به ما داد. با قدرت تمام کار خود را ادامه خواهیم داد
      سپاس از محبت شما

  • سلام.من یک دوره ۳۰ روزه گلوتامین و بی سی ای ای و سی ال ای و الکارنتین و آرجنین استفاده کردم تاثیر آنچنانی ندیدم.میتونم دوباره بخرم و استفاده کنم یا باید صبر کنم یه مدت بگذره و بعد استفاده کنم.ممنون

  • سلام ممنون از مطالب جالبتون ببخشید من میخوام بدنسازی رو شروع کنم و۱۵سالمه من مکمل گینر برای افزایش وزن و گلوتامین برای ریکاوری گرفتم ایا ترکیب اینا جواب میده یا اصلاباهم سازگارن یا بهتره پروتیین وی بگیریم مرسی؟

    • با سلام. ترکیب مکمل های ورزشی به شرایط فیزیکی، اهداف و رژیم غذایی شما بستگی دارد. اطلاعات دقیق شما باید دریافت و آنالیز شود که این کار توسط متخصص امکان پذیر است. در صورت تمایل می تواند عضو باشگاه مجازی فیت شیپ شوید و با انتخاب متتخصص تغذیه و مربی، برنامه مکمل غذایی نیز دریافت کنید.

    • در ابتدا شرایط فرد بررسی میشه. شرایط فیزیکی مختلف و همینطور شرایط محیطی از جمله میزان فعالیت که در نتیجه میزان نیاز اون شخص تعیین میشه. بعد از اون، بر اساس همین میزان نیاز رژیم غذایی متناسب با اون شخص تنظیم میشه. در انتها متخصص تغذیه کم و کاستی هایی که رژیم غذایی فرد نسبت به نیاز های اون فرد داره رو با مکمل ها پوشش میده

  • سلام مطلبتون خوب بود و سایت خیلی خوبی دارید ولی این مطلب رو به اصطلاح یک طرفه به قاضی رفتید . من مقالات خارجی زیادی از ال گلوتامین خوندم ولی هیچ کدوم از اونها تایید نکردن که مصرف اضافه بار گلوتامین عوراضی داشته باشه در واقع تمام عوارض هایی که گفتید تایید رسمی نشدن و فقط در حد حدس و احتمالاته که توسط پزشکان زده شده چون خود بدن گلوتامین تولید میکنه و اگه زیاد هم مصرف بشه خود بدن دفع میکنه دقیقا مثل آب بدن

    • سلام به شما و تشکر بابت ریزبینی و بررسی دقیق شما
      در رابطه با مطلب، تمامی موارد ذکر شده بر اساس منابع معتبری هست که این منابع هم بر اساس مستنداتی که از تحقیقات حاصل شده این مطالب رو منتشر کردن. میتونید با سرچ بیشتر در بین مقالات علمی ISI و دیگر ژورنال های معتبر، در رابطه با side effect های این مکمل، تحقیقاتی که پیرامون همین موضوع مشخص ارائه شده مطالعه بفرمایید.
      اما در مورد اینکه اضافه بار گلوتامین به سادگی آب دفع میشه باید خیلی مختصر بگم که اینطور نیست. تمامی اسیدآمینه ها چرخه های متابولیسمی دارن و در بانک خون تحت واکنش هایی ممکنه قرار بگیرن و قابل قیاس با آب نیستن. ضمن اینکه همین دفع آمینو اسیدها فشار زیادی به کلیه میاره و نمیشه از این حیث هم با آب مقایسش کرد.
      در ضمن در مورد اینکه مقالات علمی تایید قطعی ندارن همیشه تقریبا همینطوره. چون علم پویاست و هر روز آزمایشات جدید، میتونن آزمایشات قدیمی تر رو تکمیل تر و یا نقض کنن و فرمایش شما صحیحه در این مورد.
      بازهم سپاس از توجه دقیق شما نسب به مطالب ما

دیدگاهی بگذارید

شیر در تلگرام