تناسب اندام سلامت و تندرستی

با افزایش چربی قهوه‌ای به جنگ چاقی بروید!

عکس شکم ورزشی یک خانم جوان که سیب قرمزی در دست دارد و در جلوی شکم خود گرفته است و اهمیت تغذیه درمورد چربی قهوه‌ای را نشان می‌دهد- فیت‌شیپ
عارفه خاکسارجلالی
مقاله‌ای اختصاصی از عارفه خاکسارجلالی

چربی قهوه‌ای، نوعی بافت چربی در بدن انسان است که با سوزاندن چربی و قند در دماهای پایین و سرما، موجب ایجاد گرما بدون لرزش می‌شود. طی این فرآیند، چربی قهوه‌ای انرژی مصرف می‌کند. بنابراین افزایش چربی قهوه‌ای بدن به عنوان راه حلی برای بهبود وضعیت وزن و چاقی پیشنهاد می‌شود.

تا چند سال گذشته، دانشمندان معتقد بودند که این چربی به میزان 5% در بدن نوزادان وجود داشته و به مرور با فرارسیدن بزرگسالی ناپدید می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان داده‌اند که مقدار ناچیزی از این چربی در بدن افراد باقی مانده و در ناحیه شانه‌ها و اطراف گردن وجود دارد.

آنچه در این مقاله از مجله فیت‌شیپ، می‌خوانید:

  • راهکارهایی برای افزایش کارایی بافت چربی قهوه‌ای
  1. کاهش دمای محیط زندگی
  2. فعالیت بدنی و ورزش
  3. مواد غذایی که فعالیت چربی قهوه‌ای را افزایش می دهند.

احتمالا در صورت رعایت نکاتی که در این مقاله آورده ایم، رژیم لاغری شما بهینه‌تر خواهد شد و نتیجه‌گیری سریعتر و بهتری خواهید داشت.

راهکارهایی برای افزایش کارایی بافت چربی قهوه‌ای

1. دمای محیط زندگیتان را کاهش دهید.

کنترل دمای محیط، در دهه‌های اخیر، با استفاده از سیستم‌های تهویه جدید و کارآمد، یکی از دلایل اضافه وزن و چاقی در دنیا به شمار می‌رود.

از آنجا که چربی قهوه‌ای در دمای پایین محیط با مصرف چربی و بدون ایجاد لرزش بدن را گرم می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسد کاهش دمای محیط باعث کنترل وزن در دراز مدت می‌شود.

حتی برخی متخصصان معتقدند دوش آب سرد نیز به فعالیت چربی قهوه‌ای کمک می‌کند.

2. فعالیت بدنی و ورزش

عکس یک چنگال که یک متر زرد رنگ دور آن قرار دارد و به موضوع چربی قهوه‌ای اشاره دارد- فیت‌شیپ

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پروتئین در بدن انسان، با انجام فعالیت بدنی به شکل ورزش، چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کند.

علاوه براین، متخصصان همواره جهت کاهش وزن و کنترل چاقی فعالیت بدنی را توصیه می‌کنند که به مصرف چربی‌های اضافی بدن منجر می‌شود. بنابراین چنانچه فرضیه تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای صحت داشته باشد، مزایای ورزش در کنترل وزن چندین برابر خواهد بود.

3. استفاده از مواد غذایی که فعالیت چربی قهوه‌ای را افزایش می‌دهند.

یکی دیگر از راه‌های افزایش فعالیت چربی قهوه‌ای، مصرف برخی مواد غذایی است. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ماده مؤثر موجود در فلفل قرمز که با نام کپسایسین شناخته می‌شود، باعث افزایش سوخت و ساز بدن فرد می‌شود.

تأثیرات مصرف فلفل قرمز همراه با پیروی از رژیم غذایی لاغری، بهتر مشخص می‌شود. چرا که با کاهش انرژی مصرفی از طریق غذا، به مرور بدن انسان به این شرایط عادت کرده، سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و در نهایت موجب توقف کاهش وزن می‌شود.

اما برخی تحقیقات از اثر این ماده بر افزایش چربی قهوه‌ای، افزایش انرژی مصرفی و ادامه کاهش وزن در هنگام مصرف فلفل قرمز حمایت می‌کنند.

ترکیبات مشابه کاپسایسین که در فلفل سیاه، دارچین و زنجبیل وجود دارند نیز ممکن است اثرات افزایش دهنده چربی قهوه‌ای و چربی سوزی داشته باشند.

علاوه بر این تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که مصرف قهوه‌های دارای کافئین به چربی سوزی کمک می‌کند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این چربی سوزی حاصل تأثیر کافئین بر چربی قهوه‌ای بدن است.

پیشنهاد مطالعه : ما در مقاله‌ای جداگانه، به بررسی ” مزایا و معایب مصرف قهوه ” پرداخته‌ایم که شاید مطالعه آن برای شما، خالی از لطف نباشد!

سایر مواد غذایی که ممکن است بر بافت چربی قهوه‌ای تأثیرگذار باشند شامل موارد زیر است:

  • مرکبات تلخ مانند گریپ فروت
  • زیتون
  • روغن زیتون

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. با درج نظرات خود در انتهای مطلب، به افزایش کیفیت مقالات فیت شیپ کمک کنید.

درباره نویسنده

عارفه خاکسارجلالی

عارفه خاکسارجلالی

عارفه خاکسارجلالی هستم، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی. گرایش تخصصی من تغذیه جامعه هست و لذت بخش ترین قسمتش آموزش جامعه. جای خالی مطالب و آموزش‌های علمی در جامعه ما بشدت حس میشه و بیشتر اطلاعاتی که مردم دارند پایه علمی نداره. به همین دلیل به گروه فیت شیپ ملحق شدم تا بتونم نقشی در افزایش آگاهی علمی شما داشته باشم. شاد و سلامت باشید!

دیدگاهی بگذارید