تغذیه مکمل ها و داروها

مکمل HMB چیست؟

عکس مکمل HMB , عوارض و فواید آن- فیت شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

خوشبختانه یکی از مواردی که امروزه در جامعه خصوصا در بین قشر جوان کشور، رایج شده، ورزش کردن است که البته عمده افراد ورزش بدنسازی (تناسب اندام) را انتخاب می‌کنند.

ورزش بدنسازی خود شامل چندین بخش و گرایش مختلف از جمله پاورلیفتینگ، فیتنس (تناسب اندام)، پرورش اندام و … است. اما اکثر افراد زمانی که نام بدنسازی را به زبان می‌آورند، منظورشان همان فیتنس و در مواردی پرورش اندام است. به همین دلیل توجه ویژه‌ای به تمرینات، حرکات، رژیم‌های غذایی و هر چیزی که بتواند فرد را در رسیدن به اندام مورد نظرش کمک کند، به‌وجود آمده است.

پیشنهاد مطالعه :فیتنس چیست؟ + تعریف اندام متناسب و ایده‌آل

پیش از ادامه‌ی بحث ذکر این نکته حائز اهمیت است که طبق آخرین مطالعات انجام شده و منابع معتبر فیزیولوژی ورزشی و به‌­طور کلی علوم ورزشی، انجام ورزش حرفه‌ای (در سطح مسابقات حرفه‌ای) نه تنها برای سلامتی مفید نیست، بلکه می‌تواند خطرساز و مضر نیز باشد. نمونه بارز این مطلب، شنیدن خبر سکته‌ی قلبی ورزشکاران معروف در سنین جوانی است. پس سعی کنید ورزش را بیشتر با هدف افزایش سطح سلامت بدن خود انجام دهید تا اهداف قهرمانانه و مسابقه‌ای.

آنچه در این مقاله از مجله فیت شیپ می‌خوانید:

  • نقش مکمل‌ها در ورزش
  • مکمل HMB
  • چرا بدنسازان از مکمل‌­های پروتئینی استفاده می‌­کنند؟
  • حقیقت میزان تاثیرگذاری مکمل HMB !
  • مضرات استفاده بیش­ از حد از مکمل‌­ها کدامند؟

نقش مکمل‌ها در ورزش

استفاده از مکمل‌های غذایی و ورزشی یکی از راه‌هایی است که شما را در رسیدن به هر چه سریع‌تر اندام مورد نظر خود کمک می‌کنند. اما هر مکملی این کار را انجام نمی‌دهد و حتی برخی از این مکمل‌ها می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری را به بدن شما وارد کنند.

مکمل‌های ورزشی هر کدام کاربرد جداگانه‌ای بسته به محتوای آن مکمل دارند. به همین دلیل تنوع ‌آنها بسیار زیاد است.برخی از مکمل‌ها درصد کربوهیدراتی بالاتری دارند و برخی دیگر حاوی پروتئین بیشتری هستند.

پیشنهاد مطالعه : با استفاده از مطالبی که در بخش ” مکمل‌های بدنسازی ” مجله فیت شیپ قرار دارد، می توانید با انواع مکمل‌های ورزشی آشنا شوید.

در این مقاله قصد داریم شما را با مکمل HMB که یکی از جدیدترین مکمل‌هایی است که در باشگاه‌ها در بین ورزشکاران استفاده می‌شود، آشنا کنیم.

مکمل HMB

مکمل HMB- فیت شیپ

نام این مکمل مخفف سه کلمه‌ی هیدروکسی متیل بوترات است. این ترکیب از تغییر اسیدآمینه‌ی شاخه‌دار لوسین بوجود می‌آید. همانطور که احتمالا می‌دانید، اسید‌های آمینه واحد‌های ساختاری پروتئین‌ها هستند، یعنی پروتئین‌ها از کنار هم قرار گرفتن آن­ها تشکیل می‌شوند. جدا از بحث شرکت در ساختمان پروتئین‌ها، این مواد خواص و کابردهای جداگانه‌ای نیز دارند از جمله نقش آنها به عنوان هورمون و واحدهای ساختاری عضلات.

آمینواسید‌ها بر اساس ساختار شیمیایی به گروه‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. یکی از معروف‌ترین این گروه‌ها، اسیدهای آمینه‌ی شاخه‌دار یا همان  BCAA)Branch Chain amino acids) می‌باشند که اگر اهل استفاده از مکمل ورزشی باشید، قطعا نام آن­ها را شنیده‌اید.

سه اسید آمینه‌ی لوسین، ایزولوسین و والین جزو این گروه طبقه‌بندی می‌شوند. این سه آمینواسید، کاربردهای مختلفی دارند و از مکمل آن­ها، هم در درمان برخی بیماری‌ها و هم به عنوان یک مکمل ورزشی به­‌طور گسترده استفاده می‌­شود.

در این بین چنانچه یک سری واکنش‌های شیمیایی روی اسید آمینه‌ی لوسین اتفاق بیافتد، ماده‌ی HMB به‌وجود می‌آید. این فرآیند، روزانه به‌­طور طبیعی در کبد انسان انجام می‌گردد، اما مقدار آن بسیار ناچیز است به همین دلیل مقدار HMB تولید شده در کبد بسیار کم می‌باشد.

چرا بدنسازان از مکمل‌­های پروتئینی استفاده می‌­کنند؟

عضلات بدن برای افزایش حجم خود نیاز به پروتئین و اسیدآمینه‌ها دارند به همین سبب میزان پروتئین دریافتی یک ورزشکار باید بیشتر از یک فرد معمولی باشد. از طرفی در طی ورزش به­‌خاطر فشار وارد بر عضلات، درصدی از پروتئین‌های آن­ها شکسته می‌شود و این نیز عاملی بر افزایش نیاز به پروتئین و آمینواسید در یک فرد ورزشکار است.

حال ادعای شرکت‌های مکمل‌­سازی این است که مصرف این مکمل‌ها می‌تواند، توان ورزشکاران را افزایش دهد و همچنین می‌تواند از شکستن پروتئین‌های بدن در حین فعالیت و ورزش سنگین جلوگیری کند. اما چقدر این ادعاها واقعیت دارد؟

حقیقت میزان تاثیرگذاری مکمل HMB !

حقیقت میزان تاثیرگذاری مکمل HMB- فیت شیپ

طبق آخرین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، دانشمندان علوم ورزشی به این نتیجه رسیده‌اند که این مکمل تنها بر توان ورزشکاران آماتور و تازه‌کار آن هم صرفا در ورزش‌های استقامتی تاثیر دارد و بر ورزشکاران حرفه‌ای هیچ اثری ندارد. شاید به همین علت باشد که کمیته‌ بین المللی المپیک، مصرف این مکمل را در مسابقات رسمی دوپینگ به حساب نمی‌آورد.

البته این تاثیر زمانی اثر خود را می‌گذارد که همزمان با مصرف آن، ورزش و فعالیت بدنی مناسب نیز انجام شود. یعنی این باور که مصرف مکمل آمینواسید و پروتئین به تنهایی می‌تواند باعث افزایش حجم توده‌ی عضلانی شود یک باور کاملا غلط است. چرا که همانطور که توضیح دادیم در طی ورزش است که نیاز بدن شما به پروتئین بیشتر می‌شود، در غیراینصورت بدن شما پروتئین اضافی دریافتی را دفع می‌کند زیرا ما در بدن جایی برای ذخیره پروتئین‌ها نداریم.

در مطالعه‌ای که روی ورزشکاران آماتور انجام شد، به گروهی روزانه 1.5 گرم و به گروهی دیگر روزانه 3 گرم، مکمل HMB دادند؛ در پایان مطالعه مشاهده کردند که در گروه اول 13 درصد و در گروه دوم 18.4 درصد عضله‌­سازی بیشتری رخ داد. البته سندی مبنی بر اینکه آیا دریافت بیشتر از 3 گرم در روز می‌تواند، میزان عضله سازی را بیشتر افزایش دهد، وجود ندارد.

مضرات استفاده بیش­ از حد از این مکمل‌­ها کدامند؟

در صورتیکه شما بیش از حداکثر مقدار توصیه شده روزانه یعنی 2 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدنتان پروتئینی دریافت کنید، بدن خود را در معرض خطرات جدی از جمله آسیب جبران ناپذیر به کلیه و کبد قرار داده‌اید (حداقل مقدار مورد نیاز روزانه در افراد بالغ 0.8 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن است که در افراد ورزشکار می‌تواند بسته به نوع ورزش حتی تا 2 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن نیز می‌رسد). این مقدار پروتئین بدین معناست که مثلا اگر شما 70 کیلو وزن دارید، باید روزانه حداکثر 140 گرم پروتئین از منابع مختلف دریافت کنید.

این نکته را نیز فراموش نکنید که همانطور که دریافت بیش از حد هر چیزی می‌تواند به بدن آسیب برساند، پروتئین‌ها هم از این قانون مستثنی نیستند.

در پایان برای نتیجه‌­گیری نهایی در پاسخ به این سوال که آیا این مکمل را برای افزایش سرعت عضله سازی استفاده کنید یا نه؟ باید بگوییم، در وهله اول سعی کنید تنها با همان ورزش­‌کردن و یک رژیم غذایی اصولی که بر مبنای میزان انرژی و فعالیت روزانه‌ شما تنظیم شده است، پیش بروید. بعد اگر نتیجه‌ی دلخواه خود را پس از گذشت چند وقت، نگرفتید می‌توانید به سراغ استفاده از مکمل‌ها بروید. یکی از مکمل‌هایی که مصرف آن­ها در حد معمول ایمن است و مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند، همین مکمل HMB است.

اما فراموش نکنید که پیش از مصرف هر مکملی حتما با مشاور تغذیه خود مشورت کنید تا چنانچه آن مکمل برای شما ضرر داشته باشد، از آن استفاده نکنید.

پیشنهاد فیت شیپ : اگر به دنبال مشاور تغذیه برای مصرف مکمل در کنار تمرینات ورزشی خود هستید، می‌توانید از مشاوران و متخصصان تغذیه فیت شیپ که در باشگاه مجازی فیت شیپ هستند، کمک بگیرید. 

همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ چیزی آسان به دست نمی‌‌آید و بدن ورزیده و زیبا نیز از این قاعده پیروی می‌کند. پس سعی کنید با تمرین و تلاش و همچنین صبر به هدف خود برسید نه استفاده از راه‌های میانبر و خطرناک، چرا که اگر حتی به نتیجه هم برسید آن نتیجه پایدار و مانا نخواهد بود.

منبع:
?www.webmd.com:Can the Supplement HMB Help Build Muscle

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۵ دیدگاه

  • وقتی یکی میگه بدنسازی بدون مکمل مثل این میمونه که یکی بگه والیبال بدون توپ یا فوتبال بدون دروازه. الان مکملها به بیماران دیالیزی و شیمی درمانی هم داده میشه دیگه ورزشکارها که جای خود دارن. ایناییکه که هی میگن مکمل نخورید خودشون دولپی دارن میخورن فقط میخوان شما پیشرفت نکنید گوش به به اراجیف ندید.

    • سلام روزتون بخیر
      همونطور که پزشک شرایط بیمار رو میسنجه و مکمل تجویز میکنه در بدنسازی هم حتما باید مصرف مکمل تحت نظر متخصص تغذیه و با بررسی شرایط فرد صورت بگیره تا نه تنها عوارضی نداشته باشه بلکه موثر هم واقع بشه.

دیدگاهی بگذارید