فروشگاه آریا مکمل
تغذیه نکات تغذیه

نوشیدن آبلیمو ناشتا معجزه می کند؟؟؟

فواید و مضرات نوشیدن آبلیمو قبل از صبحانه- فیت‌شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

ليمو (Lemon) يكي از محبوب‌ترين و پركاربردترين مركبات است. این محبوبیت مديون عطر و طعم و طراوات آن است و همين امر باعث شده كه به يكي از انتخابهای محبوب براي بسيارى از دستورالعمل‌های غذایی تبديل شود. همچنين ليمو به طور گسترده‌اى در انواع نوشيدني‌ها از جمله چای و آبميوه‌ها استفاده مي‌شود. به تازگی، در بین اغلب افرادی که دنبال تناسب اندام هستند، نوشیدن آبلیمو ناشتا، در هنگام صبح، قبل از خوردن صبحانه، جهت کمک به لاغری بسیار شایع شده است.

در این مقاله از مجله فیت‌شیپ به درستی و غلطی این فرضیه و همچنین فواید و مضرات نوشیدن آبلیمو در اول صبح پرداخته شده است:

  • خواص لیمو
  • نوشیدن آبلیمو قبل از صبحانه و ارتباط آن با کاهش وزن
  • اثرات مثبت مصرف آبلیمو در رژیم غذایی روزانه
  • اثرات جانبی مصرف زیاد آب و لیمو

خواص لیمو

  • وجود ويتامين C فراوان
  • ضد باکتری و ضد و یروس
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگيري از بيماریهاي قلبي عروقی
  • کاهش احتمال سكته
  • جلوگیری از آب مرواريد
  • پیشگیری از ابتلا به نقرس

نوشیدن آبلیمو قبل از صبحانه و ارتباط آن با کاهش وزن

گفته شده که خوردن آبلیمو هنگام صبح، با معده‌ی خالی می‌تواند به لاغری کمک کند، اما حقيقت اين است كه هيچ ماده‌ی غذايى دارای خواص جادويي برای کاهش وزن شما نیست.

شما تنها با کاهش کالری مصرفی و افزایش سوزاندن آن به کمک ورزش، بدن خود را به سوختن چربي‌هاي ذخيره شده جهت ايجاد انرژي مورد نیاز آن وادار می‌کنید. آبلیمو به تنهایی اثرات قابل توجهی ندارد، بلکه به عنوان یک نیروی کمکی در این روند ایفای نقش می‌کند.

اثرات مثبت مصرف آبلیمو در رژیم غذایی روزانه

1- جایگزین مناسب برای مواد پرکالری

از آنجاییکه ليمو دارای کالری کمی است، می‌توان با اضافه‌کردن آن به غذاها، به جای انواع سس‌های پرکالری، طعم و عطر خوبی به غذاها داد.

2- مخلوط آب و لیمو، جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری

برای مثال، خوردن آب به همراه ليمو، به جاي آب پرتقال، در راستای کاهش وزن به شما کمک می‌کند. جالب است بدانید هر فنجان آب پرتقال دارای ١٢٢ كالري است در حالیکه کالری یک فنجان آبلیمو بسیار کمتر است.

3- طعم‌دار کردن آب با لیمو، جایگزین مناسب نوشابه‌های قندی

طعم‌دار کردن آب با لیمو، جایگزین نوشابه‌های قندی- فیت‌شیپ

می‌توانید از لیمو برای درست کردن آب طعم‌دار استفاده کنید، به این صورت که چند قطره لیمو و چند نعنا به آب آشامیدنی اضافه کنید. این نوشیدنی می‌تواند جایگزین نوشابه‌های با قند بالا شود و کالری مصرفی شما را کاهش دهد.

4- تامین ویتامین C بدن

ليمو دارای درصد بالايي ويتامين C می باشد. يك ليموی تازه ٣٠ ميلي‌گرم ويتامين C دارد که به‌طور روزانه مقدار ویتامین C لازم برای زنان ٧٥ ميلي‌گرم و برای مردان ٩٠ ميلي‌گرم می‌باشد.

افرادي كه ويتامين C زيادي مصرف مي‌كنند، سيستم گوارشي كارآمدتری نسبت به سایرین دارند و همچنین افرادی که دارای سطح ویتامین C پایین‌تری هستند، در طول ورزش کردن چربی کمتری می‌سوزانند.

5- تامین انرژی بدن

مصرف آب گرم و لیمو سبب افزایش انرژی می‌شود. این ترکیب باعث احیای بدن و تولید حس طراوت و تازگی می‌شود. جالب است بدانید اثر این ترکیب برعکس قهوه طولانی مدت است.

6- کمک به بدن جهت جذب مواد‌مغذی

از دیگر اثرات نوشيدن آبليمو قبل از صبحانه این است که سيستم گوارشى را تحريك مي‌كند و سبب افزایش توانایی بدن در جذب مواد مغذی می‌شود. جذب ضعیف این مواد مي‌تواند دلیل بوجود آمدن حس گرسنگي در شما باشد.

7- جذب بهتر کلسیم در بدن

لیمو به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی می‌تواند باعث افزایش اسیدیته‌ی سیستم گوارش شود که این اتفاق سبب جذب بهتر کلسیم می‌شود. باید توجه داشت که جذب کلسیم به کاهش وزن کمک می‌کند، به این صورت که ذخیره‌ی کلسیم در سلول‌های چربی باعث تحریک این سلول‌ها برای سوختن می‌شود.

چند نکته:

بهتر است برای تهیه مخلوط آب و لیمو، از آب ولرم استفاده کنید،‌ زیرا آب جوش باعث از بین رفتن خواص آنزیمی لیمو می‌شود و آب یخ فواید گوارشی آن را خنثی می‌کند.

بهتر است صبحانه را نیم ساعت بعد از نوشیدن این ترکیب میل کنید، زیرا این عمل به افزایش جذب انرژی و مواد مغذی دریافت شده از غذا کمک می‌کند.

عادت به نوشیدن آب گرم و لیمو مقداری زمان‌بر است ولی توجه به تاثیرات آن بر روی سلامتی شما می‌تواند الهام بخش باشد.

اثرات جانبی مصرف زیاد آب و لیمو

اثرات جانبی مصرف زیاد آب و لیمو- فیت‌شیپ

1- قبل از نوشیدن آب و لیمو با دکتر خود مشورت کنید، زیرا این ترکیب برای همه مناسب نیست.

2- نوشیدن بیش از اندازه‌ی لیمو و آب باعث فرسایش مینای دندان می‌شود.

مصرف بسیار زیاد غذاها یا نوشیدنی‌های اسیدی مثل استفاده‌ی روزانه‌ی آبلیمو باعث می‌شود که دندان‌ها تحت تاثیر وجود همیشگی اسید در اطراف خود قرار گیرند. این موضوع باعث فرسایش مینای دندان شده و دندان‌ها در برابر غذای سرد یا داغ حساس می‌شوند. برای حفاظت از دندان‌ها، از نوشیدنی‌های اسیدی کمتر استفاده کنید. اگر در حال حاضر شما دچار فرسایش دندان شده‌اید این ترکیب به شما پیشنهاد نمی‌شود.

3- نوشیدن بیش از اندازه‌ی لیمو به همراه آب ممکن است باعث سوزش معده شود یا اگر این مشکل را دارید آن را تشدید می‌کند.

سوزش معده زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌ی مری که بین مری و شکم وجود دارد، عملکرد مناسبی نداشته باشد در نتیجه اسید از معده به درون مری باز می‌گردد.این عملیات با نام رفلاکس معده شناخته می‌شود. رفلاکس معده باعث سوزش و درد در قفسه‌ی سینه می‌شود. کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسیدی به رهایی از نشانه‌های رفلاکس معده کمک می‌کند.

4- تکرر ادرار و کم‌آبی بدن

در موارد نادر ، نوشیدن آبلیمو ممکن است باعث تکرر ادرار شود. لیمو دارای مقدار بالایی ویتامین C یا همان آسکوربیک‌اسید است. این ماده غذایی باعث افزایش تشکیل ادرار در کلیه‌ها و در نتیجه تکرر ادرار می‌شود. این عمل دفع مایعات اضافی و سدیم بدن را سرعت می‌بخشد.

اگر بعد از نوشيدن این ترکیب عطش زيادي داشتيد مقدار ليموی نوشيدنى خود را كاهش دهيد.

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید