100 نکته تناسب اندام تناسب اندام

ورزش برای لاغری و چرا وزنم کم نمیشه؟ + دلایل و نکات مهم

- مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

امروز در این مطلب درباره ورزش برای لاغری و مهمترین علل کم نشدن وزن با وجود ورزش صحبت می‌کنیم.

در مقالات قبلی برای شما فیت شیپ‌های عزیز توضیح دادیم که دریافت انرژی کمتر از میزان نیاز بدن؛ اصل مهم کاهش وزن است که رژیم غذایی و برنامه ورزشی دو رکن تعیین کننده در این زمینه هستند.

در حقیقت برای موفقیت در کاهش وزن باید میزان کالری دریافتی شما از میزان کالری خروجی کمتر باشد که ورزش و تغذیه تا حدود زیادی تعیین کننده آن هستند.

ابتدا با سوالی اساسی شروع می‌کنیم:

 

ورزش برای لاغری چگونه عمل می‌کند؟

همانطور گفتیم، در کنار رژیم غذایی مناسب، یک برنامه ورزشی هدفمند نیز نقش اساسی در لاغری دارد. مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داده ورزش با افزایش میزان کالری مصرفی و تنظیم انرژی دریافتی بدن، کمک شایانی به کاهش وزن می‌کند.

به خصوص تمرینات هوازی که چربی را به عنوان بخش عمده‌ای از سوخت بدن هدف قرار می‌دهند. همچنین تمرینات اینتروال نیز روش قدرتمندی برای چربی سوزی به حساب می‌آید که طرفداران بسیاری دارد.

 

دویدن نمونه عالی یک ورزش برای لاغری

 

اما چرا با وجود ورزش سنگین باز هم لاغر نمی‌شوم؟

این سوال شاید در ذهن بسیاری از افراد باشد که چرا با وجود فعالیت بدنی زیاد و ورزش کردن باز هم به اندام دلخواه نمی‌رسند. ورزش برای لاغری بسیار موثر است اما سوال بسیاری از ورزشکاران است که چرا وزنم کم نمیشه و یا چرا وزنم ثابت مانده و این مسئله حتی می‌تواند سبب ناامیدی آنها شود.

اما پاسخ به این سوال ساده است! میزان دریافت انرژی شما از طریق غذا به قدری بالاست، که این میزان ورزش نمی‌تواند به میزان کافی آن‌ها را مصرف کرده و برآیند ورودی و خروجی کالری را به سمت کاهش وزن شما پیش ببرد.

 

پس اگر با وجود ورزش فراوان همچنان لاغر نمی‌شوید، باید مقصر را برنامه غذایی خود بدانید. درست است که ورزش برای لاغری مهم است؛ اما تغذیه قطعه آخر پازل است که گاهی گم می‌شود.

 

برای نمونه یک مثال مهم …

فرض کنید شما فردی هستید که با توجه به شرایط خاص بدنی و زندگی خود نیاز به 1500 کالری در روز دارید. این در حالی است که مصرف مواد غذایی شما به نحوی است که روزانه 2500 کالری دریافت می کنید! یعنی روزانه 1000 کالری اضافه! تعجبی ندارد با این روند وزن شما افزایش یافته و چاق شوید.

حالا فرض کنید شما ورزش را در برنامه خود قرار دهید و این میزان ورزش فرضی، روزانه 500 کالری در بدن شما مصرف کند. با وجود اینکه میزان کالری مصرفی شما بالا رفته اما می‌بینید که در این حالت باز هم شما روزانه 500 کالری اضافه دریافت می‌کنید و باز هم طبیعی است که چاق شوید. اما در این حالت تنها تفاوت در این است که کمتر و با سرعت کمتری چاق می‌شوید!

در نتیجه اگر شما هم از جمله افرادی هستید که سال ها در حال تمرین‌اید اما نتیجه دلخواه‌تان را کسب نمی‌کنید، به احتمال زیاد باید به فکر برنامه غذایی مناسب باشید تا به هدف دلخواهتان برسید. توجه کنید ورزش و رژیم غذایی در کنار هم نتیجه‌ی مناسبی خواهند داشت.

همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که ورزش می تواند سبب افزایش اشتها شما شود و در صورت نداشتن برنامه غذایی تنظیم شده و عدم ثبت عملکرد غذایی، ممکن است به طور ناخودآگاه مرتکب پرخوری شوید و به این ترتیب میزان انرژی دریافتی شما بیشتر شود.

در این صورت باز هم در اثر عملکرد غذایی نامناسب، تاثیر مثبت ورزش کاملا از بین می‌رود.

 

چرا وزنم کم نمیشه و سایز کم نمیکنم

 

از ورزش کردن نا امید نشوید

حتی اگر نتیجه‌ی مناسبی در زمینه لاغری نمی گیرید، نا امید نشوید و ورزش را کنار نگذارید. چرا که تمرین و ورزش جدا از بحث کاهش وزن فواید بی شماری برای سلامتی شما خواهد داشت. برای مثال ورزش در پیشگیری و درمان دیابت کاملا موثر است.

بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که در کنار ورزش و فواید بسیاری که برای شما دارد، سبک تغذیه خود را با رژیم غذایی مناسب و سالم اصلاح کنید تا نتیجه‌ی ورزش شما نیز آشکار شده و باعث کاهش وزنتان شود.

 

کار را به کاردان بسپارید

در زمان های قدیم که جوامع و سیستم های مختلف شکل نگرفته بودند، هر فردی مجبور بود برای بقا مهارت های مختلف را آموخته و برای زندگی خود به کار گیرد. به مرور زمان و با ایجاد نیازهای مختلف مشاغل تخصصی شده و هر فردی برای مهارت خاصی گمارده شد.

علم تغذیه و تمرین نیز یک علم و مهارت تخصصی است که هر فردی نمی‌تواند بدون داشتن علم آن و به صورت خودسر در مسیر اصولی آن قدم بردارد.

بهتر است تصمیم گیری‌ها در این موارد را به متخصصین این امور بسپاریم و ما به عنوان افرادی عادی فقط مجری برنامه‌های تنظیمی متخصصین باشیم. هر چند آگاهی و داشتن اطلاعات در حدی برای تمام افراد لازم است اما با این اطلاعات نمی‌توان بهترین عملکرد را در بعد تخصصی این مسائل داشت. پس خودسر برای خود برنامه رژیمی ننویسید!

در نهایت پیشنهاد مهم ما به شما این است که اگر تا امروز هنوز یک برنامه رژیمی اختصاصی برای خود نداشته‌اید، مراجعه به یک متخصص تغذیه را در صدر اولویت برنامه‌های خود قرار دهید.

همچنین می‌توانید با عضویت در باشگاه مجازی فیت شیپ به صورت آنلاین با برترین متخصصان تغذیه در ارتباط باشید و از آنها برنامه رژیمی و مشاوره تخصصی دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب نیز برای شما مفید واقع شده باشد.

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم بازبینی شده
ورزش برای لاغری و چرا وزنم کم نمیشه؟ + دلایل و نکات مهم - مجله فیت شیپ
امتیازدهی نویسنده
51star1star1star1star1star

درباره ما

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۲ دیدگاه

  • دقییییقا دلیل کم نشدن وزن همینه مخصوصا تو ایران با این همه غذا خوردن! طبق گفته یکی از مسئولای وزارت بهداشت ایران، ۳۰% غذایی که هر ایرانی میخوره اضافیه!! بعد طرف ورزش میکنه انتظار داره لاغر شه. جالب تر میشه وقتی اینو بگم که برای مصرف یه بسته چیپس تقریبا یک ساعتی باید پیاده روی سریع داشته باشید! یا برای سوزاندن کالری حاصل از یه کیت کت، باید حدود ۶ دور زمین فوتبال بدوید! خب اگه حساب کنید این خورده ریز ها و تنقلات و در کل حجم اضافی غذایی که ما ایرانیا مصرف میکنیم رو بخوایم با ورزش بسوزونیم، باید خیلی خیلی خیلی خیلی زیاد ورزش کنیم که در عمل امکان پذیر نیست. همینه که تو باشگاه اییین همه آدم چاق میبینیم که زور الکی میزنن!!

دیدگاهی بگذارید

شیر در تلگرام