فروشگاه آریا مکمل
تغذیه ویتامین ها و مینرال ها

ویتامین B6 ; عملکرد و منابع تامین کننده آن

ویتامین B6 ; عملکرد و منابع تامین کننده آن-فیت‌شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

ویتامین B6، یک ویتامین محلول در آب است و از آنجاییکه در آب حل می شود، بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند و مقدار اضافی این ویتامین از طریق ادرار از بدن خارج می شود. بنابراین شما به یک منبع معین از این ویتامین در رژیم روزانه تان نیاز دارید.

ویتامین B6، پیریدوکسین(Pyridoxine) نیز نامیده می شود. این ویتامین در تولید سروتونین و نوراپی نقش دارد. سروتونین و نوراپی، مواد شیمیایی هستند که سیگنال های مغز را منتقل می کنند.

همچنین ویتامین B6 در تشکیل میلین(لایه ای پروتئینی که اطراف سلول های عصبی شکل می گیرد) نیز دخیل می باشد.

ویتامین ب6 همراه با سایر ویتامین های گروه B، برای تبدیل غذا به انرژی، به بدن کمک می کند. جدا از این، ویتامین ب6، خود به تنهایی، دارای کاربردهای بسیار زیادی است که برای حفظ سلامت بدن و رشد مغز سالم حائز اهمیت می باشد.

ویتامین B6 ممکن است پیدایش و رشد اولین موجودات زنده بر روی زمین را تسریع کرده باشد.

آنچه در این مقاله از مجله فیت‌شیپ می خوانید:

  • عملکرد ویتامین B6 (پیریدوکسین) در بدن
  • منابع غذایی ویتامین B6 (پیریدوکسین)
  • امکان کمبود ویتامین B6 در چه افرادی بیشتر است؟
  • علائم کمبود ویتامین B6
  • دوز مناسب ویتامین B6 (پیریدوکسین)

عملکرد ویتامین B6 (پیریدوکسین) در بدن

• تولید پادتن ها

پادتن ها برای مبارزه با بسیاری از بیماری ها نیاز هستند.

• حفظ عملکرد طبیعی سلول های عصبی

• تولید هموگلوبین

هموگلوبین، اکسیژن را در گلبول قرمز به بافت ها منتقل می کند. کمبود ویتامین ب6 میتواند باعث نوعی از کم خونی (آنمی) شود.

• تجزیه پروتئین ها

هر چقدر پروتئین بیشتری دریافت کنید به ویتامین ب6 بیشتری نیاز دارید.

• حفظ قندخون (گلوکز) در بازه طبیعی

ویتامین B6 به خصوص برای سلامت خانم ها و کودکان مهم می باشد.  علی الخصوص در دوران بارداری و جنینی در رشد مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش به‌سزایی دارد.

منابع غذایی ویتامین B6 (پیریدوکسین)

منابع غذایی ویتامین B6 (پیریدوکسین)-فیت‌شیپ

ویتامین ب6 در موارد زیر یافت می شود:

  • آووکادو
  • موز
  • حبوبات
  • گوشت گاو
  • آجیل ها
  • مرغ
  • دانه های کامل
  • ذرت

امکان کمبود ویتامین B6 در چه افرادی بیشتر است؟

اگرچه کمبود عمده ویتامین ب6 نادر است اما بسیاری از افراد می توانند کمبود ناچیزی داشته باشند. افرادی که شانس کمبود بیشتری دارند:

  • کودکان
  • سالمندان
  • افرادی که داروهای خاصی که باعث کاهش سطح B6 می شوند، مصرف می کنند.
  • افرادی که مشکل جذب ویتامین ب6 از مواد و یا مکمل های غذایی دارند. این افراد شامل بیماران کلیوی، الکلی، مبتلا به پرکاری تیروئید، اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت، روماتوئید و بیماری های التهاب روده مانند سلیاک یا کرون می باشند.

علائم کمبود ویتامین B6

  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • کم خونی
  • خارش
  • پوسته شدن لب ها
  • ترک برداشتن (شکافتن) گوشه دهان
  • زبان متورم
  • افسردگی
  • گیجی

دوز مناسب ویتامین B6 (پیریدوکسین)

اگرچه به طور معمول این ویتامین بی خطر است اما مصرف بیش از حد B6 خوب نیست و ممکن است علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، حساسیت به نور خورشید و آسیب عصبی به وجود آورد.

مصرف دائمی دوزهای بالایی از ویتامین ب6 می تواند باعث آسیب شدید عصبی، بی حسی، تغییرات حسی و از دست دادن کنترل حرکات بدن شود.

تهیه و تنظیم توسط تیم تحریریه فیت شیپ؛ به همراه بررسی تخصصی ماهور شکرابی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی فیت شیپ

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

دیدگاهی بگذارید