تناسب اندام سلامت و تندرستی

کدام یک از انواع چاقی خطرناک‌تر است؟

چه نوع چاقی خطرناک هست؟ - مجله فیت شیپ
عارفه خاکسارجلالی
مقاله‌ای اختصاصی از عارفه خاکسارجلالی

پیش از ورود به موضوع انواع چاقی باید بدانید ذخیره چربی بدن برخلاف تصور عموم مزایای زیادی دارد. ازجمله اینکه چربی محل ذخیره انرژی در بدن شماست و در هنگام گرسنگی یا فعالیت بدنی به بدن شما انرژی می‌رساند. همچنین شما را در برابر ضربه و سرما محافظت می‌کند.

اما باید گفت تجمع مقادیر زیاد این ماده در قسمت‌های مختلف بدن ناخوشایند بوده و به عنوان چاقی شناخته می‌شود.

چه کسی چاق است؟!

تعریف علمی چاقی به‌کلی با تعریف عام آن متفاوت است. در تعریف علمی فردی که چربی بدن بالاتر از مقدار مشخصی داشته باشد چاق در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس این تعریف ممکن است شخصی از نظر ظاهری کاملاً متعادل به نظر برسد اما هنگامی‌که ترکیب بدن وی موردبررسی قرار می‌گیرد، مقدار چربی بدن او بالاتر از حد طبیعی بوده و بنابراین این فرد چاق تلقی می‌شود.

همچنین وزن به‌تنهایی نمی‌تواند مشخص‌کننده چاقی فرد باشد. به عنوان مثال ورزشکاران حرفه‌ای دارای وزن زیاد اما توده چربی پایین هستند و بنابراین نمی‌توان آن‌ها را در گروه افراد چاق دسته‌بندی کرد.

پیشنهاد مطالعه: 9 عامل چاقی که حتی فکرش رو هم نمی‌کنید

توصیه‌های جهانی تأکید می‌کنند که چاقی موجب به خطر افتادن سلامت فرد و ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و… می‌شود.

اما سؤال اینجاست که آیا همه انواع چاقی به یک اندازه خطرناک هستند؟ و اگر این‌طور نیست افزایش چربی در کدام بخش‌های بدن خطرات بیشتری را به دنبال خواهد داشت؟

چاقی انواع مختلفی دارد - مجله فیت شیپ
چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد.

با این مقدمه به بررسی انواع چاقی در این مقاله از فیت‌شیپ خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

چاقی عمومی

چاقی عمومی اصطلاحی است که برای افرادی به کار می‌رود که باوجود اینکه درصد چربی بدن آن‌ها بالاست، چربی در منطقه خاصی از بدن آن‌ها تجمع بیش‌ازحد نداشته و به‌طور تقریباً یکنواخت در سراسر بدن پراکنده شده است.

این افراد نسبت به افراد طبیعی به احتمال بیشتری به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند.

چاقی سیبی‌شکل

این شکل از چاقی بیشتر در مردان و یا زنان بعد از سنین یائسگی مشاهده می‌شود. در چاقی سیبی‌شکل، دور کمر و شکم فرد به مراتب از دور باسن وی بزرگ‌تر است.

در چاقی شکمی یا سیبی‌شکل، چربی در ناحیه شکم تجمع کرده و لابه‌لای اعضای شکمی قرار می‌گیرد. این چربی خطرات زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

تحقیقات ثابت کرده‌اند که این نوع از چاقی به‌شدت با ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، انواع سکته، کبد چرب و… در ارتباط است.

در افراد مبتلا به چاقی ریسک ابتلا به بیماری‌ها مخصوصا دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و کبد چرب بیشتر است. - مجله فیت شیپ
محققان این نوع از چاقی (چاقی سیبی شکل) را خطرناک‌ترین شکل چاقی می‌دانند.

اگر شما جزء این دسته از افراد هستید بهتر است هرچه سریع‌تر جهت بهبود این وضعیت اقدام کنید. مشاوره تغذیه، رعایت رژیم غذایی و ورزش بهترین راه برای کاهش وزن و بهبود چاقی شکمی است.

چاقی گلابی‌شکل

این شکل از چاقی بیشتر در زنان مشاهده می‌شود. در چاقی گلابی‌شکل، برعکس نوع شکمی، دور باسن فرد به مراتب از دور کمر وی بزرگ‌تر بوده و تجمع چربی بیشتر در پایین‌تنه مشاهده می‌شود.

برخی از این افراد در گروه اضافه‌وزن یا چاقی قرار نمی‌گیرند و صرفاً توزیع چربی در بدن آن‌ها دچار مشکل است.

افراد مبتلا به چاقی گلابی‌شکل به‌سختی قادر به تغییر وضعیت خود هستند و تناسب‌اندام آن‌ها حتی با ورزش و رژیم غذایی نیز تغییر خاصی نمی‌کند.

اگرچه تناسب‌اندام در این شکل از چاقی دستخوش تغییر نمی‌شود، اما چنانچه فرد دارای اضافه‌وزن باشد باید نسبت به کاهش وزن اصولی با استفاده از رژیم غذایی تنظیم‌شده توسط یک متخصص تغذیه اقدام کند. رعایت رژیم غذایی اصولی می‌تواند به بهبود وضعیت چاقی این افراد کمک کند.

در صورت وجود اضافه‌وزن یا چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن برای این افراد نیز وجود دارد اما نسبت به گروه دوم در معرض خطر کمتری قرار دارند.

برای مقابله با انواع چاقی چه کنیم؟

به‌طورکلی تأکید می‌شود که در صورت ابتلا به هر نوع از چاقی بهتر است جهت تغییر وضعیت به یک کارشناس یا متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

همین حالا می توانید با ثبت نام در اپلیکیشن سبک، دوره‌ی سلامتی ویژه خود را انتخاب کنید و با همراهی پشتیبان، به اهداف خود نزدیک شده و نکات کلیدی در زمینه سلامتی، تناسب اندام، تغذیه، تمرین و… را از فیت یار خود بیاموزید.

درمورد اپلیکیشن سبک بیشتر بخوانید.

با کلیک روی عکس‌های زیر می‌توانید این اپلیکیشن را دانلود و نصب نمایید.

دانلود اپلیکیشن مخصوص برنامه غذایی و برنامه تمرینی (اپلیکیشن سبک) - فیت شیپ
نسخه اندروید
دانلود اپلیکیشن برنامه غذایی و برنامه تمرینی مخصوص بیماران مبتلا به پرفشاری خون و یا کسانی که در معرض این بیماری خطرناک قرار دارند - فیت شیپ
نسخه تحت وب برای کاربران ios

درباره نویسنده

عارفه خاکسارجلالی

عارفه خاکسارجلالی

عارفه خاکسارجلالی هستم، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی. گرایش تخصصی من تغذیه جامعه هست و لذت بخش ترین قسمتش آموزش جامعه. جای خالی مطالب و آموزش‌های علمی در جامعه ما بشدت حس میشه و بیشتر اطلاعاتی که مردم دارند پایه علمی نداره. به همین دلیل به گروه فیت شیپ ملحق شدم تا بتونم نقشی در افزایش آگاهی علمی شما داشته باشم. شاد و سلامت باشید!

۴ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید