تناسب اندام سلامت و تندرستی

۶ راه افزایش انرژی بدون کافئین

یکی از راه های افزایش انرژی مصرف کافئین و خوابیدن است. اما راه های دیگری هم برای افزایش انرژی و غلبه بر کسلی وجود دارد که در این مقاله مجله فیت شیپ بررسی میکنیم - فیت شیپ
مجله فیت شیپ
مقاله‌ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

اغلب افراد ساعات بعد از ظهر را با وجود خستگی و کسلی سپری می‌کنند. از بهترین راه‌های مقابله با این خستگی چرت کوتاه بعد از ظهر است که البته حدود 10-20 دقیقه به طول انجامد؛ اما نکته اینجاست همیشه این راه افزایش انرژی برای ما مقدور نیست! مثلاً زمانی که در محل کار و یا کلاس درس حضور داریم.

در این مواقع انرژی خود را چگونه باید افزایش دهیم؟ یا اگر ورزشکار هستید و نیاز به انرژی بیشتر برای تمرینات خود دارید چه‌کار باید بکنید؟

برای افزایش انرژی خود چه می‌کنید؟

نوشیدنی‌های کافئینی مانند قهوه نیز البته راه مناسبی می‌توانند باشند، اما برخی افراد در نتیجهٔ مصرف این نوشیدنی‌ها خواب شب خود را در خطر می‌بینند.

در نتیجه در این مقاله فیت شیپ، با 6 راه افزایش انرژی آشنا می‌شوید:

1. دارچین، اولین راه افزایش انرژی و هوشیاری

طبق تحقیقاتی دارچین می‌تواند سبب افزایش هوشیاری و انرژی شما شود. حتی عطر و رایحه دارچین نیز چنین تأثیر مثبتی به روی شما خواهد داشت و شما را سرزنده و بانشاط می‌کند.

یکی از راه های افزایش انرژی بدون مصرف کافئین، استفاده از دارچین است که خستگی و کسلی را از شما دور میکند - فیت شیپ

دارچین سرعت پاسخ بصری شما را تسریع می‌کند و همین‌طور حافظه شناختی شما را بهبود می‌بخشد. برای افزایش انرژی می‌توانید از دارچین در نوشیدنی‌های گرم خود مانند چای سبز بهره ببرید.

2. آلو بخارا؛ مفید اما کم استفاده

استفاده از این ماده غذایی ارزشمند و پر انرژی متأسفانه به حاشیه رفته است. شاید بیشتر نام این ماده خوراکی را برای مقابله با یبوست شنیده باشید، اما آلو بخارا فواید بسیار دیگری نیز دارد که افزایش انرژی هم یکی از آن‌هاست.

علاوه بر بحث تأمین انرژی که بحث اصلی این مطلب است، آلو بخارا منبع غنی عنصر بور و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها است. علاوه بر این برخی تحقیقات تأثیر مثبت آلو بخارا در جلوگیری از پوکی استخوان را نشان داده‌اند.

آلو بخارا به دلیل فیبر زیاد، انرژی خود را به آرامی آزاد می‌کند و باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون نخواهد شد. علاوه بر این، آلو بخارا داری سوربیتول است. همان‌طور که می‌دانید سوربیتول نوعی قند است که به آهستگی توسط بدن متابولیزه می‌شود. می‌توانید به‌عنوان میان وعده از آلو بخارا استفاده کنید و انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید.

3. اجازه دهید طبیعت انرژی شما را بازیابی کند!

قطعاً ساعت‌ها نشستن مداوم روی صندلی کار و خیره شدن به یک منظرهٔ تکراری شما را خسته و کسل خواهد کرد! تحقیقات نشان می‌دهند تغییر منظره تنها برای چند دقیقه می‌تواند تأثیری به اندازه یک فنجان قهوه از خود نشان دهد.

حتی بلند شدن از صندلی و ایستادن در کنار پنجره در این فرایند مؤثر خواهد بود و باعث افزایش انرژی شما خواهد شد. می‌توانید تماس‌های کاری خود را کنار پنجرهٔ باز اتاق خود و یا حتی در محوطهٔ محل کار خود بگیرید تا با یک تیر دو نشان بزنید.

4. آجیل، بهترین انتخاب به‌عنوان تنقلات

تنقلات بی ارزشی مانند کیک و شیرینی، چیپس و پفک را به‌کلی کنار بگذارید و برای افزایش انرژی از آجیل استفاده کنید.

پروتئین گیاهی با کیفیت، املاح و مواد معدنی فراوان و همچنین چربی‌های مفیدی که احساس سیری را در شما افزایش می‌دهند دلیل اصلی این انتخاب هستند.

آجیل‌ها تأمین‌کننده انرژی مناسبی برای شما هستند و سطح هوشیاری شما را افزایش خواهند داد. آجیل‌ها اغلب حاوی املاح معدنی مانند پتاسیم و منیزیم هستند که در سطح انرژی شما مؤثر خواهند بود.

آجیل ها دارای انرژی زیاد، املاح معدنی مناسب، فیبر و بسیاری از ویتامین ها هستند و می توانند سطح هوشیاری شما را افزایش دهند - فیت شیپ

فیبر موجود در آجیل سبب هضم آرام غذا و در نتیجه آزاد شدن تدریجی انرژی غذاها خواهد شد. در نتیجه سطح انرژی پایدار و مساعدی خواهید داشت.

گردو حاوی سروتونین است که حس رفاه و شادی را در شما افزایش می‌دهد. گردو همچنین به همراه بادام حاوی اسیدآمینه ضروری فنیل آلانین است که قدرت مغز را افزایش خواهد داد و در نتیجه هوشیاری شما را بهبود می‌بخشد.

5. چند ثانیه تنفس سریع!

همان‌طور که از نفس عمیق به‌عنوان راهی برای ریلکس کردن یاد می‌شود، تنفس سریع نیز برعکس آن می‌تواند افزایش انرژی شما را سبب شود.

اگر در جایی هستید که نمی‌توانید جابجا شوید و از راه‌های ذکرشده استفاده کنید، این تکنیک بهترین راه افزایش انرژی پیش روی شماست.

فقط کافی است حدود 15 ثانیه سریع نفس بکشید و دم و بازدم شما در کوتاه‌ترین حالت ممکن باشد. این فرایند تقریباً مشابه حالتی می‌شود که در زمان ورزش و نفس نفس زدن برای شما پیش می‌آید و می‌تواند سطح آگاهی و هوشیاری شما را بالا ببرد.

6. خنک کردن!

فقط کافی است خود را خنک کنید! قرارگیری در معرض سرمای نسبی سبب فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک، ترشح بیشتر آدرنالین و اندورفین می‌شود؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت ضربان قلب، فشارخون و هوشیاری شما بهبود می‌یابد.

اگر فرصت دارید، دوش گرفتن با آب سرد و یا شیرجه زدن در استخر آب سرد می‌تواند فوق‌العاده باشد و برای شما احساس بهتر و افزایش انرژی به همراه داشته باشد. هرچند باز کردن پنجره در محل کار و یا کلاس، سبک کردن لباس و همین‌طور آب زدن به دست و صورت نیز می‌توانند شما را سرحال و سرزنده کنند.

منبع: livestrong.com:non-caffeine ways to boost your energy

اگر از این مطلب خوشتان آمد، توصیه می‌کنیم حتما مطلب “افزایش قدرت بدنی با 10 تکنیک کلیدی” را نیز بخوانید.

درباره نویسنده

مجله فیت شیپ

مجله فیت شیپ

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

۲ دیدگاه

دیدگاهی بگذارید